Gå til innhold
  • Bli medlem

Vann på tur?


rrmagne

Anbefalte innlegg

Hei,

Nå som våren og sommeren nærmer seg blir det nok litt mer aktivitet ute i det fri.

Men en ting som jeg stusser fælt på er dette med tilgang på vann når man er ute

på tur. Hvordan vet jeg at vannet er drikkende?

Er jo en ting når man er på høyfjellet og finner et fint vann. Da er jo saken ganske enkel vil jeg tro?

Men hva når man befinner seg i de dype skoger på sørlandet eller østlandet for den slags skyld

og det eneste man finner er en vannpytt eller ei seig myr med spor av den klare vesken

som kanskje slettes ikke er så klar i det hele tatt lenger fordi diverse dyr har trasket rundt

og gromset til det meste?

Så spørsmålet er hva gjør man dersom man skal være ute i det fri over lengre tid?

Ser ikke akkurat lyst på å drasse rundt på en 20 Kg vannkanne i tillegg til det

vanlige tur utstyret man må ha med seg.

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men man ønsker jo ikke å feile for mye og risikere og ligge lang flat og dårlig mage fordi at vannet ikke viser seg å være

drikkende.

Må jo være en grunn for at f.eks soldater i militæret som skal igjennom helvettes uka for utlevert klor tabeletter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ett tv program der de sa man kunne drikke av akers elva uten problemer så tror ikke du skal bekymre deg så mye, etter 32 år i fjellet/skogen kan jeg ikke huske annet en nytelse når man drikker av bekker og elver. Stillestående vann ja så ta deg en titt rundt der du skal drikke å se at det ikke ligger døde dyr eller søppel der du skal drikke så overlever du det garanterer jeg... :wink: (stillestående vann bør kokes men har aldri opplevd noe problem der heller.)

At man i forsvaret lærer bruk av klor tabb og div filtrerings greier ja det er bare for å lære det og grunnen til det er at det i krig er noe dritt om hele troppen blir liggende med mage problemer godt inne på fientlig grunn i irak. (lite brukt i norge)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk av en rennende bekk eller et vann med god samvittighet, her i Norge er stort sett vannet rent overalt.

Så lenge du unngår stillestående vann i form av små pytter, eller der du åpenbart kan se at dyra har bæsja i vannet, så er du nok VELDIG trygg.

Når det kommer til det du sa om klortabeletter, så fikk vi det utlevert i hver feltrasjon i forsvaret, men vi brukte det ALDRI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en steripen; denne dreper bakterier og virus vha UV-lys. Utrolig liten og hendig, lang batterilevetid og rensing av vann tar svært kort tid. Dersom jeg er i tvil om vannet er trygt å drikke, så bruker jeg denne. Og har ikke blitt dårlig til nå. Anbefales virkelig! www.steripen.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Gud så glad jeg er at jeg bor i Norge og kan drikke vannet overalt. Når jeg leser på engelske og amerikanske sider så drasser de rundt med flere gallon med vann, i tillegg til at de har med seg Steripen, filter og kjemisk rensing + selvfølgelig koker vannet for å være sikker! :?:

Jeg har en eneste gang blitt syk av vann fra en bekk, sikkert et stort dødt dyr lenger oppi fjellsiden. (Mest sannsynlig rein siden det gikk en del rundt der). Heretter holder jeg meg mest til større bekker/elver eller store vann. Der vil et dødt dyr ikke utgjøre noe fare.

Det resulterte i alle fall i en diare og feber i fire dager :!: , men jeg tok av 5 kilo også så det var en effektiv slankekur. ( Skulle kanskje hentet en dunk av dette vannet og solgt det som slankemiddel :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud så glad jeg er at jeg bor i Norge og kan drikke vannet overalt. Når jeg leser på engelske og amerikanske sider så drasser de rundt med flere gallon med vann, i tillegg til at de har med seg Steripen, filter og kjemisk rensing + selvfølgelig koker vannet for å være sikker! :?:

Jeg har en eneste gang blitt syk av vann fra en bekk, sikkert et stort dødt dyr lenger oppi fjellsiden. (Mest sannsynlig rein siden det gikk en del rundt der). Heretter holder jeg meg mest til større bekker/elver eller store vann. Der vil et dødt dyr ikke utgjøre noe fare.

