Gå til innhold
  • Bli medlem

Dun vs fleece


ELEL6200

Anbefalte innlegg

Jeg er i ”tenkeboksen” og trenger innspill.

Jeg er ikke et vintermenneske og mine friluftsyssler foregår i hovedsak vår, sommer og

høst (-4C – 20+).

Jeg fryser lett på overkropp. I mine mange år på fjell og vidde har jeg brukt billig fleece som mellomplagg. Dette vurderer jeg å gjøre noe med, da jeg er langt fra fornøyd.

Når jeg forflytter meg over lengre distanser, så bruker jeg sjeldent eller aldri fleece da det blir for varmt. Når jeg evt. raster, lager mat, nyter telt livet og fisker bruker jeg fleece, men jeg fryser. Jeg lurer derfor på om det kunne vært en ide å bytte ut den gamle jakka med en lett dunjakke? Kjenner dere til et godt alternativ?

Jeg er ikke villig til å ha med både fleece og dunjakke på tur. Valget vil derfor stå mellom en av disse. Om fleece er det beste, hvilken bør jeg kjøpe?

Ellef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen på dette forumet sa: "De fleste har for mye klær når de går og for lite når de har pause".

Jeg er rimelig overbevist om at en dunjakke som kan trekkes over ytterplaggene må være den varmeste, letteste og mest elegante løsningen på dette problemet.

Men det koster litt - i hvert fall hvis du vil ha god kvalitet, med god dun, ytterstoff som er robust mot væte og som i tillegg er lett og kompakt når den er pakket sammen.

Jeg er ikke frossen, og for min del funker fleece m.m. greit nok, og jeg har andre prioriteringer som stikker av gårde med pengene mine. Men hvis jeg var mer frossen ville jeg nok prioritert dunjakke. Kanskje du og skal overveie bivuakksko? Er du frossen fryser du vel lett på beina og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iom at du beveger deg i temperaturer der nedbør faller i flytende form er det ikke sikkert dujakke er helt genialt.

De er som kjent ganske følsomme for fukt.

I mange tilfeller vil det funke bra, og jeg har brukt mye dunjakke i den varmere delen av året, men det er ganske kjedelig å sitte med en våt jakke.

Det du evt kan vurdere er en jakke med primaloft eller evt annet syntetisk isolasjon.

Disse er generelt noe tyngre enn dunjakker, men tåler litt mer fukt.

Eksempelvis MH compressor jacket eller Loki Lodur

Disse gir noe dårligere varme/ vekt enn en dunjakke, men er varme nok til 3-sesongs bruk, og du slipper å være like bekymret for fukt.

Hvis du absolutt vil gå for dun, ville jeg gått for en med et slags vanntett ytterstoff.

Dunvest kan jo også være at alternativ...

Hvis du vanligvis har en stor ytterjakke kan du ha dunjakke/ vest innenfor jakken, og trenger da ikke være så bekymret for fukt.

For å svare mer direkte på spørsmålet ditt, så er jeg for å droppe fleecen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig info, jankj. Ideen din hadde ikke slått meg. Utstyrmessig er jeg nok på steinaldernivå, så jeg trodde dunjakker hatet regn selv med impregnering.

Da har jeg altså 3 alternativer.

1. Kjøpe en bedre fleece

2. Kjøpe en tynn dunjakke som jeg kan bruke under skalljakka.

3. Kjøpe en vanntett dunjakke som jeg bruker ytterst.

Det merkelige jankj, er at jeg ikke fryser på beina, men bare på overkroppen. Jeg har aldri savnet varmere sko.

Ellef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at bøygen har kommet med tilleggsinformasjon.

På bakgrunn av dette bytter jeg ut alternativ 3. Vurderer også å slå fra meg alternativet 1.

Hvilke vester/jakker går for å være gode? Jeg vil helst ha noe som er behagelig under skalljakken og veier lite.

