Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner trenger skitips til toppturer, er Randonee veien å gå? Tromsø


RabagaZt

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter å ha vært uten ski på beina i mange år har plutselig interessen for ski blomstret opp og det er toppturer som frister meg, men jeg har i grunn ingen kunnskap om dette. Sist jeg hadde ski på beina var vel i militæret som er 7 år siden så du kan trygt kalle meg en nybegynner, men jeg har blitt fortalt at alt må læres. Jeg har aldri stått på alpinski før siden jeg sto på snowboard da jeg var yngre, men selv om det var morsomt nok så har jeg ikke lyst til å kjøpe brett en gang til. Etter å ha lest litt på dette forumet så virker det som at Randonee blir mest anbefalt når folk spør etter skitips til toppturer, men om det passer mitt ferdighetsnivå aner jeg ikke. Selv så er jeg rundt 183cm høy og veier rundt 75kg hvis det er noe som er greit å vite mtp skivalg.

De siste dagene har jeg sett litt på forskjellige varianter ski og jeg blir ikke helt klok på hva jeg egentlig er på jakt etter. Slalomski, carving, twintip, telemark, randonee osv. Man skulle da tro at alt kan brukes til å kjøre ned en fjellside, men der tar jeg sikkert feil. Hvis det er en type ski jeg tror jeg med stor sikkerhet kan luke ut så er det telemark for det spørs om knærne mine ville tillatt noe sånt særlig lenge.

Jeg tror ikke jeg blir å kjøre noe særlig i skianlegg med skiene, om de kan brukes der er jo det bare fint, men det er ikke noe krav. Jeg vet egentlig ikke hva mer jeg trenger å skrive for at dere skal kunne anbefale ski, så hvis det er noe kritisk jeg har glemt å nevne hadde jeg satt stor pris på hvis dere "drar ut informasjon" av meg :lol:

Nå bor jeg i Tromsø så hvis dere vet om noen butikker som sitter på mye kunnskap når det gjelder ski som jeg er på jakt etter må dere gjerne nevne dem så jeg kan stikke innom for å ta en prat med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har grovt sett to valg - Lett toppturoppsett (typisk Dynafit), eller alpinbindinger med gåfunksjon (type Duke eller Diamir).

Førstnevnte er lettere å gå med, men mer "ømfintelig" og tåler hopping og drop dårlig uten å løse ut. Sistnevnte er kraftigere, tåler mer, men tilsvarende tyngre å gå med. For de som tåler å slite mer på vei opp for å kunne dra mer på nedover.

Vurderingssak. Som en hovedregel er mye lange turer med stort sett "snille" nedkjøringer = Dynafit

Kortere turer, en del heiskjøring, mer gutsing nedover = Marker Duke e.l.

Valg av ski vil jo også gi nyanser her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt :)

Det blir nok snille nedkjøringer i første omgang mtp at jeg lurer på om jeg i det hele tatt klarer å stå oppreist 20m i strekk første gang jeg spenner på meg skiene, så kan jeg heller kjøpe kraftigere saker når ferdighetsnivået har blitt bedre. Tenkte jeg skulle stikke innom MXsport i morgen eller onsdag for å høre hva de sier, så kan jeg skrive ned anbefalingene deres her.

Nevnte for en kompis i dag om at jeg hadde planer om å kjøpe ski og han anbefalte meg å vente til ut i april med å kjøpe ski for da selges alt med mye rabatt, stemmer det? Han hadde kjøpt en skipakke i fjor med 75% rabatt, så hvis det stemmer at rabatten på ski er så store mot slutten av sesongen ofrer jeg gjerne det lille som er igjen av denne sesongen hvis det betyr at jeg sparer f.eks 5000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg tror nok Cerberus har fått med seg de fleste poengene. Jeg ville egentlig bare tipse deg om å kjøpe teleskopstaver hvis du skal gå mye på toppturer! Det er veldig greit å kunne regulere på lengden alt etter hvor dyp snøen er, hvor bratt det er, eller om du traverserer (går på tvers av fallretningen) så kan du ha den ene litt lengere enn den andre.

