Gå til innhold
  • Bli medlem

Elgjakt med 6,5x55 kombi hagle?


roysigurd

Anbefalte innlegg

Jeg er spurt om å bli med på elgjakt i år, og folkene i jaktlaget er veldig klar over at jeg kun har ei kombihalge, men uansett mene dem at dette skal gå bra.

Våpnet mitt er en 12/76 - 6,5x55 med Leupold 1-4x20 kikkertsikte

Selv, uten å vite helt sikkert... , så regne jeg med jeg må endre kikkertsikte og ammo.

Nå bruker jeg Norma Elite, og etter det jeg har skjønt må jeg opp over 10 grams kule... såe, Oryx ?

Kikkertsikte jeg har, er beregnet til skyting på nær holdt, og funker veldig bra til det.

Hva er ok kikkertsikte til elgjakt ? Ikke prisen eller merke, men optikken.

Holder vel med ett Bushnell Trophy 6-18x40 til 2000 kroner ?

Regner med jeg kommer til å prøve elgjakt i år, så vil ikke legge for mye penger i det nå.

Liker jeg dette, blir det kjøp av rifle neste gang.

Forslag til kikkertsikte og ammo mottas med takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling

av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med

minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

a) For ammunisjon med kulevekt mellom 9 og 10 gram skal anslagsenergien

være minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100

:D For ammunisjon med kulevekt på 10 gram (154 grain) eller mer skal anslagsenergien

være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal

det brukes ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980

joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

Som du ser kan du bruke 9gram kule hvis anslagsenergien holder mål. Se på pakningen om det står at den er godkjent som storviltpatron. På en pakke elite (308, 11,7g kule) jeg har står det at den er godkjent, så jeg vil tro det står på 6,5 pakningen også hvis den holder mål.

Uten å være ekspert på elgjakt vil jeg tro kikkertsiktet du har duger. Dra på skytebanen og se om du treffer på de aktuelle skuddholda. Er det drivjakt du skal være med på kan det godt hende holda som er aktuelle er ganske korte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk Leupold kikkerten din du. Som oftest så får man elgen på ganske nære hold og da holder det lenge med 4x forstørrelse - de fleste elger skytes innenfor 100m. Å bruke en kikkert med 6-18x forstørrelse vil jeg ikke anbefalle på elgjakt. Jeg vil også tru at jaktlaget du skal få jakte med er såpass erfarne at de kan plassere deg på en post som egner seg for deg.

Skitt jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling

av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med

minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

a) For ammunisjon med kulevekt mellom 9 og 10 gram skal anslagsenergien

være minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100

:D For ammunisjon med kulevekt på 10 gram (154 grain) eller mer skal anslagsenergien

være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal

det brukes ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980

joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

Som du ser kan du bruke 9gram kule hvis anslagsenergien holder mål. Se på pakningen om det står at den er godkjent som storviltpatron. På en pakke elite (308, 11,7g kule) jeg har står det at den er godkjent, så jeg vil tro det står på 6,5 pakningen også hvis den holder mål.

Uten å være ekspert på elgjakt vil jeg tro kikkertsiktet du har duger. Dra på skytebanen og se om du treffer på de aktuelle skuddholda. Er det drivjakt du skal være med på kan det godt hende holda som er aktuelle er ganske korte.

Norma Forbedret Elite 9,1 grams kule på 100 meter har 789 m/s og 2835 joule.

Norma Oryx 10,1 grams kule på 100 meter har 698 m/s og 2463 joule.

Det vil si at disse to kulene kan brukes til elgjakt, og er akkurat innenfor kravet.

Hvilke er da best av disse to?

Da får jeg bruke mye tid på skytebanen når dem velger å smelte frem, å teste med kikkertsiktet jeg har på den.

Har jo skutt hare på 200 meter med dette kikkertsikte, og elgen er jo litt større på denne avstanden :D

Jaktlaget er erfaren, og flere av dem har 20 sesonger bak seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv hadde jeg ikke turt å reise på elgjakt med bare en kule. For mye som kan bli feil med førsteskuddet, og alltid godt å litt mer å peise på med. Noen av de andre på laget må vel ha en ekstrarifle du kan få låne?

