Gå til innhold
  • Bli medlem

Melding om ankommet ufortollet sending


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Bestilt turutstyr, eller sportsutstyr som det heter fra avsender i England.

Har fulgt sending på posten som sier "Sendingen er under importbehandling og er midlertidig lagret".

Har ikke opplevd dette før og syns det har tatt tid, i dag dumpet det et brev fra posten ned i kassa:

De sier jeg må sende inn fødselsnr og kvittering på innhold, og det skal koste meg 217kr + frimerke.

Første gang, av sikkert 15 bestillinger, jeg opplever dette.

Noen som har erfaring/forklaring? Og viktigst av alt, noen som vet hvordan man unngår dette, kjipt å vente på bestilte varer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

217,- er vel postens standardsatser for tollbehandling. Det er altså det de skal ha for å fortolle pakken for deg. Det er mulig å komme unna (i hvert fall deler av) dette ved å sende inn skjemaer og styre på, men tror det er noe tungvindt. Benyttes andre transportfirma er ofte tollbehandling inkludert i prisen.

At du blir kontaktet pr brev for å få personalia var imdlertid noe tungvint. Har alltid løst seg veldig smidig på andre måter for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan gjøre fortollingen selv, da må jeg ut med 109kr for lagerkostnad til posten :)

Uansett så står det på toll.no at sportsutstyr er tollfritt, unntagen klær.

Det er ikke klær som er i den pakken, kan jeg da krangle meg vekk fra disse 217kr?

Når det har tatt en uke fra varen kom til oslo og til jeg fikk dette brevet kan jeg jammen bruke litt energi som er bygget seg opp, helt proposjonalt med snømengder og rasfare på vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også mottatt en haug av pakker fra utlandet uten slik melding. Leste på trackingen at min siste sending er midlertidig lagret, at den er under importbehandling og at ytterlig informasjon må til. Noen nye forsøk fra staten i å hindre kjøp over nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke klær som er i den pakken, kan jeg da krangle meg vekk fra disse 217kr?

Nei, så lenge Posten fortoller for deg må du betale dette. At det ikke er tollpliktige varer i forsendelsen spiller ingen rolle. Det ligger mer i fortollingen enn å bare regne ut toll på evt tollpliktige varer. De skal sjekke at det ikke er tollpliktige varer, og de krever også inn momsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilt turutstyr, eller sportsutstyr som det heter fra avsender i England.

Har fulgt sending på posten som sier "Sendingen er under importbehandling og er midlertidig lagret".

Har ikke opplevd dette før og syns det har tatt tid, i dag dumpet det et brev fra posten ned i kassa:

De sier jeg må sende inn fødselsnr og kvittering på innhold, og det skal koste meg 217kr + frimerke.

Første gang, av sikkert 15 bestillinger, jeg opplever dette.

Noen som har erfaring/forklaring? Og viktigst av alt, noen som vet hvordan man unngår dette, kjipt å vente på bestilte varer!

Jeg har bestilt fra REI, men har ikke fått noe trackingnummer fra dem. For å følge sendingen på posten, som du sier, så har du vel fått et trackingnummer. Fikk du det fra den engelske nettbutikken? REI sier bare at de ikke har trackingnummer på internasjonale ordre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KOmmer an på beløp du handlet for for.

Har heller aldri fått det slik. Som regel kommer det en hentelapp fra Posten i kassa.

På den står det hvilken mva de skal innkreve og begyr de tar for det.

Mener gebyr for tiden er litt over kr 100.

Leste et sted at man for pakker verdt mindre enn kr 1000 kan registere seg på toll.no og fortolle selv.

Når en da har fått medling at pakke er her så får man et ref nummer og beløp. Så betaler man det og pakken blir sendt til deg. Dog leste jeg og noe om at Posten tok et gebyr uansett.

Noen som har erfaring der? Er jo ikke vits å gjøre det selv hvis Posten alikevel tar penger(under dekke av en eller annen paragraf fra oldtiden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du kan fortolle selv, så lenge varene er sendt med en eller annen speditør som skal levere en vare fra A til B og tar betalt for det.

Postens gebyr innebærer, som tidligere nevnt her, eventuell tollbehandling/sjekk om tollpliktige varer og moms.

Dersom man slipper unna sånt, er man stort sett heldig :)

Et tips for å få fortgang i det, er å sende en fullmakt til [email protected]

Da slipper man å vente sju lange og sju breie på brevet i posten(hvis det i det hele tatt kommer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips for å få fortgang i det, er å sende en fullmakt til [email protected]

Da slipper man å vente sju lange og sju breie på brevet i posten(hvis det i det hele tatt kommer)

Takk for tipset. Har nå sendt en epost dit for å spørre om hvordan ting evt kan gå raskere når sendingen kommer til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan gjøre fortollingen selv, da må jeg ut med 109kr for lagerkostnad til posten :lol:

Uansett så står det på toll.no at sportsutstyr er tollfritt, unntagen klær.

Det er ikke klær som er i den pakken, kan jeg da krangle meg vekk fra disse 217kr?

Når det har tatt en uke fra varen kom til oslo og til jeg fikk dette brevet kan jeg jammen bruke litt energi som er bygget seg opp, helt proposjonalt med snømengder og rasfare på vestlandet.

Jeg har bestilt hundrevis av varer fra utlandet og aldri betalt toll. Derimot har jeg betalt moms og gebyrene du nevner flere ganger. De 217 kronene er det de skal ha for å regne ut momsen og finne ut at tollavgiften blir 0.

mvh,

OS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å følge pakka. Så at ei pakke var lagret... Sendte sprenstreks epost med kopi av tilslag med pris fra Ebay (bilde av sida med pris) og da gikk det greit uten gebyr. Pakka kom samtidig med brevet om at det var mangelfull dokumentasjon.

