Gå til innhold
  • Bli medlem

Den ultimate vinterturjakken


Erin

Anbefalte innlegg

Jeg er i gang med å planlegge å sy min egen vinterjakke, og skriver en blogg om prosjektet: Sybloggen. Alt materiale er bestilt og jeg holder på å sy prøvejakken nå. Det skal bli en bomullsjakke (Etaproof, samme som i bomullsjakkene til Klättermusen) og i bloggen har jeg skrevet en del om hvilke detaljer jeg vil ha med og hvordan jakken skal se ut (se post 2 i Sybloggen). Før jeg syr ferdig prøvejakken og starter med den ordentlige jakken, kunne jeg tenke meg innspill fra andre. Det er sikkert flere ting jeg ikke har tenkt på, og masse smarte løsninger som kanskje ikke fins på jakker man finner i butikken. Det ikke være tips spesifikt for bomullsjakker.

Hvordan er din ultimate vinterturjakke? Hvilke detaljer skal med, hvordan ser den ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stilig prosjekt! Leste i går at man sparer 90% av giftutslipp ved å bruke økologisk bomull, så dette er bra på mer enn et plan!

Jeg syns snøskjørt har lite for seg om det ikke kan kobles til buksa. En alternativ løsning er en stropp som kan festes mellom beina (ref forsvares jakker/Norrøna Recon), i kombinasjon med strikk rundt livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne en god hette (noe lignende som Klättermusen Rimfaxe/Froste) strut el tube, uten at jeg vet den rette betegnelsen .. Og sy gjerne inn en formbar alutråd slik at en kan forme åpningen i hetta, evt borrelås for feste av fuskepels (for dyrevernere) og ekte pelskant for de andre.. Ser at det hjelper meg i sterk vind.

Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra innspill her :P

Stilig prosjekt! Leste i går at man sparer 90% av giftutslipp ved å bruke økologisk bomull, så dette er bra på mer enn et plan!

Jeg syns snøskjørt har lite for seg om det ikke kan kobles til buksa. En alternativ løsning er en stropp som kan festes mellom beina (ref forsvares jakker/Norrøna Recon), i kombinasjon med strikk rundt livet.

Det føles bra å bruke økologisk bomull i stedet for gore-tex, men jeg må jo innrømme at det mest miljøvennlige hadde vært å kjøpe en tilsvarende jakke i butikken. Særlig stoffutnyttelsen blir jo en del dårligere når man syr selv.

Jeg har ikke tenkt å ha snøskjørt foreløpig. Så lenge jakken er lang nok tror jeg ikke det er nødvendig med stropp heller. Har du bruk for det på vanlige bortoverturer, eller gjelder det mest for toppturer?

Hei, hvis du skal ha klaffer over lommene så vil jeg anbefale deg å bruke borrelås, da det er lettere å håndtere med votter på.

Det blir antakelig klaffer over lommene, får se om det er nødvendig med borrelås på dem. En ting jeg er usikker på er hvordan jeg skal beskytte glidelåsen foran. Skal jeg ha én klaff, to klaffer, knapper for å lukke eller borrelås? Glidelåsen på jakken jeg har nå har gått i stykker to ganger, men det er en vanntett glidelås, så det er jo ikke like bra kvalitet som kraftigere plastglidelåser. Likevel syns jeg det hadde vært betryggende å ha en klaff som kan lukkes ordentlig uten glidelåsen i tilfelle den går i stykker, men knapper blir kanskje for mye styr å holde på med hele tiden. Siden jeg bruker bomull som ikke er vanntett er det viktigste med klaffen at den holder vinden ute, så kanskje en dobbel klaff med borrelås er best?

Store lommer er viktig. Sånn at en kan ta av og på votter/lue/skjerf uten å måtte stoppe opp.

Helt enig! Og så skal lommene være ganske høyt opp slik at jeg kan komme til dem selv med sekk og stort hoftebelte. Utrolig at så mange jakker har lave lommer som er altfor små.

Gjerne en god hette (noe lignende som Klättermusen Rimfaxe/Froste) strut el tube, uten at jeg vet den rette betegnelsen .. Og sy gjerne inn en formbar alutråd slik at en kan forme åpningen i hetta, evt borrelås for feste av fuskepels (for dyrevernere) og ekte pelskant for de andre.. Ser at det hjelper meg i sterk vind.

