Gå til innhold
  • Bli medlem

Nedlastbare kart til iPhone?


Haakon

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Annonse
Mange?

Hvilke da? Jeg mener skikkelige "fjellkart" med kotehøyder etc., og som er nedlastbare, dvs at jeg kan laste dem ned og bruke dem på fjellet også der jeg ikke har mobildekning.

Åja, da så. Jeg vet ikke helt. På min har jeg bare noen vanlig GPS kart og navigasjon. Men du må ha dekning for å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du finner ut hvilken port GPS-mottakeren går på så kan du installere et gpsprogram og tilegne portene til dette programmet. det gjør du i innstillingene til programmet. PTGMAP er et finfint program til topografiske kart. det kostet 150 kroner når jeg brukte det til min HP IPAQ messenger for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

ViewRanger funker fint, og har 1:50.000 serien fra kartverket. Man betaler for det man laster ned etterhvert som man trenger det. Oversiktskart er gratis. Funker som iPhone app, og de har løsninger for mange andre telefoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ViewRanger funker fint, .... Man betaler for det man laster ned etterhvert som man trenger det.

Det der var jo et kjempetips!

Hva mener du med at man betaler etterhvert som man laster ned? Betaler man for tellerskritt eller for kartene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper en firkant om gangen. Ikke noe abonnement. Det følger med en kvote når du kjøper appen, og jeg har kun brukt den kvoten nå (fant dette igår...). Lastet ned 1:500.000-kart i USA nå, de er gratis. Skal dit i August, har tenkt å kjøpe firkanter i 1:24.000 der.

Fikk et problem med det største oversiktskartet for USA. Når jeg zoomer og scroller i det krasjer appen etter en stund. Har ikke sett det med de norske kartene.

Sendte Mail til support, fikk nettopp svar mens jeg sitter på en buss nå :lol:. De kjente ikke til problemet, men ba meg oppdatere til dagens versjon.

Ganske riktig, fikk en update i AppStore nå, prøvde det, men fortsatt krasj. Uansett en veldig fin app.

Mye moro man kan ha på bussen hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en firkant koster ca.50 (så en kommentar om det et sted). Virker som de selger pakker med et visst antall firkanter (som du da plukker ut i oversiktskartet). Tror det vil koste endel med hele Jotunheimen. Fire firkanter dekket mye av Vestmarka. Ser ut som prisene for de norske kartene er høyere enn for andre i Europa. Men jeg har altså bare såvidt kommet igang selv. Vurdere om jeg skal bruke dette mye eller gå for en Garmin Oregon f.eks.

Jeg fikk forresten høre av et annet firma at det kommer et cover til iPhone med batteri og GPS antenne. Vanntett. Skal visst lanseres i Norge nå i høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikker på det nå, du kan se det bl.a her:

http://shop.viewranger.com/products.php?category_id=20

Ser ut som de har tre måter å kjøpe kart på.

1. Utvalgte regioner (linken over her)

2. OTA (over-the-air) download rett til telefonen basert på tokens (antakelig firkantene på kartet som jeg snakket om)

3. YourMap, da brukes et PC-program for å velge ut kart, en fil sendes over til selskapet, og du får tilbake kartene.

Jeg prøver opsjon 2 tenker jeg, kjøper noen tokens. Lurer på om de kan brukes i USA og Norge om hverandre, eller om jeg må kjøpe tokens hvert sted.

Som jeg sa fant jeg dette igår, med litt sufing finner du sikkert raskt ut mer enn jeg vet. Jeg har ingenting med ViewRanger å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Navida fungerer knall.

Når man har mobildekning så er det bare å zoome ut og inn i det området du skal, og da ligger de kartene klare lagret i telefonen når du går på tur. Uavhengig av dekning eller ei. Hvor lenge de ligger der eller hvor mye du kan laste inn av gangen, vet jeg ikke.

Du laster ned forskjellige kart alt etter zoomnivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I"Navida" kan du enkelt laste ned mange kart når du har dekning eller er koblet på trådløst nettverk.

Kartene hentes fra Statens kartverk.

Hvis du da laster inn kart fra det området du skal til og zoomer inn og laster i ny skala osv, så ligger de kartene i telefonen til bruk selv om du er uten dekning.

Bruker denne appen mye og er klart den beste for turbruk!

post-6499-13347473338_thumb.png

post-6499-133474733387_thumb.png

post-6499-133474733392_thumb.png

post-6499-1334747334_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er anti-apple så finnes det en flott app til Android som heter Norgeskart!

Den bruker statens kartverk, er med både topo, topo raster og sjøkart. Kan lagre til minnekortet når du har (wlan) dekning..

Takk for tipset. Appen er enkel og grei, beste jeg har sett så langt. Men savner muligheten til å sette et punkt og bli rutet dit. Litt merkelig at dette mangler, da er jo halve vitsen borte. Savner også muligheten til å laste ned kart for hele Norge i en pakke (dersom denne holder seg innefor endel hundre Mb i størrelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Appen er enkel og grei, beste jeg har sett så langt. Men savner muligheten til å sette et punkt og bli rutet dit. Litt merkelig at dette mangler, da er jo halve vitsen borte. Savner også muligheten til å laste ned kart for hele Norge i en pakke (dersom denne holder seg innefor endel hundre Mb i størrelse).

Kartene fra statens kartverk er sånn at de må fornyes etter 2 uker, dvs lastes ned på nytt. Så å laste ned kart for hele Norge i en smell blir uansett litt dumt.

Det er noe av betingelsene for gratis bruken at det skal være sånn tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartene fra statens kartverk er sånn at de må fornyes etter 2 uker, dvs lastes ned på nytt. Så å laste ned kart for hele Norge i en smell blir uansett litt dumt.

Det er noe av betingelsene for gratis bruken at det skal være sånn tror jeg

Skjønner. Kanskje det blir en endring på dette etterhvert. Det skjer i alle fall nå ting mht tilgjengeliggjøring av offentlige data.

http://data.norge.no/blogg/2010/11/tilgjengeliggj%C3%B8ring-av-radata-i-2011/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.