Ellers gjelder vel som stortsett å ikke kjøpe hverken det dyreste eller billigste utstyret. Som nybegynner kommer du nok ikke til å merke noen stor forskjell på ski til 3000 kroner kontra ski til 8000 kroner! På den andre siden er det greit å kjøpe utstyr som er bra nok til at du har noe å bruke når du begynner å bli litt viderekommen (for det blir du fort når du først er bitt av basillen!).

Hvis du går i en sportsbutikk hvor di selger litt skiutstyr så kan nok de gi deg den hjelpen du trenger da den kundegruppen de er i stand til å hjelpe bra er nybegynnere. Jeg tror du kommer til å bli fornøyd uansett hva slags utstyr du får deg, da så godt som alt som selges i dag er bra produkter!

Du må vel regne med å bruke rundt 8-10 000 kroner (sko, bindinger, ski, staver og hjelm) og senere blir det nok enda mer når du må ha skredutstyr, som spade, søkestang og søker. Hvis man synes det er mye penger kan man trøste seg med at man kan jo alltids la det ligge ett år, for man vokser jo ikke fra det lenger! (ikke i lengden i alle fall! :lol: )

MVH Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjøl brukt telemark utstyr i alle år, inntil julenissen overraskende dukket opp med randonee pakke.

Erfaring så langt :

-lett å gå med

-behagelige sko (ingen gnagsår eller klempunkter sålangt)

-fint med 3 posisjoner på bakre binding, enkelt å komme ut og inn av binding (bruke staven)

-har utløser funksjon

-behagelig/presise å kjøre med (crusing i løs snø).

-avlaster knær ift telemark (ingen problemer å droppe 700 hm, bl.a. gjennom ett bjørkebelte og med 16 kg på ryggen, uten at knærne var helt most)

-vil heretter være førstevalget for toppturer, mens på bortoverturer så vil fortsatt telemark med lærsko være valget. Dette skyldes mest at skoen har en innebygd vinkel ved ankel som gir mindre naturlig gange på flatt lende.

Utstyret ble kjøpt på Konrad-Sport (bra pris, bra service, rask levering, billig frakt 35 Euro)).

Dynafit TLT Vertical FT 12

Dynafit Zzero 4C-PX

Dynafit Mustagh Ata SL 178,118-88-110

Skin

Totalvekt er 7,8 kg inkl feller, og det merker man på vei oppover :twisted: .

Kan anbefales dersom cruising er det primære !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bør forsøke å definere behovet enda bedre før du kjøper utstyr. Hva slags turer har du tenkt til å gå ? Er det nedoverkjøring som er det viktigste, eller vil du gå på bratte og vanskelige topper ? Trenger du ski som først og fremst er brukbare i vanlige spor, eller tror du det blir mest fjellturer ?

Jeg har tasset litt omkring på fjellet i Tromsø på ski. Dvs kjølen på Kvaløya og vidda bak slalåmbakken på fastlandet samt strekningen fra fjellheisen over en topp og ned til en rødekorshytte rett ved Tromsdalstind. Alt dette er enkle turer hvor det egentlig ikke stilles krav til utstyr i det hele tatt. Tror stort sett det er spor og følge også.

Hvis du derimot skal på toppturer på Kvaløya/Ringvassøya eller vintertur på tinden eller noe slikt må du nok ha tilpasset utstyr, men tenk først igjennom om det er det du tror du kommer til å holde på med.

Om ikke annet så er det lettere for butikken å skaffe deg det du trenger hvis du vet litt mer om hvilke turer du tror du vil gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bør forsøke å definere behovet enda bedre før du kjøper utstyr. Hva slags turer har du tenkt til å gå ? Er det nedoverkjøring som er det viktigste, eller vil du gå på bratte og vanskelige topper ? Trenger du ski som først og fremst er brukbare i vanlige spor, eller tror du det blir mest fjellturer ?

Enig.

I tillegg må du ha i bakhodet at dette ikke er noe man kan drive med alene. Så hvis ikke du har venner og bekjente som driver med dette og/eller lett kan komme deg inn i et slikt toppturmiljø, hadde jeg vurdert å satse på noe annet. Det er mye annet man kan drive med alene - bare ikke toppturer vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var ikke poenget mitt Marmolejo (siden du siterer meg).

