Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski: bytte av bindinger, - hvilke bindinger til hvilke formål


Potter

Anbefalte innlegg

Har mulighet til å kjøpe et par åsnes nansen med BC magnum binding (litt kraftigere enn vanlig BC). Skiene skal brukes i snaufjellet med pakning på rygg og pulk en gang i blandt. Noen korte toppturer. Jeg vet at BC ikke er best til nedoverkjøring og lurer på om det lar seg gjøre å montere andre bindinger...

1. Hvilke bindinger anbefales til hvilke fjellski/bruksområde? (hva er for eksempel å foretrekke til nansen og mitt bruksområde?)

2. Hvor lett er det å skifte bindinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

I forhold til det bruksområdet du beskriver kan du etter min mening beholde BC magnum bindingen og investere i et par gode BC fjellstøvler. Selv har jeg Crispi Stetind støvler, Åsnes Rago og BC magnum og synes jeg har god nok kontroll til variert fjellskiopplevelser. Jeg drar både pulk, bruker sekk, snørekjører, renner opp og ned av topper med dette oppsettet.

Dersom du ønsker et stivere oppsett for nedoverkjøringer kan du evt. skifte ut BC-bindingene med f.eks. et par Riva 3 bindinger, link;

http://www.asnes.com/ProductDetails.aspx?itemid=50

Når det gjelder skifte av bindinger har BC magnum og Riva 3 samme geometri for skruehull.

Ta evt. en titt på denne linken for å lese om bytte av bindinger:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=19972&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei =)

høres ut som riva 3 bindinger passer din bruk bra. stabile og solide bindinger. kjempefornøyd med riva 3 sjølv og skifta ut slike bc bindinger du snakker om. tåbindinger er for løyper, skal du på snaufjellet med pulk er wire-bindinger et mye bedre valg.

vi har forøvrig nansen-ski med riva 3 til utlåns her. flott pakke! har selv et godt brukt madshus glittertind par som gjør nytta og som er litt kortere.

lykke til og god tur!

arctic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg til BC magnum. Den holder i massevis. Har selv Rottefella supertele med wire og 10mm oppbygging.

Hadde jeg hatt vett nok til å prøve BC-magnum først, hadde dette blitt valget.

Så, finn deg noen supre sko og bruk kroner på andre ting enn bindingene.

F.eks noen gromme staver, skifeller, et barbesøk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer også for BC til bruken du beskriver, men velg sko fra "øverste hylle", dvs så stive som mulig. F.eks alfa skarvet, crispi jøkulen, crispi stetind alt etter hva som passer føtten dine best. Jeg har brukt 75 mm på telemarkski og fjellski i mange år, men har prøvd bc på kraftige fjellski i år, og så langt er jeg meget godt fornøyd. Det eneste jeg savner er helløfter, men det skal det også bli en ordning med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.