Nei ingen andre på laget hadde ei rifle ekstra å låne bort, enten er det for liten 222-223, 22 å sånt.

Dem har en 9,3 drilling... men blir fortsatt 1 skudd.

1 kule skal i all teori holde, man må drøye skuddet til man er helt sikker på at man treffer, å holde igjen så lenge man er usikker.

Jeg er person som ikke skyter før jeg er sikker uansett... skutt større vilt med kombien før med kun ett skudd, gikk fint det.

Jeg lader ikke selv, men en i laget lader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skuddsvåpen er godkjent til elgjakt så lenge ammunisjonen holder mål, som nevnt tidligere. Tren på å lade om raskt, og sørg for et sikkert førsteskudd. Tror kanskje du vil være ekstra sikker på førsteskuddet med det utgangspunktet :wink: Kan være greit å sjekke samling og treffpunkt med slug / brenneke i tillegg. Er ikke lov å jakte med, men er vel tillatt til avlivning av skadeskutt dyr så vidt jeg vet :?: Men sitter skuddet der det skal, er dyret dødt, det vet det bare ikke enda.

Så lenge kikkerten duger til ei rype / orrfugl på 100 m, så duger den til elg. Du må uansett skyte prøven med kombin, så du får jo en følelse der.

Jeg hadde ikke nølt med å dra på elgjakt med drillingen, men jeg har en 308. som jeg kjøpte billig brukt som gjør den jobben. De vet du ikke har noe annet våpen, så da er det jo greit for dem. Så, ikke optimalt, men mer enn bra nok. Sørg bare for et sikkert skudd, og det skal man jo gjøre uansett :!: og kos deg på elgpost :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skuddsvåpen er godkjent til elgjakt så lenge ammunisjonen holder mål, som nevnt tidligere. Tren på å lade om raskt, og sørg for et sikkert førsteskudd. Tror kanskje du vil være ekstra sikker på førsteskuddet med det utgangspunktet :lol: Kan være greit å sjekke samling og treffpunkt med slug / brenneke i tillegg. Er ikke lov å jakte med, men er vel tillatt til avlivning av skadeskutt dyr så vidt jeg vet :) Men sitter skuddet der det skal, er dyret dødt, det vet det bare ikke enda.

Så lenge kikkerten duger til ei rype / orrfugl på 100 m, så duger den til elg. Du må uansett skyte prøven med kombin, så du får jo en følelse der.

Jeg hadde ikke nølt med å dra på elgjakt med drillingen, men jeg har en 308. som jeg kjøpte billig brukt som gjør den jobben. De vet du ikke har noe annet våpen, så da er det jo greit for dem. Så, ikke optimalt, men mer enn bra nok. Sørg bare for et sikkert skudd, og det skal man jo gjøre uansett :D og kos deg på elgpost :D

Det er akkurat dette vi har kommet frem til, vi har diskutert litt innen laget og jeg har snakket med endel andre folk som mener det samme.

Kikkertsikte vil nok holde til elg, siden den holder til en hare på 200 meter.

En i jaktlaget har ladeutstyr, og har kjøpt utstyr for å få presset 6,5 kaliber, samt kuler.

Jeg har samlet hylser fra tidligere da jeg har skutt med den, havner vel på 12 kroner skuddet for elg, 10.1 grams kule.

Vi blir å teste ut før vi finner ut hva som er best.

Prøveskyting på bane blir det ihvertfall, tidligere har jeg skutt inn rifla på 100 meter, og har hatt en 5 series samling på under 5 cm, som jeg er fornøyd med.

Lade raskt er ett annet spørsmål, da jeg må knekke geværet, og fysisk trekke ut kula... ingen form for ejektor på mitt gevær.

Men slug er også tenkt på, men ikke sett på som noe godt alternativ.