Hetten sliter jeg litt med å utforme. Jeg er usikker på hvor mye strut jeg skal ha, men vurderer å heller ha litt for mye og så lage gode justeringsmuligheter slik at den ikke ødelegger sikten når man ikke trenger mye strut. Og så er jeg usikker på hvordan jeg skal stive av den ytterste delen på hetten. Jeg vet ikke om det er nok å bare ha i en alutråd. Hvordan kan man stive av stoffet slik at det står imot vinden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hetten sliter jeg litt med å utforme. Jeg er usikker på hvor mye strut jeg skal ha, men vurderer å heller ha litt for mye og så lage gode justeringsmuligheter slik at den ikke ødelegger sikten når man ikke trenger mye strut. Og så er jeg usikker på hvordan jeg skal stive av den ytterste delen på hetten. Jeg vet ikke om det er nok å bare ha i en alutråd. Hvordan kan man stive av stoffet slik at det står imot vinden?

Min Goretex jakke fra Mountain Hardware har en veldig fin hette. Den har en slags lett elastikk på høyde med ørene og så rundt bakhodet. Og jeg mener også noe lignende over hodet. Det holder formen på hetten. Du må huske å ha plass til lue under hetten og at hetten er romslig nok og stikker litt ut på forsiden, f. eks. med en klaff som er forsterket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir antakelig klaffer over lommene, får se om det er nødvendig med borrelås på dem. En ting jeg er usikker på er hvordan jeg skal beskytte glidelåsen foran. Skal jeg ha én klaff, to klaffer, knapper for å lukke eller borrelås? Glidelåsen på jakken jeg har nå har gått i stykker to ganger, men det er en vanntett glidelås, så det er jo ikke like bra kvalitet som kraftigere plastglidelåser. Likevel syns jeg det hadde vært betryggende å ha en klaff som kan lukkes ordentlig uten glidelåsen i tilfelle den går i stykker, men knapper blir kanskje for mye styr å holde på med hele tiden. Siden jeg bruker bomull som ikke er vanntett er det viktigste med klaffen at den holder vinden ute, så kanskje en dobbel klaff med borrelås er best?

Jeg har dobbel klaff over glidelåsen på min vinterjakke. Er veldig fornøyd med det. Jeg ville ikke brukt knapper, tror du har rett i at det blir mye styr. Dessuten vil knapper lettere løsne enn borrelås.

Ville i så fall tatt 3 eller 4 litt lengre remser med borrelås, enn en hele veien eller mange små.

Spennende prosjekt, spent på hvordan resultatet blir.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det som er sagt om digre vottelommer over, har jeg mine egne spesialønsker:

- Små lommer med glidelås sånn cirka i kragebeinhøyde til diverse småtteri. Så som en bitteliten lommelykt, ultramini 1.hjelp sett, telefon. Men litt av poenget er at disse lommene IKKE fylles med alt mulig du kanskje trenger - de har ledige plass til alt mulig smårask som du plutselig står med i hendene: Skruer til diverse dippedutter, nøkkel til skistativet, tennstålet du lånte av kompisen din for 30 sekunder siden, multiverktøyet du nettopp tok ut av sekken ... Kragebeinlommene er mye lettere tilgjengelig enn bukselommene når du har sekk eller pulk, og mye sikrere hvis du er nøye med å lukke glidelåsen.

- En liten lomme på innsiden av jakken som inneholder "nøkkelen" til sivilisasjonen: Bilnøkkel, bankkort, pengesedler og lignende. Bombesikker glidelåslukking er et must. Denne lommen trenger ikke være på jakken, men ett sted trenger man å legge "inngangsbilletten" til det normale sivile samfunn. Kjipt å ikke huske hvor man la bilnøkkelen på tampen av en 3-dagers tur, for eksempel. Jeg tror det er lurt at denne lommen er på klærne og ikke i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det som er sagt om digre vottelommer over, har jeg mine egne spesialønsker:

- Små lommer med glidelås sånn cirka i kragebeinhøyde til diverse småtteri. Så som en bitteliten lommelykt, ultramini 1.hjelp sett, telefon. Men litt av poenget er at disse lommene IKKE fylles med alt mulig du kanskje trenger - de har ledige plass til alt mulig smårask som du plutselig står med i hendene: Skruer til diverse dippedutter, nøkkel til skistativet, tennstålet du lånte av kompisen din for 30 sekunder siden, multiverktøyet du nettopp tok ut av sekken ... Kragebeinlommene er mye lettere tilgjengelig enn bukselommene når du har sekk eller pulk, og mye sikrere hvis du er nøye med å lukke glidelåsen.