Alternativer:

1. Kjøpe en bedre fleece

2. Kjøpe en tynn dunjakke som jeg kan bruke under skalljakka.

3. Kjøpe en jakke med primaloft eller evt annet syntetisk isolasjon

Lf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av hva slags jakke du har, tror jeg det er lurt å gå for vest hvis du skal ha den under jakken.

Da blir det litt mindre trangt, og vesten varmer uansett det viktigste, og tar utrolig mye mindre plass enn en jakke.

Det virker ikke å være et veldig stort market for dunvester i Norge (kanskje ikke andre steder heller for alt jeg vet)

Noen er veldig motepreget, og antagelig unødvendig store og tunge for turbruk.

Tror nok at en dunvest med hette er det som gir deg aller mest varme/ vekt, hvis det som er viktig.

Så en gang en amerikans side der man kunne bestille noe slikt som så ut å være tur-rettet, men jeg finner den ikke igjen.

Mulig litt grundigere googling enn det jeg akkurat gjorde kan hjelpe deg å finne den.

Når det gjelder syntetiske jakker finnes det en del forskjellig, jeg ville absolutt ha gått for en variant med hette.

Har selv en Loki Lodur som jeg er veldig fornøyd med.

Den er litt spesiell, iom at den har både votter og ansiktsmaske "innebygd".

Vottene er utrolig deilige å ha, og de har jeg brukt masse, alle sesonger.

Ansiktsmasken er kanskje noe mer unødig, men den er det evt greit å bare klippe bort hvis man skulle ønske det.

Ellers finnes det en hel del å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En varmere fleece ville jeg kuttet ut. Det er ikke så stor forskjell mellom de ulike fleecekvalitetene, bortsett fra high-loft variantene, som er noe varmere.

Jeg er en stor fan av primaloft, og har selv denne jakka:

http://antonsport.no/s/p.aspx?pid=7327&cid=953&vid=44207

Bruker den mye mer enn dunjakkene mine, pga at den ikke er for varm, og man kjenner knapt at man har den på.

-Varm og god, bruker den alene over tynn genser ned til ca -10 grader

-Lett, ca 500g, som bare er litt tyngre enn de letteste lettvektsdunjakkene med hette

-Tåler regn og sludd, har til gode å bli våt. (Selvsagt ingen regnjakke, men trenger ikke ta samme hensyn til nedbør som når man har en dunjakke)

Skulle jeg hatt en dunjakke til å ha i sekken, hadde jeg gått for denne:

http://sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=RAB06&var_1=RAB06-091&categorynu=AA30B&categorytxt=Dun%2Ffiber %2D Lettvekter&produkt=Rab Microlight Alpine Jacket

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte google litt rundt da jeg først begynte å kikke på denne tråden.

Ser at det en del steder står at div jakker i primaloft varmer selv om det er vått.

Dette er selvsagt en mer eller mindre ren bløff, noe antagelig de fleste som har å forsøkt å tilbringe en natt i en søkkvåt sovepose kan skrive under på.

Sannheten er at det varmer bedre enn dun når det er vått/ fuktig.

Dun kollapser når det begynner å bli vått, og blir da helt ubrukelig.

Primaloft tåler en del fuktighet, og vil da fortsette å varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for noen måneder siden gått over til bruk av dunjakke, primært for vinterbruk. Den er såpass lett at jeg alltid kan ha den med, også på en vanlig markatur når det er veldig kaldt. Jeg har valgt for lettest mulig og dermed ikke vanntett. Grunnen er at man oftest ikke trenger særlig vanntett stoff om vinteren. Om sommeren pleier jeg ikke å ta langer pauser underveis når det regner, men ved behov kan jakka tas på under regnjakken.

Jeg har kjøpt jakken her (modell Yukon):

http://www.phdesigns.co.uk/insulated-clothing.php?cat=110

Denne produsenten bruker utrolig lett dun (900 cuin europeisk standard) og det ser ut som om de ikke bruker barnearbeid, også kjekt å vite. Foreløpig er jeg veldig fornøyd med mitt valg.

