Gå til innhold
  • Bli medlem

En kart spørsmål....


Anbefalte innlegg

Hvilke sider er de billigste å bestille kart fra?

Et annet spørsmål:

Jeg tenger flere kart som skal dekke et større område hvor jeg planlegger en lengre tur.

Finnes det en god funksjon som gjør at jeg vet hvilke kart jeg skal velge? eller må jeg fortsette som før, kikke på oversiktkart og lete/søke på navn?????

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var en mye mer oversiktlig og lettbrukt side :D

Takker og bukker :D

Så vidt jeg ser er det litt forskjellige bruksområder. DNT sitt oversiktskart er for Turkartene mens Kartverket sin side er for 1:50000-kartene (aka N50/M711). Du skjønte det sikkert, jeg ville bare poengtere det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg ser er det litt forskjellige bruksområder. DNT sitt oversiktskart er for Turkartene mens Kartverket sin side er for 1:50000-kartene (aka N50/M711). Du skjønte det sikkert, jeg ville bare poengtere det :P

Det var det jeg også kom frem til.

Genialt å få riktig kartnummer, for så å bestille:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg også kom frem til.

Genialt å få riktig kartnummer, for så å bestille:)

Da vil jeg si at dere poengterer og kommer frem til halvsannheter. DNT-oversiktskartene har også med 1:50000-kartene (Det hvite rutenettet). F.eks. skal den som vil gå Litlos-Torehytten kjøpe kartet "Hårteigen" med nr. 339.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg si at dere poengterer og kommer frem til halvsannheter. DNT-oversiktskartene har også med 1:50000-kartene (Det hvite rutenettet). F.eks. skal den som vil gå Litlos-Torehytten kjøpe kartet "Hårteigen" med nr. 339.

Hvordan finner du frem til kartnavnet? Jeg prøvde å zoome godt inn, men fant ingen navngivning på det hvite rutenettet. I så måte er det hvite rutenettet mer eller mindre verdiløst for meg. Nummeret som står midt i de hvite rutene er iallefall ikke navnet på Statens Kartverk sine 1:50000-kart (N50/M711-typen), så skal jeg vite navnet på kartet jeg må kjøpe, er det linken til statkart som hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner du frem til kartnavnet? Jeg prøvde å zoome godt inn, men fant ingen navngivning på det hvite rutenettet. I så måte er det hvite rutenettet mer eller mindre verdiløst for meg. Nummeret som står midt i de hvite rutene er iallefall ikke navnet på Statens Kartverk sine 1:50000-kart (N50/M711-typen), så skal jeg vite navnet på kartet jeg må kjøpe, er det linken til statkart som hjelper.

Det står da både navn og et nummer?

F.eks. er kartet helt øverst til venstre i kartet over østlandet sør ( http://www.turistforeningen.no/files/DNT/publikasjoner/planleggingskart/ostlandetsor.pdf )

Skurdalen

467

467 er produktnr. (står også på kartet), men hvis du foretrekker betegnelsen 1515-I er det riktig at det mangler på turistforeningen sine kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

467 er produktnr. (står også på kartet), men hvis du foretrekker betegnelsen 1515-I er det riktig at det mangler på turistforeningen sine kart.

Tipper dette er grunnen til forvirrelsen. Men hvorfor i alle dager bruker DNT produksjonsnummeret og ikke det samme navnet på kartbladet som Statens Kartverk? Nå skal det også sies at jeg aldri har tenkt over at disse kartbladene har et produksjonsnummer, men ville det ikke være naturlig å bruke samme referanseramme for disse kartene; altså navnet? Jeg synes løsningen til DNT er lite smidig her, og synes linken til statkart er vesentlig bedre og mer informativ. Men jeg står korrigert; det _er_ mulig å finne ut hvilke kartblad man skal kjøpe utifra PDF'en til DNT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.