Det går utmerket an å gå toppturer alene vinterstid, men man må avpasse turene etter ambisjonsnivå og ferdigheter.

Mitt poeng var at det ikke nødvendigvis er dyrt og tungt toppturutstyr man bør kjøpe dersom man er usikker på hva slags skiturer man faktisk kommer til å gå. Da kan det være lurere å kjøper helt vanlige ski og heller kjøpe fjellski når man er sikker på at det er det man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Først så må jeg takke for svarene, har blitt lite tid til PC den siste tiden så har ikke vært så aktiv på skisøket. Var innom MXsport i dag og etter behandlingen jeg fikk der å bedømme så skulle man nesten tro at de feiltok meg for å være kongelig. Ble stående lenge å snakke om ting&tang så fikk et veldig godt inntrykk av den butikken. Etter å ha snakket en stund med han i butikken kom han fram til følgende pakke som han anbefalte:

Scarpa F3 sko

K2 Wayback

Dynafit- binding(husker ikke noe modellnavn eller lignende her, beklager)

+ felle og staver

og dette kom på 11.000kr totalt. Mulig det sniker seg innpå en studentrabatt på toppen av det igjen slik at prisen blir ti tusen, men det er jeg ikke helt sikker på enda. Ser den pakken grei ut? Tenkte å dra ned i morgen å kjøpe det utstyret hvis ikke det kommer voldsomme protester i løpet av kvelden, må bare overføre penger først. Han hadde også noen rimeligere pakker, men da ble det tyngre utstyr. Da kom prisen ned på rundt 7000kr mener jeg å huske.

For å svare litt på innleggene som har kommet i denne tråden så ser jeg for meg at bruken av skiene blir mest til fjellturer hvor det er nedoverkjøringen som er viktigst. Har noen venner som driver sånn smått med dette og jeg tenkte å bli med dem. Vi har planlagt at hvis jeg kjøper ski så drar vi på skredkurs når det starter opp igjen så får vi et innblikk i hvordan det foregår og kjøper utstyr som skredsøkere og lignende når det er over.

Edit:

Fikk tilbud om en annen pakke:

Volkl gotama ski

Dynafit vertical

Spirit 4 sko

Gippron stav

G3 feller

som koster med 11500kr. Noen av pakkene som skiller seg ut fra den andre som er verdt å vite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er to ganske forskjellige pakker, den ene en allroundt "lettvekter", den andre/siste er en tyngre "pudderplank" med twin-tip. Det hele koker vel egentlig ned til hvilken vekt du aksepterer å dra på. Du får mer kjøreglede på alle typer føre med Gotama.

Jeg har K2 mt.baker superlight, har omtrent samme mål/vekt som K2 WayBack, jeg vet det ikke men tror den kan være en videreføring av den jeg har. Har ikke sjekket. Ei ski med greie allround mål, bra i løssnø men ikke glad i fart på noe slags føre. Blir fort skjelven på hardt føre og heller ikke så retningsstabil når det er hardt. I løssnø med litt fart har den en tendens til å svinge uten du ber om det... Om det gjelder WayBack vet jeg ikke.

Gotama er ei tung og stabil ski som tåler fart, rundt 105mm midje. Jeg vurderte bl.a denne skia men endte opp på Völkl Mantra som er ca 4kg/184cm. Gotama er tyngre enn Mantra, den er også ca 10mm bredere. Tung å gå med oppover men desto gøyere nedover sier en kamerat som kjører Gotama/telemark.

F3 vs Spirit 4, jeg har sistnevnte. Du få 4 klemmer vs 3, F3 har tåflex som du kanskje vil ha en fordel av under skibæring ved høy snøgrense, jeg savner litt flexen i telemarkstøvlene ved skibæring. Ellers er Spirit 4 veldig god å gå med, den har to "pløser" i pakken. En myk som er leddet og god å gå med, og en svart som er stivere. Med den svarte har du nesten en alpinstøvel. Det går an å gå med den også, men du får da en stivere støvel. Det beste er å bytte pløse på toppen, eller bare bruke den grønne. Jeg kjører sjelden i skitrekk, fikk testet støvel og Mantra i preparert bakke nå i påsken. Var bare å dundre på :) Har også fått testet de på hard skare, funker som bare F. Noe helt annet enn de lettere skiene. Grepet og stabiliteten kan ikke sammenlignes.