- En liten lomme på innsiden av jakken som inneholder "nøkkelen" til sivilisasjonen: Bilnøkkel, bankkort, pengesedler og lignende. Bombesikker glidelåslukking er et must. Denne lommen trenger ikke være på jakken, men ett sted trenger man å legge "inngangsbilletten" til det normale sivile samfunn. Kjipt å ikke huske hvor man la bilnøkkelen på tampen av en 3-dagers tur, for eksempel. Jeg tror det er lurt at denne lommen er på klærne og ikke i sekken.

Her var det flere bra tips! En sånn liten lomme høres veldig smart og er noe jeg aldri har tenkt på, den skal med :wink: Godt å vite at jeg kommer til å ha et bra sted å oppbevare for eksempel lokket til skismøringen. Jeg forsto ikke helt hvor du plasserer den, for ved kragebeinet blir vel skulderstroppene til sekken i veien? Jeg tror jeg heller vil ha den litt lenger ned, får se hva det blir til når jeg begynner å plassere lommene.

En lomme på innsiden til nøkler og slikt høres også smart ut, greit å ha en fast plass til det, og å ha det lett tilgjengelig i jakken så man slipper ta av seg sekken når man kommer til inngangsdøra og er sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk prosjekt :?

Bifaller løsningen med liten "lommesafe" til siviliserte artikler.

Ellers: håndvarmere med tynt fleecelag i midjehøyde. Ikke til å ha ting i, men greit når man står og henger?

Du må skynda på, slik at du kan ta imot bestilling på ei jakke og bukse :wink:

Har du forresten link til siden hvor du kjøpte stoffet? Hva slags pris snakker vi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg synes smålommer på armene er praktisk og veldig lette å komme til for de tingene som jankj vil ha i kragebeinhøyde.

Ellers, en ting som kanskje er litt selvfølgelig for dere som har vandret mye på fjellet.... men når jeg skal velge min neste jakke (jeg klarer nok ikke lage min), så skal jeg prøve den mens jeg har på meg balaklava, slalåmbriller og store hansker:). Kanskje sekk også.

I -25 og kuling er det greit å kunne nå fint til alle lommer "i blinde", for det er ikke så morsomt å åpne på "skallet" i slikt vær.

Uansett, når du nå bestemmer helt og holdent hvor alt skal være, så kan du få det perfekt :wink:

Lykke til - og vi liker bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsto ikke helt hvor du plasserer den, for ved kragebeinet blir vel skulderstroppene til sekken i veien? Jeg tror jeg heller vil ha den litt lenger ned, får se hva det blir til når jeg begynner å plassere lommene.

Kragebein var en dårlig og ganske upresis beskrivelse.. Tenk like over brystreima til ryggsekken. Og selvsagt ikke under skulderreima. En slik lomme på hver side av frontglidelåsen.

Bergans har slike lommer på mange av skalljakkene sine, f.eks. på Sirdal. Jeg har en slik jakke (husker ikke modell i farten), og digger disse smålommene. Bare husk å tømme dem for alt unødvendig før du drar på tur, ellers er vitsen borte!

Om smålommer på armene: Lommer på overarmene har jeg ingen erfaring med. Lommer på underarmene synes jeg er greit i alpinbakken (heiskort + klokke synlig gjennom et lite vindu), men her kan du ikke stappe omtrent noenting før det blir ubehagelig. Funker greit for klokke og små bolter, men f.eks. et multiverktøy er alt for mye - det blir klumpete, tungt og ubehagelig.

Hvis jeg skulle sydd selv til bruk utenom alpinbakken ville jeg droppet underarmslommen og heller laget to smålommer i front slik jeg beskrev. Overarmslommer har jeg ingen synspunkter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk prosjekt :)

Bifaller løsningen med liten "lommesafe" til siviliserte artikler.

Ellers: håndvarmere med tynt fleecelag i midjehøyde. Ikke til å ha ting i, men greit når man står og henger?

Du må skynda på, slik at du kan ta imot bestilling på ei jakke og bukse :?

Har du forresten link til siden hvor du kjøpte stoffet? Hva slags pris snakker vi?