Prisen i Engelske pund er noe helt annet enn den høye prisen på dunjakker i Norge. Veldig mye jakke for pengene, men det koster mye å importere. Jeg lot den sende til en adresse innen EU der jeg hentet den senere.

Om sommeren pleier jeg også å ta med en tynn fleecetrøye som jeg bruker på tur når det er veldig kaldt, men den kan kanskje erstattes av en ekstra tynn undertrøye. Som sagt går folk ofte i for mye klær og den vanen har jeg også av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort salg på dunjakker hos www.sportsnett.no. Mange modeller, men begrenset utvalg av størrelser.

Som Bøygen skriver så ikke overvurder syntetstoffets varme når det er vått. Ifg Polarguard er deres isolasjon 28% varmere når den er våt enn dun (og da regner jeg med at de ikke sammenliker med den beste dunkvaliteten).

Jeg har en del forskjellige fleece, dun- og fiberjakker (primaloft one), med og uten membran (vanntett). Fleece har jeg så og si sluttet å bruke på tur. Jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe en vanlig kvalitetsdunjakke, med god hette og som går litt godt nedover rompa, men som ikke er for tung/varm. Dunjakka isolerer bedre enn fiberjakkene og pakker bedre.

Membran er mest interessant i temperaturer rundt 0 grader, og hvis jakka brukes ved bål. Til bålbruk er fiber og fleece å foretrekke framfor dun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunvest er en genial oppfinnelse. Jeg har en north face dunvest, og den er utrolig grei å ha hele året - selv om den nok fungerer best som et tre-sesongsplagg. Sommerstid er den genial å ha om morgen og kveld, dersom det er litt kaldt, litt vind, etc. Dersom det er litt regn bruker jeg den under skalljakka. Bruker den sjelden under aktivitet, men i forbindelse med pauser. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget om dun støttes til fulle, selv om en god fleece også kan gjøre god nytte. F.eks. Arcteryx Delta SV. Fordelen med dun er vel tilstrekkelig redegjort for tidligere.

Da jeg så tråden din tenkte jeg umiddelbart på en dungenser fra Klättermusen som heter Liv.

Den har fått meget gode tilbakemeldinger. Har hørt denne blitt betegnet som et genialt plagg og har lenge hatt lyst på en selv. Denne skal bli utrolig liten i sammenpakke tilstand, veier nesten ingenting og skal være superb å hive under jakken i pauser. Den er ikke laget for polare strøk, men burde passe utmerket til bruken du skisserer.

Klättermusen har etter suksessen med Liv kommet med flere varianter i samme sjanger:

En utgave av Liv med hette og frontlommer som heter Loke.

En dun-t-skjorte som heter Idun.

En med kunstfyll for våte dager som heter Hild.

De har også en lett dunvest hvis det skulle være interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Liv, og elsker den. Den veier lite og er varm. Likevel vil jeg ikke anbefale den for den bruken ELEL6200 skisserer (hvis ikke vekt er ekstremt viktig).

Når man sitter stille, er i leir, og fryser lett - er en lengre jakke med glidelås og hette bedre. Det er utrolig hvor mye mer isolasjon det er i en jakke som går over rompa og dekker til hele hodet og nakken. Jakka bør også ha et ytterstoff som tåler litt. Superlette jakker blir lett ødelagt.

Liv er en tynn dungenser som er såpass tight at den ikke går utapå en jakke. Den er genial i teltet. Jeg har unngått å frysei en -10 sovepose de to siste helgene (ca -20 grader på natta) ved hjelp Liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utganspunktet er jeg helt enig med Fimax i at en lengre dunjakke med hette vil isolere bedre (og en slik trenger heller ikke verken veie noe særlig mer eller ta merkbart større plass komprimert enn Liv). Men, uten at jeg håper å starte en stor diskusjon, vil jeg si at jeg er uenig i at det vil være bedre med en lengre jakke med hette til den skisserte bruken.

