Gå til innhold
  • Bli medlem

Varmeste ullplagg


kongler

Anbefalte innlegg

Annonse

Etter at jeg kjøpte dunis har jeg praktisk talt slutta å ta med tjukk ullgenser på tur. Ned til -25 går jeg i brynje arctic under ytterjakka, og hiver ME Annapurna over når jeg stopper/om det er kaldt i teltet. For kaldere forhold enn som så bruker jeg svigerbestemors strikkede genser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, husk at det er "luft" som isolerer da.

Superundertøy "klapper" sammen som flatbrød, mens ull opprettholder stukturen og fibrene, og tåler mye mer fuktighet. Mao, som et knekkebrød med masse luft. DET er eneste årsaken til at ull er varmere!

Men det er stor forskjell på ull også, pers opplever jeg Ullvang langt langt dårligere enn feks Devold.

Ullvang tørker også senere enn Devold, noe som er ankepunktet til ull generelt.

Ullgenser evt Fleece benyttes jo primært under pauser/bivuakkering.

Mtp vektforholdet, syns nå jeg personlig saken er enkel > Fleece ;)

Fleecejakka kan òg benyttes i telt eller underveis, og ristes tørr. Ullgensern tørker aldri iløpet av natta.

Dunjakke bør vinterstid være obligatorisk.

God og varm tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Tar denne tråden til toppen igjen siden det nærmer seg den kalde, fine tida :D

Har testen av ulljakka til Woolpower i minne. En som har 600-kvalitet, dvs varm som fy! Finner denne bare gjennom produsentens nettsider i Sverige, og ikke hos norske forhandlere. Skittfiske.no har den, men i 400-kvalitet. Er det tilfeldigvis noen som har prøvd en eller begge av disse jakkene? Skulle gjerne hatt tilbakemelding :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett er det vel plagg av angora eller moskusull som regnes for å være varmest. http://www.opdalingen.no/lokale_nyheter/article3495788.ece

Mohair er også kjent for å være både varmt og mykt. http://no.wikipedia.org/wiki/Mohair

Men det kommer helt an på hva du skal bruke det til. Til undertøy brukes det vel mest merinoull og om du kjøper Janus, Devold, Pierre Robert eller lignende så vil du sansynligvis ikke merke så stor forskjell. http://www.klikk.no/helse/friluft/article307584.ece

Når det gjelder ullgensere så har jeg opplevd store forskjeller. Kjøpte meg nettopp en genser fra Bråtens fabrikker as, Eskimo. Den ligger visst et sted i Fredrikstad. Sort og hvit, "islandsmønster". "Villmarksgenser" tror jeg den kalles.

Den var overraskende varm i forhold til mye annet jeg har prøvd før. Finner ingen beskrivelse av materialet den er laget av, men til sammenligning kan jeg nevne at jeg har en tilsvarende genser fra Devold, tror den heter "Nansen". 60% ull og 40% Rayon. Devoldgenseren er laget med tykkere garn og løsere strikk og er mye kaldere enn den nye fra Bråten.

Hadde også en gang en slik villmarksgenser med påsydd bommullstoff på utsiden av bærestykket. (Over skuldrene og et stykke ned over brystet og ryggen.) Denne var bra helt til den ble våt. Det våte bommullstoffet trakk varmen ut gjennom ullstoffet som ble mye kaldere enn resten av genseren.

Ulltøy av 100% ull har nok mindre slitestyrke enn det som er blandet med noe syntetfiber, men så kan du jo køpe det litt for stort og tøve det ned til rett størrelse. Da blir det ekstra varmt.

Kjøpte en gang en "Aran genser" på en husflidsbutik i Scotland. Den luktet av sau og var nesten vanntett. Den fikk seg desverre, ved et uhell, en omgang i vaskemaskinen og så var det eventyret slutt.

Hvis du er opptatt av vekt så skal du velge Fleece, men det har jo også sine ulemper. Ull holder på varmen selv om det blir litt vått, det gjør ikke flleece. Fleece tørker fort, det gjør ikke ull.

Min erfaring er at de mykeste og tetteste ullplaggene er de varmeste. Kjenn på dem og se på strikket. Store åpne masker er kaldere enn små tette masker. Mønster eller ribbestrikk, som på Aran genseren, er varmere enn helt flatt strikk.