Jeg får vel legge meg minst på Arc'teryx sitt prisnivå om jeg skal ta imot bestillinger med tanke på arbeidstid og at det er spesialsydd :D

Jeg har kjøpt alt materiale fra extremtextil.de. Det er stoffet som koster mest, over 600 kr tror jeg det var, men så har jeg kjøpt 2,5 meter også, som sikkert er altfor mye. Det hadde vært så surt om det ikke ble nok, og det går jo med mye til lommer, hette og sikkert noen feil også :wink: Totalt med frakt ble det vel i overkant av 1200 kr, tror jeg.

Jeg synes smålommer på armene er praktisk og veldig lette å komme til for de tingene som jankj vil ha i kragebeinhøyde.

Ellers, en ting som kanskje er litt selvfølgelig for dere som har vandret mye på fjellet.... men når jeg skal velge min neste jakke (jeg klarer nok ikke lage min), så skal jeg prøve den mens jeg har på meg balaklava, slalåmbriller og store hansker:). Kanskje sekk også.

I -25 og kuling er det greit å kunne nå fint til alle lommer "i blinde", for det er ikke så morsomt å åpne på "skallet" i slikt vær.

Uansett, når du nå bestemmer helt og holdent hvor alt skal være, så kan du få det perfekt :)

Lykke til - og vi liker bilder!

Ja, det med å forsikre seg om at det funker i stiv kuling, -25 og store votter er viktig. Jeg har valgt ut spenner og slikt som skal være lette å få tak i med votter, og skal sette på ekstra "tak" til glidelåsene så de skal bli lettere å dra. Det er ofte altfor dårlige løsninger med tanke på store votter på utstyret i butikkene, men ikke nødvendigvis så vanskelig å lage en løsning selv, også på en jakke man har kjøpt. Man kan kjøpe slikt fra feks extremtextil, eller bare kjøpe perler (det går å finne i tre) og knyte fast.

Det ligger en god del bilder på bloggen (se første innlegg) allerede, men ikke så mye av prøvejakken ennå. Når jeg kommer litt lenger med prøvejakken kan jeg jo legge ut bilder her også.

Kragebein var en dårlig og ganske upresis beskrivelse.. Tenk like over brystreima til ryggsekken. Og selvsagt ikke under skulderreima. En slik lomme på hver side av frontglidelåsen.

Bergans har slike lommer på mange av skalljakkene sine, f.eks. på Sirdal. Jeg har en slik jakke (husker ikke modell i farten), og digger disse smålommene. Bare husk å tømme dem for alt unødvendig før du drar på tur, ellers er vitsen borte!

Om smålommer på armene: Lommer på overarmene har jeg ingen erfaring med. Lommer på underarmene synes jeg er greit i alpinbakken (heiskort + klokke synlig gjennom et lite vindu), men her kan du ikke stappe omtrent noenting før det blir ubehagelig. Funker greit for klokke og små bolter, men f.eks. et multiverktøy er alt for mye - det blir klumpete, tungt og ubehagelig.

Hvis jeg skulle sydd selv til bruk utenom alpinbakken ville jeg droppet underarmslommen og heller laget to smålommer i front slik jeg beskrev. Overarmslommer har jeg ingen synspunkter på.

Da forstår jeg, og syns den plasseringen høres fornuftig ut. De smålommene på ermene har jeg aldri brukt, tror jeg. Kanskje det er fordi et blir så knotete når man bare kan bruke én hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hetten sliter jeg litt med å utforme. Jeg er usikker på hvor mye strut jeg skal ha, men vurderer å heller ha litt for mye og så lage gode justeringsmuligheter slik at den ikke ødelegger sikten når man ikke trenger mye strut. Og så er jeg usikker på hvordan jeg skal stive av den ytterste delen på hetten. Jeg vet ikke om det er nok å bare ha i en alutråd. Hvordan kan man stive av stoffet slik at det står imot vinden?

Impregner godt med Fjällräven greenland voks http://www.fjallraven.se/Produkter/tillbehor/greenland-wax

I tillegg til å bli akkurat så stivt som du ynskjer, vert stoffet også vannavstøtande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å se hvordan prosjektet blir!

Ser du har kjøpt 5mm glidelås. Ville satset på grovere feks. 8mm siden ising sliter mer.

Har 8m Ventile bomull liggende til et slikt prosjet :lol:

Ikke enda kommet igang.

Foreløpig er tanken å gjøre det enklest mulig og se til produkter som funker. KISS, mange tynne lag, eskimo anorakk.

