Gå til innhold
  • Bli medlem

Storsølnkletten 7.mars


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Fire startet. To kom ned

Turen gikk til Storsølnkletten denne dagen. En enkel og udramatisk topp i Hedmark, øst for Rondane. Litt kjedelig etappe t/r Breisjøseter, men noe morro klarte vi å ha det denne dagen også.

Det er alltid kjekt med fjelltur.

IMG_5082-1000.jpg

To av oss stoppet ikke før Den siste Varde var nådd!

IMG_5031.jpg

Tilbake til overskriften:

Egentlig ikke så dramatisk, bare det at Atomsilda og 500fjell snudde ved foten av fjellet.

Vi sier det var av uvisse grunner, men jeg og Bjørn Even er vel ganske inneforstått med at det kunne ha noe med tempoet vårt og gjøre.

VEL! Jeg skal ikke mobbe noe særlig mer, det er sikkert gøy å gå denne strekningen inn til Breisjøseter en gang til dette året.

Her finner vi dem i alle fall igjen, nede ved setra. Kanskje holde dere til DNT sitt løypenett heretter?

IMG_5053.jpg

Jeg lovet å ikke mobbe 500fjell etter dette akrobatiske kunststykke, imponerende!

IMG_5068.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, jeg og Jørn kommer nok til å få høre dette her noen ganger i fremtiden... Jeg snudde ganske spontant, delvis pga (1) "kjedelig vær" (dette på toppen der man kan se mest av hele Norge), (2) jeg må uansett tilbake til dette området pga Gravskarhøgda (nei, smatt nok ikke oppom den heller Busken.. vi koste oss med vafler og kaffe på Breisjøseter), (3) jeg var skeptisk til rasfaren (det smalt i snøen flere steder, men lengre oppe var det visst ikke særlig lagdeling), (4) syntes det så isete ut i bakken mot toppen, hadde ikke med stegjern. Likevel angrer jeg ikke på valget om å snu siden det ble så mye bedre vær da alle var nede ved setra igjen. Tror nok jeg ville irritert meg over det hvis jeg hadde gått til topps. Skal definitivt tilbake hit en deilig sommerdag med sykkel og joggesko. :)

Uansett tusen takk for en veldig hyggelig helg alle mann!!

post-3251-133474679254_thumb.jpg

post-3251-133474679283_thumb.jpg

post-3251-133474679296_thumb.jpg

post-3251-133474679308_thumb.jpg

post-3251-13347467932_thumb.jpg

post-3251-133474679332_thumb.jpg

post-3251-133474679341_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg og Jørn kommer nok til å få høre dette her noen ganger i fremtiden... Jeg snudde ganske spontant, delvis pga [...] (3) jeg var skeptisk til rasfaren (det smalt i snøen flere steder, men lengre oppe var det visst ikke særlig lagdeling), (4) syntes det så isete ut i bakken mot toppen, hadde ikke med stegjern.

Fornuftige tanker. Det er lov å snu. I går snudde jeg ikke i bunnen men på toppen av et fjell, nemlig før en tur ned Reidarskaret. Etter å ha slitt meg opp og så vindretningen, kjente på den kraftige vinden og at nedkjøringen ville bli på lesiden synes jeg risikoen ble i overkant. Da ble det istedet nedkjøring den andre veien - og rett på afterski'n. :)

Jeg gjorde et forsøk på Storsølnkletten senvinteren ifjor. Jeg kjørte inn fra Alvdal men det var fortsatt for mye snø på veien til å kunne kjøre nært nok til fjellet for en fatskitur. Som samler av 1000metere bare MÅ jeg ha den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var ikke særlig lagdeling lenger oppe nei... Betryggende det da, for jeg har jo lyst på noen nye topper snart, og blir skeptisk av å høre om all rasfaren og sjøl høre endel drønn i snøen der jeg går. Hadde jeg vært med på turen ville jeg nok vært en av tre som ikke kom ned. Og jeg fikser ikke saltoer som Sondre, så jeg hadde nok blitt mobba... :)

Skikkelig flott topp den Sølnkletten ja!

Var utafor all rasfare i helga da jeg IKKE kom meg på Vassberget, men måtte nøye meg med Gråhø på 1751 moh innafor Høvringen. For et vær det var tidlig på lørdag! Skulle jo stått grytidlig opp og latt resten av gjengen sove videre, men iblant må man være solidarisk, sjøl om sånt sitter langt inne hos meg når turiveren river og sliter i en stakkar.

Ble iallfall litt interessant med setninger i snøen og forholdsvis flatt lys på nedturen. Smedhamran, Trolltinden og Ljosåbelgen sitter igjen på netthinna. Formokampen på søndag var ikke dum den heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var snøforholdene ellers innover og oppover? Gikk det greit med de skiene dere hadde eller var det mye løssnø? Planlegger selv en tur på Rendalssølen med det aller første og regner med at snøforholdene der og på Storsølnkletten kan sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm Jørn, skulle nå denne "kollen" bli ditt andre K2 da ;)

Hvorfor er det ikke rasfare når det drønner i snøen?

Det "Drønner" på flatmark også. Er det dog bre under(?), bør man ta en titt rundt seg...

Skredfare er det forsåvidt til tider overalt hvor det er noe hellning i lendet, men Mayhassen har hatt en solid læremester på dette området, så stol på han (ihvertfall når adrenalinet ikke har tatt overhånd, noe det ikke gjør på slike turer)......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.