Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra Sulis til Kvikkjokk i lappland...


Ut i Naturen

Anbefalte innlegg

Hei, Kom nylig over dette forumet å tengte at her må det da finnes fjell vante folk som har vert litt rundt så man kan spørre om råd.

Som overskriften sier så er den planlagte turen fra Sulis, Låmivantnet til fots videre inn langs Muorkkejavrre og over grensa til sverige, men her stopper det litt opp for meg i planlegginga da jeg ikke enda har fått tak i svenske tur kart slik at jeg har full oversikt på svensk side angående stier, hytter og div.

Hva jeg veit sikkert er at det går en merket løype fra Låmivatnet videre forbi Muorkkejavrre og over grensa men jeg veit ikke hvor denne merka løypa går videre eller ender opp....

Så det jeg lurer på er om noen her inne har vert i disse traktene og kan si litt om stier og mulige sti valg når man kommer inn på svensk side ved Pieskejaure og skal videre over fjellet mot lake vajmok....?

Hvordan er terenget fra Muorkkejavrre og inn mot grensa...?

Hvor, når og om mulig er det ikke snø i fjellet oppe ved lake vajmok...?

Hvor sjekker jeg og får fiskekort for den svenske siden...?

Finnes det områder ved de nevnte vannene hvor det ikke er lov og fiske...?

Var ikke så lett dette merket jeg og skulle få skrevet dette så man får fornuftige svar men håper noen kan hjelpe litt...

Og alt av svar fra folk som har vert i disse traktene er svert nyttig og godt motat, og om du ikke har tatt nøyaktig samme løypa kan det jo vere noen er kjent på svensk side i dette området så jeg håper noen kan svare.

Mvh

Svein.J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har valgt deg et fantastisk område! Padlet nedover Piteå vassdraget i sommer, fra Låmivatnet over i Eidevatnet (som du kaller Muorkkejavrre, begge navna brukes). Det går merket sti fra Muorkkejavrre til grensa, etter grensa er det sti, men merkinga er mer utydelig. Vi bar kanoene langs denne ned til Pieskehaure, og det gikk greit. Skal sjekke kartet i løpet av helga, men mener stien går videre til Pieskehaurestugan, på nordsiden Pieskehaure, og at den i det minste er tegnet inn på kartet videre.

Fiskekort kan du kjøpe på nettet, skal se om jeg finner adressen, tror ikke det var inatur.se, men deter mulig. Tror det kostet 400 svenske pesetas for et årskort.

Snøen på veien til Låmivatnet ligger nok til mot slutten av juni.

Mer kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar....

Inntresangt at du hadde vert i de trakter ASI, ja er utrolig hva man kan finne ved å surre litt rundt på Google Earth... :)

Så jo kjapt at her er det mulig for en tur med noen fiske opplevelser hele veien ned til kvikkjokk om man bare legger turen opp til lake vajmok og ned det jeg tror kan vere nordkalottleden ned til elva Tarraure og følge den til kvikkjokk.

Men var mange muligheter over fjellet der så noe fast rute har jeg liten tro på, men greit og høre litt fra folk som har vert på fjellet rundt der.

Si meg dro dere med kano over Pieskehaure og ned det som blir Piteelv fra Pieskehaure og helt ned til Trollforsana der elva møter E45....? Hadde jeg hatt en kano så hadde jeg ikke tengt meg om før jeg satte kurs mot sulis, det så virkelig ut som en opplevelse...!!

Finnes det noe tråd/lesbart om turen dere hadde noen plass...?

Å ikke minst fisket dere noe på turen...? ikke si nei er du snill, da sier du heller at du glemte stanga.....haha

Når tror du isen går på Pieskehaure og Lake vajmok,? du får her lov å ta en lite sjanse, bare inntresangt å høre hva du kan tenke deg.

Min store skrekk er og komme opp på fjellet ved lake vajmok og det enda er is på vannet så jeg ikke får brukt stanga, grøss å gru....