Noen ganger er det gebyrer. Sender de med DHL er det rå-dyrt så jeg har sluttet å handle med firmar som kun sender med DHL. Kanskje uflaks, og at det varierer med DHL også, men jeg sier styr unna DHL!

Hele systemet er igrunn ganske innfløkt og det tror jeg enkelt utnytter.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut til at jeg får svar fra [email protected]. Det er ingen overraskelse etter hva jeg har lest rundt på nett.

Det kan være lurt å følge pakka. Så at ei pakke var lagret... Sendte sprenstreks epost med kopi av tilslag med pris fra Ebay (bilde av sida med pris) og da gikk det greit uten gebyr. Pakka kom samtidig med brevet om at det var mangelfull dokumentasjon.

Hva mener du med følge pakken? Hvor ser du at den er "lagret"? Antar at du da har et sporingsnummer? Jeg venter på en pakke fra Rei som går med Fedex. Rei sier deres internasjonale sendinger ikke har et trackingnumber, så da står jeg vel uten mulighet til å referere til sendingen ved en forsinkelse hos Posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tracking fra REI, men da har det kommet med UPS.

Hvis bare alle kunne vært like effektive som UPS....

Fikk lokale postkontoret her til å fakse over nødvendig dokumentasjon i går. Pakken ligger fortsatt på lager...

Blir spennende å se hvor lang tid denne prosessen vil ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk lokale postkontoret her til å fakse over nødvendig dokumentasjon i går. Pakken ligger fortsatt på lager...

Blir spennende å se hvor lang tid denne prosessen vil ta.

17. mars fikk dem papirene, 26.mars sendte jeg inn klage, i dag 29.mars har pakken ENDELIG blitt sendt fra Oslo.

Fortsetter å la være og være imponert over Posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestillt ganske mye fra utlandet de siste årene, og her er mine erfaringer.

Hvis sendingens verdi er over 200 kr må du betale moms på den.

Posten tar 109,- kr i behandlingsgebyr på sendinger opp til 1000 kr, og 217 på sendinger over 1000 kr.

Bøker er momsfritt uansett og skal gå rett gjennom uten tollbehandling. Hvis du bestiller bøker og f.eks. dvd, må man oftest betale moms på alt, eller begynne å krangle med posten, så sørg for å sende det i to forsendelser.

På sendinger mellom 200 og 100 kr kan du fortolle selv, men posten skal fremdeles ha 109 kr i gebyr.

Erfaringen siste året tilsier at posten bruker ca 3-5 uker på behandling av sendinger på over 200 kr.

Her er statestikken på pakkene fra england siste 18 måneder:

Under 200 kr / bøker: 15 pakker:

raskest: 4 dager

tregest: 13 dager

gjennomsnitt: 7,4 dager

200-1000 kr: 6 pakker:

raskest: 28 dager

tregest: 49 dager

gjennomsnitt: 37 dager

over 1000kr: 2 pakker:

raskest: 35 dager

tregest: 41 dager

gjennomsnitt: 38 dager

Varer fra USA tar som oftest cs 4-5 dager ekstra.

Jeg har gode erfaringer med både DHL og UPS. De er ofte litt dyrere i frakt, men du har pakken på 3-5 dager nesten alltid (lengste er 7 dager fra Canada for meg).

Hvis du må betale moms på sendingen får du faktura fra både DHL og UPS ca 4-5 dager etter pakken er mottatt. Min erfaring er også at de er litt snillere på 200 kr grensen, posten har fortollet pakker som har kommet på 200.03 fordi kursen hadde gått litt opp fra tiden jeg sente den til den ble behandlet, mens med DHL har jeg fått pakker på 210-215 gjennom uten å måtte betale.

Posten har også flere ganger stoppet CDer med verdi £10 påskrevet og krevd at jeg skal sende de kvittering for å bevise at verdien ikke er over 200 kr, noe som har forlenget forsendelse tiden betraktelig. DHL og UPS ser ut til å godta summen uten å mase om ekstra dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda dette har jeg opplevd mange ganger, men ikke alltid........

noen ganger får jeg tlf eller brev med spørsmål om fortolling etc fra tollvesenet, og det koster noen kroner hver gang. Andre ganger blir pakka sendt i oppkrav fra tollen og til mitt postkontor hvor jeg betaler tollbeløpet. andre ganger skjer det ingenting og pakka kommer med postbudet.....så det er litt forskjellig fra gang til gang!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Joda dette har jeg opplevd mange ganger, men ikke alltid........

noen ganger får jeg tlf eller brev med spørsmål om fortolling etc fra tollvesenet, og det koster noen kroner hver gang. Andre ganger blir pakka sendt i oppkrav fra tollen og til mitt postkontor hvor jeg betaler tollbeløpet. andre ganger skjer det ingenting og pakka kommer med postbudet.....så det er litt forskjellig fra gang til gang!!

Min erfaring er at varer med verdi under 1000 kr (grensen for forenklet fortolling), og hvor verdi og innhold er deklarert utenpå pakken, går rimelig smertefritt gjennom posten. Dvs rett til utlevering mot oppkrav på moms og gebyr. På varer med verdi over 1000 kr har jeg måttet bekrefte manuelt at posten kan fortolle for meg, samt ofte dokumentere hva jeg faktisk har betalt.

Har også opplevd at pakker har gått gjennom uten fortolling. Da skyldes det ofte at avsender har vært grei og krysset av for gave (tollfritt under 1000 kr) eller har erklært verdien til under 200 kr. Men av og til er det ren flaks også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.