Bilde1: Devold til venstre.

Bilde 2: Aran genser.

post-4379-133474731918_thumb.jpg

post-4379-133474731927_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du egentlig ute etter? Er det varmeste ullplagget som er mulig å oppdrive, varmeste ullundertøy, varmeste ullgenser eller varmeste ullvotter? Eller tenker du kanskje på ullstoff generelt?

Og så kommer du inn på varme/vekt. Sikkert bare jeg som er treg, men skjønner ikke helt hva du er ute etter.

Ellers er det skrevet mye klokt her. Lanullva er som nevnt helt rått og anbefales på det varmeste. Ellers er det vel mer hensiktsmessig med dun hvis du er ute etter virkelig varme plagg for ekstrem kulde. Også i forhold til vekt gruser duna ull lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar denne tråden til toppen igjen siden det nærmer seg den kalde, fine tida :D

Har testen av ulljakka til Woolpower i minne. En som har 600-kvalitet, dvs varm som fy! Finner denne bare gjennom produsentens nettsider i Sverige, og ikke hos norske forhandlere. Skittfiske.no har den, men i 400-kvalitet. Er det tilfeldigvis noen som har prøvd en eller begge av disse jakkene? Skulle gjerne hatt tilbakemelding :D

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=1737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor tykk og god og myk ulla er, så hjelper det lite dersom genseren er stor som et telt rundt deg. Man får mest igjen for ullas isolasjonsevne dersom ullgenseren sitter tett. Da pumpes ikke kaldlufta utenfra rundt i løse lommer under genseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Ullfrottejakke og en ulljakke fra Smartwool. Begge meget varme. En heftig 1kg ullgenser fra Devold er det varmeste jeg har. Den har ikke glidelås og er mye varmere enn jakkene.

Bruker stort sett dunjakke, men varm ulljakke er overlegen hvis en skal bevege seg i svært kaldt vær eller er i skogen og fyrer bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte mest på ulljakke til å bruke under hardshelljakka

Fra sesomgen starter om våren og til frosten kommer bruker jeg bare en vanlig langarmet "bestefarstrøye" av merket Janus under skalljakken. Jeg har en jakke av dermisax og den tynne ulltrøya er faktisk nok i massevis og brukes hele sommeren. Den tykke genseren tas bare på når jeg raster for å holde bedre på varmen. Ikke for å unngå å fryse, men for å unngå at musklaturen blir kald for da tar det ekstra lang tid å få opp dampen når du begynner å gå igjen. Genseren brukes også selvfølgelig når turen er "slutt", når f.eks. teltet skal settes opp og primusen fyres.

Jeg har også et par "helsetrøyer" i 100% ull. Disse du vet med "helse i hvert hull". Et fantastikl plagg til å ha underst mår kulla setter inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunn veldig enkelt. Brynje artic. Helsetrøye + ull i ett plagg. Noe varmere plagg skal du lete lenge etter. Kombinerer du denne med en god fleece eller en vanlig ullgenser utenpå, så er du flink om du fryser. Dog ikke dugende til aktivitet da den er altfor varm. Der varierer det ift individuelle forskjeller, men tror det skal være -15 eller kaldere for min del for bruk i aktivitet.

Var på telttur forrige vinter i -14. Stillstand, aRtic og ME annapurna. Herrlich. Men kunne sikkert vært i bar overkropp under anna uansett.

Eneste minuset jeg kan tenke meg er tørketid hvis våt - samt tar noe volum sammenlignet med andre overdeler i ull - men gjør ingenting for min del da den glatt erstatter en ullgenser hvis volum er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

prøvde devold expedition i finland, var ca 24 blå, fikk det til jul, var veldig fornøyd med den, ble kanskje i det varmeste laget, men er bare å fjerne litt mellomplagg, sparer noen gram der i vekt :)

men sitter bra og holder deg varm.

Skal nå til uken teste ut Aclima WoolNet t-shirt som jeg har fått kjøpt, håper jeg blir fornøyd med den også, tenker mest å bruke den på høst og vår, men får se når jeg har testet den,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.