Hører gjerne og fra noen som har vert opp mot Lake vajmok og videre østover hvordan fiske mulighetene der er(ikke størrelse/mengde men om det er lov og det overhodet er håp, men gjerne størrelse muligheter å... :lol: ) og om noen har vert oppover Varvekratta det delta beltet som går norover fra Pieskehaurestugan med en hel del ulike små elver, ja så får dere lov til å dele litt erfaring fra det området å. Så utrolig spennende ut...!!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI, du må gjerne se på kart over sverige om du har angående det du nevnte med stien på norsiden av Pieskehaure hvor den går videre. Om det er slik at den går videre opp til Lake vajmok og østover i skuterledet ned av fjellet i øst ved kvikkjokk.

Eller om den går nordover opp mot Virihaure ved Padjelanta nationalpark.

Fant foresten fiskekortet på inatur.se , 500 svenske pesetas for årskort og 250 for ukeskort, gode greier.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for linken Nordbukt..

Tok litt tid men fant kartet på inatur.se og det hjalp en hel del så da kan du slippe bla deg gal i kart ASI... :)

Det var slik at den løypa tar både nordover mot Padjelanta nationalpark og øst mot lake vajmok for andre inntreserte som vil ta en titt på området....

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi brukte kano nesten ned til E45, Piteälvsbroen for å være nøyaktig. Øystein Køhn har beskrevet ruta i "100 padleperler i Norge" (selv om akkurat den gikk i Sverige - det er en del bæring, og jeg tror man skal være langt dyktigere enn vi var om man skal bære så lite som Køhn legger opp til), med gode forhold skal det være mulig å komme til Piteå, men jeg må innrømme at om (mest korrekte er vel når) jeg skulle gjort det igjen, ville jeg heller brukt mer tid høyere opp, før Tjeggelvass fremfor å padle videre. Bladet "Friluftsliv" har også en reportasje hvor de padler til Arjeplog.

Jeg ser fiskekortet mitt er kjøpt på www.svenskafiskevatten.se , men det er da sikkert blitt mulig via inatur.se. Og vi fisket, største røya var på rundt 3 kg, ellers greit med matfisk, vi prioriterte det grunnet forflytning.

Så var det kartet, det går stier begge steder. Det går en sti fra Pieskehaurestugan mot Vájmok (der er det også ei turisthytte), går sammen med vintermarkert løype en periode, ned i Tarradalen, møter Padjelantaleden (kryss) og går ned mot Kvikkjokk (som til noens skuffelse kommer av samisk "Guojkkajåhkkå" som betyr fossbakken) forbi Tarraure og gjennom Pärlälvens fjällurskogsreservat.

(Kartet er forøvrig BD 14 Kvikkjokk - Jäkkvik fra Läntmäteriet, tror også at BD 10 kan være en fordel, da det kanskje er noen småvann nord for BD 14, jeg finner ikke mitt BD 10 nå, så jeg er ikke sikker.)

Is: Kjørte opp mot Låmivatnet 21.06 og da lå det 2 meter snø i veien før man kom fram, men isen var begynt å blautes opp. Da vi kom opp for begynne turen 2. uka i juli, var det helt greit, men jeg mener at det lå godt med snø ned til et vann på 1000 m.o.h. vi gikk til en hviledag.

Har ikke skrevet noe om det, lite pr-kåt, dessuten er det ikke så sensasjonelt, men skal holde et bildeforedrag for Bodø og omegns turistforening 21.04.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så for sent at jeg "ikke trengte" å se på kart, nå ser jeg det ikke akkurat som en belastning å se på kart :) , så jeg så litt videre, når jeg også til slutt fant BD 10 kartet, du kan bruke det også, ruta fra Pieskehaure er med der. På norsk side er det M711 Kartblad 2229 III "Låmivatnet" som gjelder, og evt. 2129 II Sulitjelma, "Det store Saltfjellkartet" dekker det meste på norsk side.

Ser det er en del småvatn nord for stien som jeg definitivt ville lagt ruta om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg fulgte elva helt ned til E45 å jeg må si det var litt av en tur, vil vel variere en del avhegig av vannmengde hvor mye bering det blir i partier av elva men for min del ville det helt klart blit noen turer langs land for det er nå ei bra elv til tider det er sikkert. Så en del bilder fra toppen i Pieskehaure og ned til E45 i Google å dette må ha vert en fin tur uten tvil.

