Gå til innhold
  • Bli medlem

Fastdrag eller tau til å trekke pulken?


Anbefalte innlegg

Annonse

Hei.

Diverse løsninger og modifiseringer for drag er diskutert tidligere, bl.a. taudrag, drag med tau og plastrør, stive drag o.s.v.

Bilder og beskrivelser er å finne i linkene:

 

Endret av Kjell Iver
lenker fjernet siden de var feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i vinter brukt Parispulk med tautrekk på fire-fem korte turer og det fungerer utmerket. Jeg bruker ca. en meter 16mm fleksi elektrikerrør men et tau gjennom som brems. Når det kommer en lang unnabakke legger jeg røret under pulken og fester det i begge ender foran på pulken. I mindre bakker lar jeg pulken komme opp på venstre side og litt foran meg uten å bruke bremsen. Går ganske bra men det krever litt trening. Bruker forsvarets belte rundt livet og fester bardunkroker til det som jeg trer tauet gjennom. Enkel løsning som fungerer men:

Hadde ett uhell da pulken traff en rot i en unnabakke og den ene bardukroken slet mens den andre rykket hull i beltet. Heldigvis merket jeg ikke annet enn et lite rykk. Hadde kroken og beltet vært sterkere hadde jeg nok fått meg en trøkk.

Dette er en løsning som ikke krever noen spesiell rigging av pulken. Bar tre tauet gjennom de ferdige hullene og dra på tur! Hadde jeg bare vært klar over Parispulk noen år tidligere. Har i flere år slitt på en gammel (barn)Fjellpulken med proviant fra parkeringsplassen til hytta. Dette var en tur som tok mellom 45-60 min. Med parispulk går det 10-15 min raksrere samtidig som det er mye bedre plass på pulken.

OS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dratt to unger i pulk, ikke samtidig, men med noen års mellomrom og jeg kunne ikke tenke meg å bruke noe annet enn fast drag.

Derimot har jeg vert medlem av Røde Kors Hjelpekorps og dratt både pulk og skikjelke (Magnusen) med tau. Dette har som oftest krevd en til to personer fremme til å dra pluss to personer bak til å styre. Men det går også stort sett greit for en person å kjøre en slik pulk, med passient , i utforbakke. Det er bare å ta begge trekktauene i den ene handa, plassere seg ved den ene siden av pulken, litt forran midten, på nedsiden ved skråkjøring i bakken, innta en lav telemarkstilling, la pulken hvile mot leggen og la det stå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en del vinterturer med Paris-brettet med taudrag er jeg ikke i tvil. Neste vinter blir det stivt drag hvis jeg skal på pulktur.

Bortsett fra på vidda og generelt flatt terreng, blir det for mye knot med taudrag.

Men det er min mening og erfaring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv laget et drag til Paris med el-rør med tau mellom. Har og bremsetau som sklir under pulk når den få større fart en meg.

Hvis du kjører rent taudrag så trenger du ikke slippe den foran nedover bakken. Slipp den mellom bena i plog og hold opp trekk tauet i front. Da har da grei kontroll på den.

Jeg laster den dog aldri kjempetungt. Bruker både sekk og pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.