Det resulterte i alle fall i en diare og feber i fire dager :!: , men jeg tok av 5 kilo også så det var en effektiv slankekur. ( Skulle kanskje hentet en dunk av dette vannet og solgt det som slankemiddel :wink: )

Jeg har ingen mulighet til å vurdere ditt tilfelle, men min erfaring er en litt annen.

Jeg har selv opplevd å ta vann fra en liten bekk, for litt senere å se en død sau ikke så langt ovenfor der vi tok vannet. Ingen ble syke, men vi hentet vann fra elva etter den "store oppdagelsen".

Backpackers hadde en artikkel om vann - amerikanere er sprø på dette området. Deres konklusjon var at manglende håndvask etter dobesøk antakelig er en vanligere årsak til diare en dårlig vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er i England, der er går mange sauer, tar jeg med noen klortabletter som jeg bruker når jeg ikke føler meg helt trygg på vannet. Men ellers drikker jeg det meste som ligger i naturen, ser frisk ut, og strømmer. Aldri hatt problemer med dette i Norge. Jeg drikker også vann i Nordmarka på områder der det bor folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ein gong drukke vatn frå ein bekk som vart filtrert gjennom eit reinkadaver. Dette var i nærare 1500 meters høgde og temperaturen var ganske låg trass i at det var sommar. Kadaveret oppdaga me ikkje før me hadde drukke eit par koppar vatn og når skodda letta..... Heldigvis vart ingen av oss dårlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har gjort ett fåtal vandringar på låglandet i södra Sverige. Jag har alltid försökt se till att få läger vid sjöar. Vattnet renar jag då med Micropuur-tabletter,

som verkar inom 30 minuter och ger en föga påträngande, lätt förflyktigad, klorsmak.

Är det missfärgat vill jag helst filtrera det.

Jag gjorde en gång en tur utan tabletter och med bara filtret och när det korkade igen tog jag vattnet ur sjöarna ändå; blev lite tung i huvet, men det var allt.

Sjöarna låg tillräckligt högt. Ju längre från källorna och ju lägre, desto skitigare kan vattnet vara.

På själva etappen brukar jag bära en liter. Jag skulle känna mig dum om jag bar mer. Det kan krävas en del planering för att slippa detta.

I fjället, eller i Alperna/Pyreneerna, är det nästintill problemfritt, men jag tar inte vatten ur slammiga glaciärbäckar, förstås. En gång i Italien, 2008, hade jag hoppats på läger i en viss dal men insåg när jag kom dit att vattnet kom från en mäktig glaciär. Det vara bara att följa dalen och hoppas på ett sidoflöde och tältvänlig mark intill -

ofta fann jag det ena men inte det andra. Till sist hittade jag perfekt läger:

http://www.huthyfs.com/chit08/pages/103.html

Förra året var jag för första gången i SKottland. Jag renade vatten två gånger under 11 dagar när jag tyckte det var lite mycket fårskit omkring lägret.

Det var vattnet för morgonmålet, en liter som jag ställer i tältet över natten. Vattnet till kvällsmålet lät jag bli att rena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nederland og midt-/sør-Europa kan vann ikke trygges uten koke. Jeg bruker en Katadyn Mini vannfilter (220g) som kan lage ca. 7000 liter trygt vann. En liten, utrolig fint engineered Sveits filter som kan brukes mer enn 1000 dager med to personer. Det tas ca. 2 minuter å fitrere 1 liter vann.

Skåll :lol:

Manual_Katadyn_Mini_EN.pdf

Factsheet_Mini_EN.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.