Jeg har fått bindingene montert litt langt fram på Mantraen, tror det har gitt meg mer på vei nedover. Men oppover er det litt hemmende i bratt kryssing. Må skræve litt mer enn jeg er vant til for ikke å trakke meg selv på bakskiene. Brattere enn 25-30 grader og i tillegg litt leit føre, da sliter jeg litt. Men det har gått greit så langt. Terskelen for å gå over til skibæring og evt stegjern har gått litt ned med Mantra. Hvordan binding monteres og hvor lang ski du kjøper har betydning for både oppover og nedover. På hardt føre og kanting på vei opp er nok 88mm å foretrekke framfor 105mm. Men da er løsningen skarejern, sørg for å få med det i pakken.

Tatt på et rafs er det vel bort i mot 2,5 kg vektforskjell på pakkene. Mine Mantra+Sprit4+Vertikal FT12 veier i overkant av 9kg, med Gotama er du på rundt 9,5kg vil jeg tro. Du er vel ned på under 7kg med WayBack-pakken. Jeg syns ikke 9kg er noe heft å gå med, er en vanesak. Etter en 2-3 turer er du inngått på den vekten. I fjellet har jeg møtt alt fra randonee på 13kg og nedover, via truger og fullt alpinutstyr på sekken til smale fjellski som lager oppoverspor både opp og ned. Alle veier fører til Rom... ;-)

Ps, på selv "lette" fjell er det gøy med over-kill skiutstyr. Når andre syns det er vanskelig føre, kjører du rundinger rundt de på Gotama'ene. Er det lett føre kan du kjøre baklengs i lag med de. Du får ikke mer gøy enn du gjør det til selv B)

Edit:

Skogskjøring med kjappe svinger er litt tyngre på Gotama/Mantra-type ski enn med lettere ski, men det veier knapt i min verden. Skogen er bare en ørliten del av toppturen. Fordelene med ei litt tyngre ski er i mine øyne større enn ulempene vs ei "lett" ski. Nå vil sikkert noen påstå at 7kg ikke er spesielt lett, siden du får randoneepakker ned i rundt 5kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et kjempebra svar essem, du slo spikeren i kista for valg av ski så det ble Gotama på meg :)

Kjøpte skipakken i dag og det ble litt annet innhold en først forutsett etter at han i butikken anbefalte litt andre ting enn det jeg opprinnelig fikk oppgitt. Jeg kan jo sitere kvitteringen på hva kjøpet ble:

TLT VERTICAL FT Z12

Gotama (194)

Dynafit Titan TF-X

+ feller og staver

= 13500kr

Prøvde både Spirit 4 og Zero 4 i butikken, men de ga et ubehagelig press på ankelen som jeg ikke følte meg helt komfortabel i. Titan-skoene var mye mer tettsittende enn de andre skoene, men de skulle visstnok utvide seg litt etter at den blir varmestøpt etter foten min. Så jeg får håpe at jeg blir fornøyd med denne pakken, ut fra det jeg har lest på nettet virker dette jo å være bra utstyr. Nå er det enda tid til å returnere utstyret så hvis noen ser noe alvorlig galt må dere gjerne si i fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser morsomt ut av dimensjoner, gleder meg til å få teken på dette! Var i butikken i dag for å hente skipakken og samtidig så blåste de varmluft eller noe sånt i skoene som jeg måtte ha på meg en stund når de var varme. Ble passe nummen i beina for å si det sånn så mye som skoene var strammet.