I trådstarters tilfelle er det etter min mening to gode grunner for å velge en løsning med en dunjakke som kan benyttes under en skalljakke, og da mener jeg at behovet for en lengre dunjakke med hette reduseres.

1) Bruk vår, sommer og høst gjør jakken svært utsatt for regn og selv de beste dunjakker kan ikke kjempe mot en skikkelig skur. Det er kanskje når det regner som verst at det hadde vært godt med noe varmt å slenge på seg, og kjipt hvis man bare kan bruke dunjakken når det er opphold.

2 ) Alle dunjakker er relativt skjøre produkter sammenliknet med skalljakker (selv om Fimax har rett i at Liv er spesielt skjør). Ved bruk sommerstid er de ekstra utsatt fra slitasje fra greiner, steiner etc. og når trådstarter ønsker å bruke jakken til fisking og leirliv ser jeg for meg en sky av dun som flakser omkring. For ikke å snakke om hvis det skal tennes bål.

Jeg tror Liv (eller Loke) ville kunne passe perfekt til å bruke under en god skalljakke og som Fimax sier er den genial i seg selv i teltet.

Til mer forsiktig bruk, og hvis den skal fungere som ytterjakke vil jeg som Fimax heller anbefale en lenger, om mulig litt tykkere, dunjakke med hette.

Nå har Fimax bedre førstehåndserfaring med Liv, så skal ikke være for bastant, men jeg ville uansett seriøst ha vurdert denne til bruken det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alt du sier Snublefot. Greit å kontrastere litt. Jeg bruker Liv slik du skisserer på mange turer, spesielt når jeg ikke forventer mye nedbør. Mitt hovedpoeng er at en lengre dunjakke med hette er mer allsidig (spesielt når vinterbruk inkluderes). Det finnes etter hvert mange jakker som Liv, både med primaloft og dun, og som er noe billigere enn Klâttermusen. Primaloft-jakkene vil ta større plass. Liv tar litt over en liter komprimert.

Når det gjelder slitestyrke har jeg hatt Liv i over 2 år. Den er relativt mye brukt, også under skalljakke med sekk. Jeg har sovet i allefall 20 netter i den i sovepose, og den har vært med på flere lange turer. Jeg har ikke sett tegn til slitasje. Den tåler også fuktighet forbausende godt. Har hatt gått flere lengre turer med fuktighet, uten at jakka har klappet sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som vi er veldig enige ja Fimax. Er som med det meste desverre ikke et enkelt svar, så det er fint at vi får diskutert og nyansert litt.

Da kan vi oppsummere våre tips som følger(?):

1) Kjøp dun - du vil ikke angre.

2) For turer hvor nedbør og slitestyrke ikke er et stort problem vil det være best med en litt lengre dunjakke med hette og glidelås. Dette vil også være aktuelt for eventuell vinterbruk.

3) Ved litt "røffere" bruk og i forhold til bruk i nedbør vil det være best med et tynt, lett og minst mulig klumpete dunplagg til å bruke under en skalljakke.

Interessant å høre at Liv har holdt så bra for deg, tror det blir min neste utstyrsinvestering.

