Gå til innhold
  • Bli medlem

Foto spørsmål, bakre gardin?


Gal Krokfot

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er når man fotograferer med blitz sammen med lange eksponeringer. Vanligvis synkroniseres blinket til punktet når første gardin åpner, men man kan stille om til at blitzen går av i det bakre gardin lukker. Kan gi fine effekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://europe1.nodevice.com/downloads/53b66b820826e1a29bb4bab3c1cb594b/eosrxsi-eos450d_en.pdf

(Link til brukermanualen for Canon 450d)

Så vidt jeg kan skjønne skal kamera være mulig å få satt til 2. curtain på blits gjennom denne "veien":

flash func setting --> shutter sync --> 2. curtain

Jeg har Olympus speilrefleks selv, så jeg kan ikke menyene til Canon, men dette burde jo gå ann å få til. PS: Det kan godt være at muligheten for å stille blitsen på rear sync/2. curtain kun er mulig i M, men dette må du nesten bare prøve litt ut.

Og til sist: Å laste ned bruker manualen i PDF-format er fantastisk greit, da du kan søke gjennom ca 200 sider (eller mer) og du finner fram til akkurat det du leter etter raskt og enkelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil seie lange rom der ein bruker lukkeropningen til å fange avstanden og blitzen på nærområdet?

Det du beskriver er blitz sammen med lang lukker.

Synk på bakre lukkergardin er det Lompa beskriver. Det klassiske eksempelet er når man fotograferer biler i mørket og vil ha "riktige" fartsstriper.

Edit: Sannelig er det noen som har laget en nettside om fenomenet. http://digital-photography-school.com/slow-sync-flash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.