Gleder meg som en unge å være med på jakt, selv om man ikke finner eller får elg, så får man ihvertfall en tur på fjellet, bålkos og goe røverhistorie :)

Syns også selve parting/slakting av dyr er spennende... :)

Blir 2 uker jakt, å det er 2 uker på fjellet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt enkeltskudds-rifle de siste årene og føler meg slett ikke handikappet av den grunn. Men som sagt trening på omlading er veldig viktig, at den virkelig sitter i fingrene. Vil anbefale å finne en fast plass til patronene du skal lade etter med, alltid at de er på samme plass. Har funnet ut det er veldig gunstig å ha dem på venstre overarm, da finner man dem uten å lete/skifte annlegg. (Kjøpte en liten sak fra TC: "wrist-ammo-carrier", eller noe i den dur, men kan også lage noe selv.) Sittende og liggende vrir jeg våpenet ca 30grader brekker, peller ut tomhylse og forer i ny uten å må ta kolbekappe ut av skuldergropa. Det går rimelig kjapt og trenger ikke ta øynene fra målet særlig lenge, uansett er skudd #1 det som virkelig teller.

Tror ikke du trenger invistere i noen svindyre spesial-kuler, Lapua Mega (10gram) skulle holde i massevis, kjøp heller større kvanta av den og skyt ivei.

Vil du likevel ha "premium"-kuler (mantel loddet fast til blyet) kan du sjekke nettbutikken til Jakt og friluft, de hadde Remington Ultra Bond 9gram og Woodleigh i flere varianter på billigsalg for litt siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Litt oppdatering.

Han som lader, har lånt kombien i påska for å teste litt...

Ikke sikker på hvilken kule eller krutt han har brukt, men ser veldig lik ut som oryxen.

Vekta på kula er ihvertfall 10.1 gram

Han har også skutt og målt hastigheter.... havnet vel på 2300 joule på 100 meter.. som er over kravet.

Kula koster 12 kroner å lage selv, mens vi får tak i gode kjøpskudd til 15,50 per stykk.

Nå er det bare å søke på elgvall her oppe, så er vi i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Elgvall er tildelt, og vallet er rikt med elg...

VI får 2 fridyr, og en kalv... med mulighet for 14 tilleggsdyr.

Min mor som bor på denne plassen, har storsett 3 fastboende elger på jordet sitt....50 meter fra huset.

Jaktlaget ifjor skjøt 2 elg, mens dem satt opp campen, så dette lover godt.

Har også vært på skytebanen å avlagt 15 av de 30 obligatoriske skuddene, å dette må jeg si gikk overraskende bra.

Problemet, som forventet, va at kombien kryper med kjappe skudd.

Første skudd ble 9.8, andre 8,5, tredje 8 osv...men på en strak linje oppover... dette er skyting over 3 min.

Alle tre femseriene jeg skjøt, skjøt jeg 9,2 til 9,8 på førsteskudd... noe som lover bra.

Kikkertsikte holder godt mål....

4 hjulingen er klar med vinsj og henger, og pratet med de lokale på stedet for tips om elgens vandringer.

Ennå ikke bestemt leirplass og ruter... men dette blir testet ut iløpet av neste måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du vel klar over at du ikke trenger å skyte mer enn 3 skudd når du skyter storviltprøven med kombien? Men uansett må du jo skyte de 30 treningsskuddene fordelt over to kvelder..

Er nok klar over dette, så skyteprøven min kommer vel til å ta femten min, fem min mellom hvert skudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok klar over dette, så skyteprøven min kommer vel til å ta femten min, fem min mellom hvert skudd.

Har du prøvd å skyte 3 raske skudd på papir, for å finne ut hvor mye krypet utgjør i prakis.

Vet du det er det bare å korigere siktepunktet og ta skyteprøven på 30 sek.

Det er uansett veldig kjekt å vite hvor mye en må korigere hvis du du må bruke mer en ett skudd på elgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ett tips til dette, kjøp deg en salongrifle eller en gammel banerifle og tren med.

Billigere og bedre for skytingen din. Det som avgjør hvor god skytter du er og blir er haugen av tomhylser ved din side.

