Gå til innhold
  • Bli medlem

Tjukke legger og telemarkstøvler..


Miesol

Anbefalte innlegg

Jeg er nybegynner på telemarkski og har debutert i Scarpa T2X-støvler. Støvlene føles bra på foten, men mine kraftige damelegger har definitvt trivdes bedre! I tillegg til kraftige legger plages jeg med tilbakevendende beinhinneirritasjon og er derfor litt ekstra trykksensitiv. Så nå lurer jeg på - finnes det noen måte å få støvlene mer romslige i leggen? Foten har bra med plass så der bør det helst ikke bli mye romsligere. Jeg har så langt ikke varmetilpasset dem, kan det hjelpe? Kan ellers legge til den øverste hempen allerede er skrudd i det ytterste hullet så der kan det ikke endres noe uten å borre nye hull. Jeg greier å ha øverste spenne på ytterste hakk, men etter en lang dag i bakken er leggene noe ømme og hovne ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du kunne lånt/leid f.eks noen Crispi-støvler og testet om de passer deg bedre, de har mer plass enn Scarpa som er smale/trange støvler. Jeg byttet fra Crispi som var for vide for min fot, til Scarpa som jeg bruker på både telemark (T2X) og Randonee (Spirit4). Syns det var stor forskjell, faktisk føltes T2X for trang når jeg prøvde den i butikken men den sitter veldig godt på foten. Det var antagelig bare vanen av å ha store støvler som spilte inn. Stor forskjell på Scarpa og Crispi altså :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte det da jeg skulle kjøpe støvler, men Crispi er for brede rundt foten for meg. Desverre har jeg kombinasjonen kraftige legger med smal fot/lav vrist.

Nå har jeg T2X og kommer til å bruke dem, lurer bare på om det finnes noen måte å gjøre dem mer behagelige på :wink: F.eks ved varmetilpasning, eller evt borring av nytt hull til øverste spenne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg T2X og kommer til å bruke dem, lurer bare på om det finnes noen måte å gjøre dem mer behagelige på :wink:

F.eks ved varmetilpasning, eller evt borring av nytt hull til øverste spenne?

Begge deler er absolutt verdt å prøve. Har også kraftige legger, og har gjort begge tiltakene på mine Rando-støvler med hell. Dvs, det var allerede lagd ekstra hull til å flytte ut spennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg varmetilpasning først, og pass på at du bruker leggmuskulaturen mye underveis i prosessen. det er MYE å hente her. Fysioterapeuten i meg vil imidlertid anbefale at du tøyer litt også, slik at beinhinneproblematikken blir mindre uttalt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å høre at det er mye å hente, da blir det varmetilpasning til uka :)

Btw er jeg også fysioterapeut og gjør hva jeg kan med leggene mine , men tar imot tips om du har noen "supertriks" å komme med :wink: Problematikken er nok litt mer sammensatt enn ren beinhinnebetennelse, men tenkte det ble litt mye unødvendig info i en støveltråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei frankno.

Totalt O.T. men;

Ta til deg rådet fra xscream du.

Det ville også vært fint om du forsøkte å holde en litt mer sober tone i svarinnlegget ditt så blir du tatt mer på alvor. Slik du velger å svare slår det kun tilbake på deg selv.

I alle år jeg har vært medlem her har jeg vært imponert over kvaliteten i innleggene her, både språklig og innholdsmessig.

Vil være synd om vi blir et usaklig, forsøplet og krangleforum. Det vil vi alle tape på.

Så til trådstarter:

Varmetilpasning anbefales virkelig.

Har en bl.a. Osperysekk hvor jeg har varmetilpasset hoftebeltet, merket stor forskjell i komfort etter at jeg gjorde dette kontra de 7-8 første turene uten varmetilpasning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frankno, tillater meg å sakse litt fra ordnett.no (kunnskapsforlagets blå ordbøker):

Søk på fysioterapaut:

Beklager, ingen treff på "fysioterapaut" i de avmerkede ordbøkene.

Søk på fysioterapeut:

fy´sioterapeut [-paut] en gr.

en som gir fysikalsk behandling, sykegymnast, massør, massøse

Dette ble litt O.T også, men må svare på tiltale. Språkdiskusjonen er avsluttet for mitt vedkommende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på fysioterapeut:

fy´sioterapeut [-paut] en gr.

en som gir fysikalsk behandling, sykegymnast, massør, massøse

Heretter er jeg fjellmassøsen! :-)

Miesol, jeg har god erfaring med radial trykkbølgebehandling på shin splint. Forklares antakelig ved at det er m. tibialis posterior som irriterer benhinna. Dog har det vært vanskelig å få pasientene HELT bra siden det er vanskelig å holde seg nok i ro i behandlingsperioden. På de som har hatt irritasjon over store deler av skinnebenets innerside, er det en utfordring å få dekket hele området med nok impulser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.