Gå til innhold
  • Bli medlem

turtips hardangervidda


svamp

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt planlegging av en tur på hardangervidda (august). Eneste som er bestemt er at jeg vil ende opp ved møsvatn.

tenkte å hoppe av på bergensbanen (kanskje finse?)

noen tips om startsted/rute? hvis noen har gått lignende rute, hvor lang tid anbefales?

på forhånd, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nå tross alt bare å titte på nokre kart, så finn du raskt mange nok alternativ. Dersom du blar gjennom rutebeskrivelsen til dnt, får du også beskrivelse av stigane. Det kan vel ikkje vera naudsynt at nokon her på forumet skal ha gått turen før deg, eller?

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

planlegger også tur på hardangervidda på sensommeren. tenkte denne gangen å starte på rjukan fordi det er enkelt, men har som barn tatt båten til mogen. bør gå fint å komme ned denne veien og. derfra er det kort vei til høyfjellet, og mener huske det var et fint område, skjønt det er maaange år siden. derfra er det mange hytter det er mulig å gå til, litt avhengig av hvor lange dager du vil ha.

min rute blir forøvrig rjukan-geilo-odda. fint å se både øst og vestsida av vidda. tenkte også få med meg hårteigen.

hvor lang tid? kommer helt an på formen, mine dagsetapper er mellom 17-36km, tror det blir en hviledag etter ca 6 dager med en liten topptur eller slikt.

tror kanskje du må komme med litt mer info for å få bedre svar. hvem er du? godt trent? telt eller hytter? kosetur eller mer toppturer? fisking?

men riktig god tur!!

mvh arctic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar, arcitc:)

Jeg er en gutt i første halvdel av 20-årene i relativt god form. Jeg har ikke som formål å sluke flest mulig mil, men tar gjerne en topptur i løpet av turen. Det blir bare telting, ikke hytter. Tar også med fiskestang.

Har endel turerfaring, men blir min første "langtur" på hardangervidda (minst en uke), så tanken var veldig generelle tips om steder/områder jeg burde få med meg, det være seg fjell, gode fiskevann etc. innenfor rekkevidde med tanke på at jeg vil ende opp ved møsvatn.

AFE: Nå vet jeg ikke hva slags kart du har til disposisjon, men mine kart har bare topografiske beskrivelser av terrenget, ikke turtips og erfaringer. Du må nesten forklare for meg hva hensikten med denne internettsiden er hvis det ikke er "greit" å spørre om turtips og erfaringer fra lignende turer.

/Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AFE: Nå vet jeg ikke hva slags kart du har til disposisjon, men mine kart har bare topografiske beskrivelser av terrenget, ikke turtips og erfaringer. Du må nesten forklare for meg hva hensikten med denne internettsiden er hvis det ikke er "greit" å spørre om turtips og erfaringer fra lignende turer.

/Lasse

For all del, det er greit å spørre om turtips. Men dess meir konkrete spørsml du stiller, dess meir konkrete svar kan du vente å få.

For å finne interessante ting på kart, er http://www.kulturminnesok.no/ eit alternativ. Du finn ikkje turforslaga der, men kanskje nokre idear om plassar du vil innom.

Dersom du absolutt vil ha beskrivelse av stigen, så har dnt dette, både i bokform og på nettet. Eit heilt anna alternativ og meir etter min smak, er å pakke sekken å bare gå, så vert vegen til etter kvart.

Det er mange toppar på vidda, men få av dei er verdt å nevne. Store Skrekken, Blyvarden og Hårteigen kan nevnast. Om du er i nærleiken av nokon av desse, er heilt avhengig av kvar du vel å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg formulerte meg litt vagt og generelt, fordi jeg ville ha litt generelle svar. Jeg har jo aldri spurt etter nøyaktig beskrivelse av hele veien. Men takk for tips! høres bra ut med varianten din: "...å pakke sekken å bare gå, så vert vegen til etter kvart."

Er vel litt vanskelig å svare på det hvis det er litt tilfeldig hvor jeg går, men har noen noe ide om ca hvor lang tid det vil ta å gå fra finse til møsvatn? er det realistisk å få til det på en uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svamp,

Ja det er realistisk med en uke. Jeg gikk fra Finse til Mogen for ca 10 år siden, i slutten av juli var det vel. En fin tur som du kan glede deg til. Lettgått terreng særlig sør for riksvei 7. Vi hadde med telt men overnattet også noen netter på DNT-hytter. Det regnet omtrent hele tiden så det var godt å få tørket utstyret litt. Husker jeg rett var ruten sånn cirka Finse-Krækkja-(Hein)-Rauhelleren-Lågaros-Mogen. Vi brukte vel 7 dager uten å stresse på noe vis og fisket underveis bl.a. i Geitvassdalen, særlig Lågarosen er et flott sted. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjekk turen Finse-Mogen i fjor sommar tidleg i juli. Vi starta frå Finse 5.juli og var framme på Mogen kvelden 9.juli. Vi hadde ein kviledag på Krækkja. Turen frå Finse til Krækkja var ganske drøy, det var ganske mykje snø så tidleg på sommaren og vi var også innom Sumtangen ved Finsbergvatnet. Det tok ein drøy time, men er absolutt å anbefala dersom du er interessert i historie. Frå Krækkja gjekk vi til Halne og "juksa" litt sidan vi tok Halnekongen over Halnefjorden. Båtturen var ein fin opplevelse! Greit med litt variasjon ;-)

Turen gjekk vidare til Rauhelleren og Lågaros.I området nord for riksveg 7 var det mykje ur, syntest vi. Austvidda sør for riksvegen er flat og lettgått.

Når det gjeld Fjellvåken på Møsvatn og bussruter ved Skinnarbu/enden av Møsvatn, så finn du dei på nettet (Rjukan Turistinformasjon/kontor). Vær obs på at båten (og bussen) går sjeldnare tidleg og seint på sommaren. Rutetidene er heller ikkje dei same på dei ulike vekedagane.

God tur på storslagne Hardangervidda B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.