Gå til innhold
  • Bli medlem

TIPS - PRIMUS I INNERTELTET


Anbefalte innlegg

For å oppnå maksimal hygge på telturen, også i streng kulde, må en fyre primus.

Se vedlagte bilder for en trygg og sikker måte å fyre primus i innerteltet (noe som mange kvier seg for).

Jeg fyrer alltid med bensin og etter at primusen er forvarmet og tent i ytterteltet, gjør platen med kroker og borelåser at hele apparaturen trykt kan sette inn i innerteltet.

Platen er lett og ta med seg, og er laget i løpet av 15 minutter.

Som bildet også viser, blir det ved å legge inn noen ekstra cm på plata, plass til 2 små turdrammer, og hyggen er komplett :)

Har noen andre løsninger, evt. tips om forbedring, mottas dette med takk !

post-2066-133474678699_thumb.jpg

post-2066-133474678704_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en anordning sånn midt imellom. Ei enda tynnere finèrplate (4mm), ment for kûn brenneren. Jeg har ikke festet brenneren i plata, da jeg syns det er deilig å slippe demonteringen for å enklere pakke utstyret sammen for minst mulig volum (og vekt, -plata veier drøye 100g).

Som vist over så er det nok det tryggeste å feste brenneren i plata. Mulig jeg skal borre 2 paralelle hull i plata ved hvert av beina på brenneren, og lett bøyelig ståltråd til å feste med. Evt skruer og vingemuttere. Om jeg gidder.

Er uansett enig i komforten med primus i teltet :)

post-3853-133474678717_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har brukt samme oppsettet på en gammal tynn brødfjøl med håndtak. bruker vinkelskruer til brenneren. vrier dem bare rundt når brenneren er plassert på. gjøres enkelt med 2 fingre, er jo veldig raskt... kan fint holde brenneren opp ned... fungerer kjempegreit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har en litt annen løsning til "vinterprimusen"

Har tatt utgangspunkt i en aluminiumsskål (gammelt kakefat faktisk ;-) ) som passer perfekt i en Trangiagryte. Gryta må jo med likevel, og er ypperlig til å smelte snø i.

Tre skruer er skrudd gjennom bunnen, med stoppskiver og mutre, og priumsen er satt oppå. Deretter festes den med mutre, event vingemutre (men jeg trenger normalt ikke demontere, derfor de vanlige)

Bunnen har en korkplate limt fast med kontaktlim (og jada, det holder) slik at skåla ikke glir, og ikke smelter underlaget i teltet.

Har med en std "klype" for kjele - den fungerer også til å bære skåla når den er varm.

Superfornøyd med opplegget! Sparer tid, og er enkelt og sikkert i bruk

post-4625-133474681513_thumb.jpg

post-4625-133474681518_thumb.jpg

post-4625-133474681521_thumb.jpg

post-4625-133474681888_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som har msrbrenner så finnes det ferdig lagde løsninger http://candlelantern.com/stove.html

Jeg har brukt både platen som passer whisperlight og den som passer dragonfly... Begge kan anbefales, eneste ankepunkt er at vekten som godt kunne vært lettere.

Et slikt stativ beskytter ikke teltbunnen mot varmen fra brenneren. Min Whisperlite svir av gresset når den står ute på gress. Derfor trenger vi noe under som beskytter mot det. Jeg har til nå brukt stekeplate fra ovn i ytterteltet, men det er veldig glatt. En finerplate med varmereflektor høres lurt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et slikt stativ beskytter ikke teltbunnen mot varmen fra brenneren. Min Whisperlite svir av gresset når den står ute på gress. Derfor trenger vi noe under som beskytter mot det. Jeg har til nå brukt stekeplate fra ovn i ytterteltet, men det er veldig glatt. En finerplate med varmereflektor høres lurt ut.

Jeg har denne...

http://www.oslosportslager.no/produkt/msr-trillium-stove-base-fot-til-msr-multifuelbrennere-6732.aspx

... og er fryktelig fornøyd, men jeg mistenker at det ikke er allverden på teltgulv den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.