Hadde en Norrøna Arktis Ano Jakke som er en klassiker på vinteren. Det jeg ikke likte med den var lomme løsningene og den tykke bomullen gjorde den for varm og vanskelig å tørke.

Har 2 arktis stowaway shirt på ca. 150g som er vindtett som jeg kan bruke under ved ekstrem vind/kulde , og det finnes og vanntette innerjakker.

Tenkte å kopiere Ano Jakken siden den hadde et forhåndsvis enkelt snitt og funksjonelle detaljer som god trakte formet regulerbar hette.

Stormklaff foran er et must syntes jeg på vinterjakker i tilfelle glidelåsen ryker. Da kan du sy/bruke sikkerhets nåler for å berge deg.

Lommene ville jeg hatt i brysthøyde pga bredt hoftebelte. Liker og skråstilte brystlommer som du kan hvile og varme armene i.

Netting for i disse lommene med D ring for å feste løse ting.

Da kan de åpnes og gi lufting i tillegg. Lufting under armene gir ekstra glidelåser som kan ryke og ekstra vekt. Bomull puster godt og armene kan gjøres løsere sånn at de kan brettes opp eller bare løsne erme borrelåsing og få god nok lufting.

Skulle jeg hatt lommer under beltet måtte de være utvendig ala SAS smock(saskit.com)

Ville gjort jakken lengre for å gi bedre beskyttelse mot vær og vind, og skritt snor er obligatorisk og veier mindre enn snøskjørt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nitti tallet hadde Norrøna en variant av lommer med borrelåslukking som jeg syntes var nesten perfekt. De burde bare vært enda et lite hakk større enn de var. Skråstilte lommer ikke altfor høyt opp på brystet som du kunne åpne og lukke med vottene på.

Den jakken jeg hadde/har er trollveggen jakken. Halvlang vil jeg kanskje beskrive den som. Ingen lommer under midjestrikken gjør at du aldri får noe som kommer i konflikt med lårene. Det eneste som manglet var en lomme på hver overarm for små og lette ting. Jeg ser for meg at lommer på underarmen vil merkes mer enn lommer på overarmen siden du beveger underarmen mer. Klaff over glidelåsen er også positivt.

Overdimensjonering av glidelåshemper og borrelåser vil gjøre det enklere å bruke med votter på, men det er ikke hyggelig å ha en stor klump under haka hver gang du glider igjen jakken. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem på tur er at mobilen blir kald, og dermed mister batterikapasitet (der det er dekning, og jeg har den på..). På "min drømmejakke" ville det vært ei lita lomme til mobilen som har en tynn varmereflekterende plate mot ytterstoffet slik at kroppsvarmen når mobilen innenfra og kulden stenges ute. Helst et sted man ikke svetter noe særlig, som f.eks på overarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem på tur er at mobilen blir kald, og dermed mister batterikapasitet

Dette problemet er minimalt med li-ion batterier, som de fleste mobiler leveres med i dag.

Jeg har selvsagt ingenting i mot å legge mobilen inn mot kropp i en lomme etc - men legg den i en vanntett pose pga kondens. Du kan bruke telefonen selv om den er inne i posen. Da er du også sikret mot å ødelegge mobilen fordi du i en stresset øyeblikk ringer med våte hansker eller miste den i snøen.

Har ødelagt en mobil etter en lang dag i trekket (plussgrader og fuktig vær, mye kondens - lå i innerlomme hele tiden) og en annen etter en kort aketur med ungene (halvåpent beltehylster og snøkaving + ringing med våte hansker). Nå bruker jeg konsekvent en vanntett mobilpose hvis jeg skal ut og leke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å se hvordan prosjektet blir!

Ser du har kjøpt 5mm glidelås. Ville satset på grovere feks. 8mm siden ising sliter mer.

[...]

Lufting under armene gir ekstra glidelåser som kan ryke og ekstra vekt. Bomull puster godt og armene kan gjøres løsere sånn at de kan brettes opp eller bare løsne erme borrelåsing og få god nok lufting.

[...]

Ville gjort jakken lengre for å gi bedre beskyttelse mot vær og vind, og skritt snor er obligatorisk og veier mindre enn snøskjørt.

Lykke til!

Jeg har aldri opplevd å ha problemer med ising i glidelåsing, og med en klaff over i tillegg burde det vel ikke bli noe problem? I verste fall får jeg bytte til grovere glidelås senere.