Norma Jaktmatch er kulen å trene med til 6,5x55, du får masse ammo relativt billig. Hylsene er også bra hvis du skal bli bitt av hjemmeladebasillen.

Finn ut forskjellen mellom den og jakt ammoen og se om kikkerten din er god nok til å kunne justere blindt i mellom.

To ting du ikke må spare penger på under jakt. Optikk og ammunisjon.

Meopta Artemis er en god kikkertserie som ikke koster skjorta.

Jeg hadde hvertfall ikke skutt med ei rifle som hadde åpne sikter av tynn kinaplastikk, det samme gjelder kikkerter.

Å kjøpe bushnell av en som står på G-Sport er det samme som å kaste penger ut av vinduet i forhold til å kjøpe en Zeiss på ebay.

Og med mindre du skal skyte over 400 meter, hold deg under 6x i forstørrelse. Du skyter garantert mye bedre.

Nye kikkerter med rødpunk får mye skryt for kortholdsvåpen og raske skudd( noe en kombi i mange tilfeller er).

Er elgen nærme ( <15m ) så kan du jo ha en brenneke slug i hagla i tilfelle rottefelle :) Eget ansvar :)

Spøk til side.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips til dette, kjøp deg en salongrifle eller en gammel banerifle og tren med.

Billigere og bedre for skytingen din. Det som avgjør hvor god skytter du er og blir er haugen av tomhylser ved din side.

Norma Jaktmatch er kulen å trene med til 6,5x55, du får masse ammo relativt billig. Hylsene er også bra hvis du skal bli bitt av hjemmeladebasillen.

Finn ut forskjellen mellom den og jakt ammoen og se om kikkerten din er god nok til å kunne justere blindt i mellom.

To ting du ikke må spare penger på under jakt. Optikk og ammunisjon.

Meopta Artemis er en god kikkertserie som ikke koster skjorta.

Jeg hadde hvertfall ikke skutt med ei rifle som hadde åpne sikter av tynn kinaplastikk, det samme gjelder kikkerter.

Å kjøpe bushnell av en som står på G-Sport er det samme som å kaste penger ut av vinduet i forhold til å kjøpe en Zeiss på ebay.

Og med mindre du skal skyte over 400 meter, hold deg under 6x i forstørrelse. Du skyter garantert mye bedre.

Nye kikkerter med rødpunk får mye skryt for kortholdsvåpen og raske skudd( noe en kombi i mange tilfeller er).

Er elgen nærme ( <15m ) så kan du jo ha en brenneke slug i hagla i tilfelle rottefelle :) Eget ansvar :)

Spøk til side.

Lykke til!

Jeg skyter mye med rifla per år, kanskje rundt 100 skudd + det som går på jakta.

Trent mye med S&B FMJ, og treffer bra med den.

Nu før jakta har jeg trent med jaktmatch, elite og selvladet.

Funnet forskjeller på disse. Da bl.a kulevekt er forskjellig.

Prøvd nå i det siste "elgprøven" med åpent sikte på 100 meter.... treffer innfor ringen, men samlingen er ikke like bra som med kikkertsikte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

et tips fra en som snakker av erfaring: Ikke kjøp sikte med for mye forstørresle til elgjakt (eller annen jakt der man har knapt med tid når det skal skytes)! Det kommer jo selvsagt an på terrenget du skal jakte i, men min erfaring er at 9 av 10 elger skytes på under 50 meter, og da suger det noe ufattelig å ha så mye forstørrelse som 6-18! Jeg hadde 3-9 i mange år, men har nå gått over til fast 2,5 og det er helt topp! Du klarer deg finfint med 1-4. Jeg er derimot mer skeptisk til å dra på elgjakt med enkeltskuddsrifle kaliber 6,5. Selv om det er lovlig, så er det jo ganske puslete kombinert med at det tar lang tid å lade om. Bruk heller de 2 tusen kronene du hadde tenkt å bruke på kikkertsikte til ei brukt, men ordentlig elgrifle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.