Gå til innhold
  • Bli medlem

Å gå Birken useedet?


torhaa

Anbefalte innlegg

Hvordan er det å gå Birken useedet? Er det uhorvelig tungt, eller går det som regel greit i sporet? Avhenger jo fra gang til gang pga føre og vær såklart, men jeg regner med at det er flere her som har noen Birkenskalper i beltet som kanskje kan gi en erfaringsbasert pekepinn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har gått de to siste årene, men har vært seedet, dog ganske langt bak (pulje 14 om jeg ikke husker feil). da har sporene vært humpete og det har blitt oppgått, men ikke verre enn at det har gått greit. hovedsaklig i motbakker at det blir sånn. i stakepartier og utforkjøringer har sporene vært fine. de to siste årene har det også vært brukbart vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen jeg gikk Birken var jeg useedet. Det verste var i grunnen det strekket fra start og opp til Skramstad der alle sporene var fylt opp med løpere slik at det var umulig å gå forbi. Ble mye sikksakkgåing, og det er tungt å skifte spor ofte. Det heter seg at venstre spor er forbeholdt de med høy fart, men det var ikke tilfellet da. Da jeg startet lå jeg omtrent midt i puljen. Dette var en stor tabbe da jeg har skjønt ut fra tidene til noen i puljen(puljevinneren blandt annet) at det må ha dannet seg en liten tet som antagelig har lagt i venstre spor opp mot Skramstad og ikke har vert redd for å si fra når de ville ha venstre spor i fred. Derfor er det viktig for Sondre og andre med sen startposisjon som er interresert i en god tid å komme seg helt fram i puljen i starten tror jeg. Kanskje vel så viktig som i de tidlige puljene. Det er jo og ganske god plass de første 6-700 meterene til å "posisjonere seg" før man kommer inn i skogen.

Hvordan sporene blir kommer jo helt an på været. Er det kaldt om natten og ett stykke ut på morgenkvisten kan det bli bra spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært en idiot og ikke seedet meg til årets Birken-debut. Kommer i pulje 20, og frykter dårlige forhold samt mye sporskifting og kø :)

Jeg startet useedet (og utrent :lol: ) i fjor. En dle oppgåtte spor, ja. Men lite kø. litt kø opp mot Skramstad, men still deg til langt frem og til venster er det ikke noe problem tenker jeg.

Det er mer kø over fjellet i de seedete grupene. De går jo like fort..... Mens vi bak er veldig forskjellige og feltet strekker seg bra utover.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått 10-12 ganger og har etterhvert fordelen av ha flesteparten bak meg sånn at jeg er sikret brukbare spor. Det som er spesielt med Birken er at du nesten alltid opplever 3 "værsoner". Første den østvendte lia fra Rena og opp til Dølfjellet, hvor det ofte er kaldt fra morgenen (tørrvoksføre for de som starter tidlig) og deretter varmere. Så får du Raufjellet med minusgrader og klassiske vinterforhold, før du begynner på stigningen fra Kvarstaddammen. Her er det gjerne godt med plussgrader og vanskelige smøreforhold, og det er tid for å bli kjent med nye sider ved deg selv:D. Over flatene mot Sjusjøen er det gjerne greit, men på de siste kilometrene mot mål er det alltid vanskelig. Du starter langt bak, ikke regn med å få gode spor. Normalt er et godt og generelt smøretips for Birken at du smelter inn et lag med klister i bånn, lar skiene avkjøles, og deretter legger dagsaktuell tørrvoks i "pyramideform" oppå. Når du uansett ikke får feste opp Midtfjellet går du heller ved siden av sporene, her biter det.

For øvrig en flott tur, men ikke stress når du starter så langt bak, sats heller på å få deg en seeding til neste gjennom årets Birk eller andre turrenn neste år, sånn at du kan gå "på alvor" i 2011. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har gått de to siste årene, men har vært seedet, dog ganske langt bak (pulje 14 om jeg ikke husker feil). da har sporene vært humpete og det har blitt oppgått, men ikke verre enn at det har gått greit. hovedsaklig i motbakker at det blir sånn. i stakepartier og utforkjøringer har sporene vært fine. de to siste årene har det også vært brukbart vær.