Lykke til med valget Ellef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Det ble Loke på meg. Jeg har nå hatt den i 2 år og er ekstremt godt fornøyd med den. Den ligger i sekken mens jeg går, men i pauser eller når jeg fisker, så er den en uvurderlig varm og god kompis. Loke kan også pakkes i sin egen lomme og blir da den perfekte pute. Takk for tipsene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Ikke undervurder effekten av mer isolasjon andre steder enn overkroppen, selv om det er på overkroppen du føler at du fryser. Og det er verdt å prøve å unngå å svette for mye. I jobben min hender det at jeg er på turer der jeg må gå på hardt og blir kjempesvett, og deretter må stå tilnærmet stille og vente i inntil et par timer, i høyfjellsterreng. Løsning min er ullnetting, lett vindtett lag, tynn lue og tynne hansker når jeg går, sånn at jeg nesten fryser, og når jeg stopper, på med minimum dunjakke men ofte også: en lue til, ullhals, vindvotter, tynn "boblebukse" og sokkeskift, ev. såleskift. Fotposer ønsker jeg ofte, men har ikke plass til å ta med. Dette høres kanskje ut som mye klær, men poenget mitt er bare at du taper varme også andre steder enn overkroppen, selv om du merker det best der. En vindsekk eller fjellduk gir også utrolig mye varme i forhold til vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er mange dyre alternativer her. Hva med en god ullgenser under skalljakka? Ull beholder 80 % av sin isolerende effekt selv når det er gjennomvått. Tar litt plass og veier litt ekstra gjør det jo, men det føler iallefall jeg at det er verdt. Det er ikke mer enn et hekto eller to det er snakk om. Nå er ikke jeg noe særlig til gramjeger da.

Som det er nevnt tidligere her er en god skalljakke som dekker rumpa og hals+hode godt verdt hver ei krone. Denne kombinasjonen, med netting under, har holdt meg varm i årevis vår/sommer/høst i de to nordligste fylkene. Hadde denne kombinasonen i senest i helga i -4 og en plagsom vind og det var nok for meg. Kan vel være verdt å nevne at jeg ikke er en frossenpinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en norrøna Trollveggen Warm2 fleece. Vil ikke den fungere godt i kaldt og fuktig vær? http://www.norrona.com/Products/3030-10/trollveggen-warm2-jacket-m

Selv synes jeg at ull fungerer bra, men det blir gjerne litt tyngre, og tar lengre tid å tørke. Men det kan bli ganske vått før du egentlig trenger å tørke den. Alt annet må du være flinkere til å holde tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er mange dyre alternativer her. Hva med en god ullgenser under skalljakka? Ull beholder 80 % av sin isolerende effekt selv når det er gjennomvått. Tar litt plass og veier litt ekstra gjør det jo, men det føler iallefall jeg at det er verdt. Det er ikke mer enn et hekto eller to det er snakk om. Nå er ikke jeg noe særlig til gramjeger da....

Utganspunkt for tråden var jo et plagg for rast. Da er det vesentlig at man slipper å måtte ta av skalljakken. Plagg man kan tre rett utapå jakka er en fordel, og plagget bør være vindtett.

Selv bruker jeg alltid ull underst, men sjeldent som mellomlag. Grunnen er at ull blir for varmt og tungt, og bruker lang tid på å tørke. På båltur i ekstem kulde er en tykk ullgenser genial.

Forskjellene er ikke så store, ull, fleece, dyne- og dunjakkker gjør alle jobben :-P For min del er lav vekt og god pakkbarhet viktige kritererier. Derfor ender jeg stort sett med dun.

Godt du er fornøyd med Loke ELEL6200 :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[utganspunkt for tråden var jo et plagg for rast. Da er det vesentlig at man slipper å måtte ta av skalljakken. Plagg man kan tre rett utapå jakka er en fordel, og plagget bør være vindtett.]

Ja, for rast.

Dunjakke er nok det beste, om det er ganske tørt ute.

Men kan det fugere like bra med en slik fleecejakke som jeg linket til utenpå skalljakken ved rast? http://www.norrona.com/Products/3030-10/trollveggen-warm2-jacket-m

Ser nemlig for meg at det må fungere veldig fint, og da risikerer man ikke en våt dunjakke heller. Blir den våt, tørker den veldig lett ifht. ull og dun.

Dessuten er bruken bare fra noen få minusgrader, og da trenger man nødvendigvis ikke dun for å holde varmen, og derfor tenker jeg at kanskje fleecen gjør god nytte. Den er jo sånn passe vindtett, og om det skulle blåse skikkelig akkurat der man vil raste kan man jo bare ta den under skalljakken.

Er det noen som er enig/uenig i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.