Det som gjør meg bittelitt usikker er at jeg mener å huske at jeg prøvde størrelse 27 i butikken da jeg kjøpte pakken på onsdag, men da jeg kom hjem i dag så jeg at skoene var 27.5 i størrelsen. Da jeg prøve skoene på onsdag satt de ganske tett på foten og jeg kjente et lite press der foten er på sitt bredeste og at tærne ikke hadde plass til å bevege seg, men det skulle utvides etter at skoen ble varmebehandlet. Selgeren i butikken ba meg ta på to par sokker for å utvide skoene litt der jeg følte at de var trange. Nå som jeg har prøvd skoene hjemme med et par sokker føles ikke skoen like trang lenger og jeg kan krøke tærne sammen i skoen, er det normalt? Skoen føles ikke løs på noen måte eller så voldsomt forskjellig fra onsdag for å ha det sagt, men jeg sitter og funderer på om han kanskje ga meg feil størrelse i farten.

Dette er muligens bare tåpelige bekymringer fra min side, men har kanskje lett for å bli sånn når man bruker den del kroner på noe man er usikker på. Hvis 27 føltes veldig tett på foten så er det vel neppe noen enorm forskjell opp til 27.5 vil jeg tro, men her kan jeg fort ta feil i min gjetting for å si det sånn :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste skofabrikker bruker samme skall til 2 forskjellige størrelser, se f. eks. nederst på denne siden. Uten at jeg på noen måte er spesialist på dette området, vil jeg tro at du har fått riktig størrelse. Etter å ha gått i støvlene i noen timer vil du sette pris på litt bevegelighet i tærne og at presset ikke er for stort.

Jeg har sjøl kjøpt telemarkutstyr på MX-sport i Tromsø i år, og har samme opplevelse som du: Utrolig god service og fagkunnskap. Jeg er ekstremt plattfot, og etter oppbygging med innersåler og to runder med ekstrem utblokking av skallet samt oppvarming og tilpassing av innersko har jeg for første gang på 10 år kunnet gå på topptur uten at føttene dovner bort. Stor takk til Sture for den jobben han har gjort!

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket størrelsen på innerstøvelen? Som han over skriver går vanligvis ytterstøvlene i hele nummer (26, 27, 28 osv), mens de halve størrelsene reguleres med tykkelsen på innerstøvelen.

Ellers varierer jo størrelsen på foten enn del. Hadde du vært ute og gått eller i annen aktivitet, samtidig som det var varmt i butikken var foten din mest sannsynlig på det "største" da du prøvde støvelen der. Andre gangen du prøvde kan foten din ha hatt mindre blod i seg og vært litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sikker på hvor jeg skal lete etter størrelsen på innerstøvelen, eller hva jeg skal se etter. Fant noen tall nesten helt øverst på innerstøvelen hvor jeg tror det står "Collaring on TFX alpine TG.3 270/285", er det størrelsen? Nå har jeg ikke tatt innerstøvelen ut av skallet siden jeg ikke tør det riktig enda, men hvis det er det som må til for å finne størrelsen skal det nok bli fortgang i å bli kvitt den "frykten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste skofabrikker bruker samme skall til 2 forskjellige størrelser, se f. eks. nederst på denne siden. Uten at jeg på noen måte er spesialist på dette området, vil jeg tro at du har fått riktig størrelse. Etter å ha gått i støvlene i noen timer vil du sette pris på litt bevegelighet i tærne og at presset ikke er for stort.

Jeg har sjøl kjøpt telemarkutstyr på MX-sport i Tromsø i år, og har samme opplevelse som du: Utrolig god service og fagkunnskap. Jeg er ekstremt plattfot, og etter oppbygging med innersåler og to runder med ekstrem utblokking av skallet samt oppvarming og tilpassing av innersko har jeg for første gang på 10 år kunnet gå på topptur uten at føttene dovner bort. Stor takk til Sture for den jobben han har gjort!

Harald

Interessant.. Lyst til å nevne en circapris for en sånn totaltilpasning? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant.. Lyst til å nevne en circapris for en sånn totaltilpasning? :D

Det hele kostet ca. kr 1500,-, inkludert to såler; en mellom skall og innersko og en formbar inne i innerskoen. Den siste utblokkingen fikk jeg gratis, fikk tilbud om det hvis jeg ikke ble fornøyd med den første. Utblokkingene var ganske ekstreme og på en vanskelig plass på innsiden av fotbuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.