Takk for svaret! Foreløpig ser det ut til at det blir fint vær til helgen, så vi får krysse fingre. 8)

Jeg har også vært en idiot og ikke seedet meg til årets Birken-debut. Kommer i pulje 20, og frykter dårlige forhold samt mye sporskifting og kø 8)

Jeg har ikke engang kjøpt billett, men vurderer sterkt å kjøpe (en del salg nå som det nærmer seg). Mulig det viser seg at jeg er en større idiot om jeg blir en impuls-birker i år. :lol: Er egentlig en fristiler, hadde tenkt å være Birken-debutant først neste år, har akkurat lagt bak meg en slapp periode med sykdom, og har generelt vært mye av og på med treninga i år... nei, det er mye som taler imot prosjektet gitt, men det hadde vært artig å bare prøve å få en liten gjennomkjøring..

Lykke til med debuten din iallefall! Blir sikkert artig, seedet eller ei!

Første gangen jeg gikk Birken var jeg useedet. Det verste var i grunnen det strekket fra start og opp til Skramstad der alle sporene var fylt opp med løpere slik at det var umulig å gå forbi. Ble mye sikksakkgåing, og det er tungt å skifte spor ofte. Det heter seg at venstre spor er forbeholdt de med høy fart, men det var ikke tilfellet da. Da jeg startet lå jeg omtrent midt i puljen. Dette var en stor tabbe da jeg har skjønt ut fra tidene til noen i puljen(puljevinneren blandt annet) at det må ha dannet seg en liten tet som antagelig har lagt i venstre spor opp mot Skramstad og ikke har vert redd for å si fra når de ville ha venstre spor i fred. Derfor er det viktig for Sondre og andre med sen startposisjon som er interresert i en god tid å komme seg helt fram i puljen i starten tror jeg. Kanskje vel så viktig som i de tidlige puljene. Det er jo og ganske god plass de første 6-700 meterene til å "posisjonere seg" før man kommer inn i skogen.

Hvordan sporene blir kommer jo helt an på været. Er det kaldt om natten og ett stykke ut på morgenkvisten kan det bli bra spor.

Gode tips!

Jeg startet useedet (og utrent :o ) i fjor. En dle oppgåtte spor, ja. Men lite kø. litt kø opp mot Skramstad, men still deg til langt frem og til venster er det ikke noe problem tenker jeg.

Det er mer kø over fjellet i de seedete grupene. De går jo like fort..... Mens vi bak er veldig forskjellige og feltet strekker seg bra utover.

God tur!

Av nysgjerrighet, lyst til å avsløre fjorårets tid som useedet og utrent? :)

Har gått 10-12 ganger og har etterhvert fordelen av ha flesteparten bak meg sånn at jeg er sikret brukbare spor. Det som er spesielt med Birken er at du nesten alltid opplever 3 "værsoner". Første den østvendte lia fra Rena og opp til Dølfjellet, hvor det ofte er kaldt fra morgenen (tørrvoksføre for de som starter tidlig) og deretter varmere. Så får du Raufjellet med minusgrader og klassiske vinterforhold, før du begynner på stigningen fra Kvarstaddammen. Her er det gjerne godt med plussgrader og vanskelige smøreforhold, og det er tid for å bli kjent med nye sider ved deg selv:D. Over flatene mot Sjusjøen er det gjerne greit, men på de siste kilometrene mot mål er det alltid vanskelig. Du starter langt bak, ikke regn med å få gode spor. Normalt er et godt og generelt smøretips for Birken at du smelter inn et lag med klister i bånn, lar skiene avkjøles, og deretter legger dagsaktuell tørrvoks i "pyramideform" oppå. Når du uansett ikke får feste opp Midtfjellet går du heller ved siden av sporene, her biter det.

For øvrig en flott tur, men ikke stress når du starter så langt bak, sats heller på å få deg en seeding til neste gjennom årets Birk eller andre turrenn neste år, sånn at du kan gå "på alvor" i 2011. God tur!

Gode tips igjen, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, alle komemr seg over fjellet. Jeg bare registrerer at det er laaaangt ned tio merketiden. Men det er ikke så farlig, det betyr ikke så mye for meg.

God stemning langs løypa og tyne seg selv litt :) Bare artig, hvertfall etterpå. Man oppdager nye sider ved seg selv oppover mot Midtfjellet...hihi

B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem!