Det var et lurt tips å droppe glidelås under ermene og heller brette opp. Jeg er ikke sikker på om jeg går for det i stedet, men det er verdt å vurdere. Jeg syns uansett det alltid er så kronglete å få opp de glidelåsene når jeg har sekk på.

Jeg skal lage jakken en god del lengre enn den jeg har nå, men dette med skrittsnor er jeg veldig usikker på. Dere som syns det er helt nødvendig: hva slags turer er dere på, hvorfor vil dere ha det? Er det kanskje mer aktuelt for de som er på toppturer og faller i løssnø mer enn jeg gjør? Jeg tenker meg at så lenge jeg har snorstramming nederst på jakken og god lengde trengs ikke verken skrittsnor eller snøskjørt så lenge jeg ikke leker meg altfor mye i løssnøen.

Afe og Espen K: Grønlandsvoks skal jeg prøve, det har jeg liggende et sted, men jeg tviler på at det blir stivt nok. Sånt som man kan stryke på er jeg også usikker på om er stivt nok, men det har jeg også fra før, så jeg kan teste begge og se. Når jeg ser på de jakkene jeg har fra før med brem virker det som de har et veldig stivt stoff på innsiden, omtrent like stivt som papp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke finn på å smøre inn Etaproof med Grønnlandsvoks. Etaproof er "vanntett" nok som den er. Stoffet trutner når det blir vått. De gode pusteegenskapene vil helt sikkert bli redusert av Grønnlandsvoks. Eneste stedet jeg kan tenke meg at voksing kan være aktuelt er på skulderne, der vann presses inn av sekken.

Ideen med foret lomme synes jeg er god - for kamera. Vet at Børge Ousland har lagd det på buksene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke finn på å smøre inn Etaproof med Grønnlandsvoks. Etaproof er "vanntett" nok som den er. Stoffet trutner når det blir vått. De gode pusteegenskapene vil helt sikkert bli redusert av Grønnlandsvoks. Eneste stedet jeg kan tenke meg at voksing kan være aktuelt er på skulderne, der vann presses inn av sekken.

Ideen med foret lomme synes jeg er god - for kamera. Vet at Børge Ousland har lagd det på buksene sine.

Jeg var bare ute etter en måte å stive av bremmen på hetten på, så det er ikke aktuelt å smøre inn andre deler av jakken med grønlandsvoks, men takk for tipset.

Jeg har tenkt å ha to lommer i "vanlig" høyde, altså ganske langt ned med ullfór for å varme hendene (ikke oppbevare ting), men resten av lommene kommer også til å være ganske myke på innsiden. Jeg bruker bare speilrefleks, så å ha kameraet i en jakkelomme er ganske uaktuelt, men det er jo praktisk for andre saker også, som mobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D- ringer eller hemper på ermene som gjør at du kan feste vindvotter/votter på er vel heller ikke så dumt på en vinterjakke?

Ull som lommefor?

Ull samler på fuktighet og er vanskelig å tørke i felt, dessuten lite slitesterkt :(

Å sy kunststoff/lær på slitasjepunkter(ermer, skjørt osv.) er jo ganske vanlig på bomullsjakker som har vært endel ute på tur 8)

Innvendig klaff over glidelåsen øverst er og et must for å beskytte haken.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå er det endelig fart i prosjektet mitt igjen, så her kommer en liten oppdatering pluss noen bilder :) Om dere vil se flere og større bilder kan dere gå til Sybloggen. Som dere ser av bildene har prøvejakken virkelig begynt å ta form nå. Hetten er nesten ferdig utformet, kragen er jeg veldig fornøyd med, og lengden og passformen virker bra. Bremmen på hetten skal lages en del lengre og bredere, kanskje skal også selve hetten gå lenger ut fra ansiktet. Jeg hopper nok over resten av detaljene på prøvejakken bortsett fra en lomme eller to og går om ikke så altfor lenge videre med den endelige jakken. Detaljer som snøring og slikt tror jeg at jeg skal få til uten å ha prøvd det først så lenge jeg tenker meg om før jeg starter. Det står mer detaljert om hva jeg har tenkt og gjort i sybloggen. Noen kommentarer?

syblogg-provejakke2_1.jpg

syblogg-hals_1.jpg

syblogg-hettefram_1.jpg

syblogg-hettesiden_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.