Gå til innhold
  • Bli medlem

Impregnering av Pro-shell jakke


mortimeir

Anbefalte innlegg

Situasjon: Har ei MH Beryllium pro shell jakke som begynner å bli lekk. Angir 40grader og medium tørketrommel (stryking uaktuelt ;)).

Blir første gang jeg vasker/impr. slike klær. Vil være helt sikker før jeg iverksetter.

Utstyr: Nikwax Tech wash og Nikwax Tx.Direct spray-on. Valg av spray on pga vil kun impr. utside, beholde best mulig pusting.

Ut fra logo på jakka, sammenlignet med bruksanvisning på tørketrommel indikerer symbol normal i temp. tørketrommel.

Min plan: Skylle såpebeholder til vaskemaskin godt først. Bruke angitt mengde såpe med tech wash, men litt usikker hvilket program. Slitesterkt kulørt tøy(alle typer som er lite skittent), delikat tøy (alle typer som er lite skittent), eller ullprogram. Alle med 40grader vasketmp. Skal jakka forøvrig dras igjen glidelås, eller være åpen når vaskes? Sentrifugering?

Etter vask, skal jeg da tørke først - drypptørke eller trommel - og så impregnere? Evt hvor lenge i tørketrommel.

Vil jeg forøvrig kunne vaske min Bergans anatomic pant sammen med jakka med tech wash? Vil ikke impregnere buksa etterpå, men kun trommel.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

All skallbekledning og softshell vasker jeg på 40 grader med Milo. Mener å huske det var en kar fra Norrøna som anbefalte meg det. Fungerer like bra som Nikwax Tech wash og er billigere.

Pleier å vaske med glidelåsen igjen, uten at jeg tror det har noen nevneverdig betydning.

Benytter også Nikwax Tx.Direct spray-on, men har latt klærne tørke før jeg impregnerer de.

Tror ikke det skulle være noe problem å vaske buksa samtidig ;)

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stryker eller bruker du trommel?

Nei, bruker verken strykejern eller trommel på goretex-klærne mine, men derimot har jeg strøket ei Bergansjakke(etter anbefalinger her på forumet).

Trodde dette med stryking var noe som var spesielt for dermizax-membranen?

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. MH anbefaler enten stryking eller trommel. Så lurer på hvor lenge man skal tromle... Ut fra anvisning fra spray-on skal det sprayes på mens våt, tørke av overflødig etter ca 2-3 min - deretter i trommel i uviss tid foreløpig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekker jakka så lekker jakka...

GT er en membran mellom et inner- og et ytterlag. På Pro-Shell er begge disse lagene laget av nylon siden det er mer slitesterkt en polyesteren som brukes på innsiden av GT Comfortshell og Performanceshell.

Membranen mellom disse to lagene er det som er vanntett og"puster". Den er sånn fordi den er perforert av hull som er for små til av væske slipper gjennom, men store nok til at damppartikler gjør det. Innsiden av selve membranen er hydrofil (trekker til seg vann) og yttersiden er hydrofob (vannavstøtende). Tar jeg ikke helt feil så er det teflon på yttersiden av selve membranen som gjør den vannavstøtende.

Når du impregnerer så er det det ytterste stofflaget du kommer til å gjøre mer vannavstøtende. Selve membranen kan du ikke gjøre noe med... Lekker den først så vil den aldri bli tett. Sannsynligvis er teflonen slitt og selve membranen er full av små hull som er store nok til at væske slipper gjennom.

MAO: Impregnerer du jakka så vil det gå lengre tid før du blir våt, men våt blir du, membranen er slitt.

EDIT: Om stryking påvirker GTen vet jeg ikke, mytene blandt turfolk sier så men man hører jo så mye rart... Derimot så er ei brukt jakke litt "rufsete" i ytterstoffet. Dette gjør at den trekker vann til seg raskere. Ved å stryke den så får man lagt alle de bittesmå hårene ned igjen og jakka blir enda mer vannavstøtende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil endre mitt kommentar om at jakka er lekk. Er forsåvidt ikke lekk, men mindre vannavstøtende.

Dette sier MH: "After the shell has been washed, reapply the DWR finish while the garment is still damp. The heat of the dryer will help set the DWR finish into the fabric. Tumble dry on medium heat."

På norsk noe som at vask, spray på impr. mens plagget er fuktig og inn i trommel på medium varme. Varighet uvisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.