Start bakerst, så bare legger du deg ut i nysnøen ved siden av sporet, og så går du forbi noen tusen løpere slik at du kommer nesten helt fremst. Jeg pleier å gjøre det. Jeg legger meg dog inn bak han som går først, slik at jeg får dra litt nytte av dragsuget. I fjor måtte jeg gå forbi han også, siden jeg måtte rekke en film på kino, hele turen var vel over på et par timer. Men jeg går også tilbake igjen etter å ha tatt meg en røyk på Lillehammer, siden jeg må hente bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem!

Start bakerst, så bare legger du deg ut i nysnøen ved siden av sporet, og så går du forbi noen tusen løpere slik at du kommer nesten helt fremst. Jeg pleier å gjøre det. Jeg legger meg dog inn bak han som går først, slik at jeg får dra litt nytte av dragsuget. I fjor måtte jeg gå forbi han også, siden jeg måtte rekke en film på kino, hele turen var vel over på et par timer. Men jeg går også tilbake igjen etter å ha tatt meg en røyk på Lillehammer, siden jeg må hente bilen.

Hahahahaa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere i en annen tråd, gikk jeg vasaloppet i år. Helt utrent og aldri gått noen form for løp. Faktisk mer eller mindre ikke gått langrenn tidligere, med unntak av 4 kortere turer uka før løpet. Og det gikk da ganske greit. Ikke noen drømmetid, men å gjennomføre var da også målet. Løpet gikk også lettere enn antatt. Så godt mulig å gjennomføre slike løp hvis man bare vil.

Når de gjelder spor så var det relativt greie spor, selv om jeg hadde 10 000 mann forran meg. Verste var vel nedoverbakkene. Her var det ploget så mye at det var snøvoller med is imellom. Her var det endel som gikk på tryne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om spor... Når jeg gikk i fjor så var det såppas mildt at spora blir ødelagt. Slik er det bare. Noen steder var det jo ok spor, andre steder føltes det som at det var bare isvuller å gå på. Hang mye på arma kan du si.

Ser ikke ut til å bli like varmt i år så da får vi håpe spora holder seg 8)

http://www.yr.no/sted/Birkebeinerrennet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått birkenløypa utenfor konkurranse. Både Rena, Lillehammer og sporene imellom ligger der dagen etterpå også... Tiden tok jeg selv, og hvis jeg hadde gått en halvtime fortere ville jeg kjøpt meg et merke også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min dom er at det var altfor mange folk til den traseen.

Gjekk i kø heile vegen, freistar ikkje til gjentakelse.

Speakeren på Rena skraut fælt av at dei no var større enn Vasaloppet men det hjelper ikkje

når det ikkje er nokon kvalitet over det. Kvalitet teller meire enn kvantitet for meg.

Neste år bør dei satse på fleire spor eller færre deltakere.

Tida mi vart så som så... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble som forventet, MYE kø hvis man skal prøve å gå fort i pulje 20. I tillegg var det store føreforskjeller, de som startet i tidligere puljer fikk skarpt føre, mens de sene fikk slush. Om man skulle forsøke å ta igjen folk så var det "limsnø" mellom sporene, dermed taper man all fart... Neste år blir det seedingsrenn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke bra nok i kroppen til helgen, så jeg dro heller opp og intervjuet deltakere til bacheloroppgaven min. Neste år kommer debuten!

Det var ganske tydelig at de som gikk tidlig hadde fantastiske forhold, mens de som gikk seinere fikk det tungt, mildt sagt. Ikke at dét hever noen øyenbryn.. :lol:

Gratulererer til alle med gjennomført renn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Birken som eget treningsmål. Så får andre bruke det til image-byggin eller hva de bruker det til...

Litt kø er det jo naturlig nok med så mange mennesker som starter. Samt at føre kan bli dårlig utpå dagen. Det er jo heller ingen hemlighet. Det er sent i mars og man skal opp-ned-opp-ned. Må i værste fall smøre for 4 forskjellige forhold, men det er en del av det hele. Jeg syns rennet var bedre i år en i fjor, syns spora holdt seg bedre.

Det har aldri vært noen hemlighet at det lønner seg å gå seedingrenn. Alle om har ambisjoner om raske tider må det. Da får man gå med folk som er omtrent like raske som seg selv og dra nytte av det.

Jeg blir imponert over de som går på 3 timer og ikke minst gamlekara/damene som går over fjellet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.