Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforhold/mat mellom Ljosland og Finsehytta i slutten av juni 2010?


lesko

Anbefalte innlegg

Tenker å gå mellom Ljosland og Finse fra ca 20. juni. Ruta gå bl .a. innom Kringlevatn og Haukelisæter.

Da jeg i hovedsak har vandret i nordlige Skandinavia er jeg ukjent med forholdene lenger sør i Norge. Jeg er bl.a. ukjent med hvordan en kjøper mat på DNT's hytter og fjellstuer i Sør-Norge, samt snøforholdene i disse områdene på dette tidspunktet. Har derfor to spm som jeg ønsker svar på.

1: Hvilke hytter langs denne ruta kan en kjøpe mat på ved dette tidspunktet?

2: Er det normalt greit å gå over alt langs denne ruta på dette tidspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tenker å gå mellom Ljosland og Finse fra ca 20. juni. Ruta gå bl .a. innom Kringlevatn og Haukelisæter.

Da jeg i hovedsak har vandret i nordlige Skandinavia er jeg ukjent med forholdene lenger sør i Norge. Jeg er bl.a. ukjent med hvordan en kjøper mat på DNT's hytter og fjellstuer i Sør-Norge, samt snøforholdene i disse områdene på dette tidspunktet. Har derfor to spm som jeg ønsker svar på.

1: Hvilke hytter langs denne ruta kan en kjøpe mat på ved dette tidspunktet?

2: Er det normalt greit å gå over alt langs denne ruta på dette tidspunktet?

Hvilke hytter som har mat kan du se av planleggingskartet til turistforningene. (sjekk Stavanger Turistforening/Kristiansand Turistforening)

Mostøl har ikke mat (På gamle kart kan det stå noe annet.)

Du betaler maten og overnatting ved hjelp av engangsfullmakt bank. Du kan velge å få tilsendt faktura, men det koster ekstra.

Når det gjelder snøforholdene, så bestemmer vårherre, men jeg tror nok at det vil være mye snø. Sesongen starte normalt ikke før i juli.

I Kyrksteinskaret (mellom Mostøl og Bleskestadmoen) vil du helt sikkert oppleve snø selv langt ute i august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tipper du vil få en liten indikasjon ved å lese deler av denne turloggen http://www.svipptur.net/24784586 se på 29.mai og utover

Mener å huske den ble lagt ut av en bruker her på forumet så det kan godt hende personen selv vil være mulig å finne.

Like ovenfor Ljosan så er det et stort vann, er det ikke is på vannet så er det mulig å sitte på med en båt, noe jeg sterkt anbefaler. Gikk der i starten av August i fjor, makan til sølesti rundt det vannet skal du lete lenge etter.

Hvis snøforrholdene er til stede så sparer du en del på å ikke besøke Mostøl.

Ellers er det et kjempeområde å gå på tur i, mange trivelige mennsker vandrer der også;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott turområde og mange hytter med proviant.

Sjekk her for oppdateringer rundt hytter, ruter og tilgjengelig proviant: http://ut.no/turomrade/setesdalsheiane

Alle hyttene i Setesdalsheiene står åpne hele året.

Hvis du starter så tidlig som 20.juni, vil du møte mye fuktig terreng. I år er det lite snø i deler av områdene, men du er likevel tidlig ute ift. sommersesongen.

Båt over Langevatn (ved Ljosland) kan du sikkert bestille på Ljosland fjellstove. Anbefales på det sterkeste!

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du heldig med været, kalde netter og varme dager, kan du få ypperlige morgener og formiddager på snøføret i Setesdals Vesthei i juni.

Er du derimot uheldig med fortsatt snø, milde netter og milde dager kan turen bli et slit.

Normalt er det sånn 50/50 bart/snø uti juni.

20 juni begynner det normalt å bli rimelig bart.

post-728-133474679685_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene på mine spørsmål. Veldig bra å kunne få konstruktive svar på slike spørsmål. Skal ta svarene med i planlegginga av turen som starter på forsommeren. Ser at snøforholdene kan bli problematiske, både i forhold til snødybde og mht noe skumle snøbroer. Jeg vil også måtte vurdere å ta denne strekninga noe senere på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.