Fisket dere mest i elva eller dro dere noe ut av elva i noen nerliggende vann....? bare elva er jo en nytelse i seg selv med alle de kulpene/vann som danner seg på vei ned. Nei håper jeg får tatt den turen en dag det så ut som en stor opplevelse...!!

Takker for kart tipsene, jeg trodde jo ett lite øyeblikk når jeg så på google earth at jeg nå hadde kommet over ett litt urørt tereng men når jeg så på det svenske kartet ja så var det jaggu sti hele veien jeg hadde sett for meg på meteren, så helt urørt var det nok ikke...hehe Men er nok utrolig fint der så turen går dit selv om noen hadde tråkket sti før meg, bygget noen hytter og lagt ut litt plank.

:lol:

For en 3kg røye så kan jeg godt møte ett menneske på fjellet å uten at turen er ødelagt....... :)

(redigering: når jeg sier jeg fulgte elva så var det på kartet.)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det ikke er så spesielt og ikke paddlernes første valg men jeg vil tro man sitter igjen med en fin opplevelse ASI av den turen.

Jeg ser jo nå at du er fra steinkjer og jeg er jo ikke akurat stolt av å si at jeg er fra Bodø og enda ikke har vert oppe i de traktene på svensk side.

Blir spennende og utforske den delen av "nermiljøet" her og får jeg muligheten så tar jeg nok turen ned elva mot E45 en gang...!!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Området er ikke så folketomt som man kanskje skulle tro. På vestsiden av Pieskehaure er det flere naust og det ligger en del båter der, disse kan neppe tilhøre annet enn nordmenn som går inn fra Sulis, tross alt mye kortere det enn fra nærmeste vei på svensk side. Tror vi så folk nesten hver dag. (Det ligger en fiskecamp i Miekak som disponerer en del areal, og der er ikke det ordinære fiskekortet gyldig, ut herfra brukes det også helikopter til omkringliggende vann, men heldigvis for deg, ikke helt opp dit du skal, 3 kg. røya ble tatt akkurat utenfor området deres.). Siden det ligger flere turisthytter langs stien kan du nok regne med å treffe folk. Jeg sikter til vannene som ligger overfor stien mellom Pieskehaure og Vájmok, ser ut som det er en del mindre vann, som da i tillegg ligger utenfor stien, og det kan ofte være et sikkerstikk. Vi hadde bare en tur ut fra selve vassdraget, så det vi tok var stort sett i vanna vi padla i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har det gått med noen dager foran pc`n for og få oversikt over området med tanke på spesielt fiske så jeg tenkte jeg kunne si litt om det jeg har klart finne ut så langt om noen andre er inntresert.

Området når man kommer inn over grensen mot Pieskehaure fra sulis ligger rett sør for nationalparkene Padjelanta og Sareks, begge med svert strenge regler for fiske.

I nationalparken Padjelanta er fiske totalforbudt i hele nationalparken og bare samene har fiske rett der, untaket er i padjelantaleden der det er lov å fiske 1km fra leden til begge sider noe som begrenser fiske til de dårligste områdene langs den trafikerte leden.

Som om ikke dette er nok så er det i Sareks nationalpark totalforbud for fiske og det finnes her bare kvoterte vann og elver.

Ellers kan det jo nevnes at det sør for disse parkene ligger et naturreservat rundt en del vann som naturlig ikke har fisk overhodet selv om de ser fine ut.

Det ligger og noen elver rett sør for disse nationalparkene mot Miekak, her er de fleste elvene begenset til flue fiske.

og følger man elva fra østre del av Pieskehaure så møter man Miekak som ved første øyekast ser ut som man har funnet paradis for en hver fisker helt til man oppdager at fiske her er begrenset til rike tullinger på tur med nyinnkjøpt fiskestang og penger nok til å betale 1000kr pr røye de får.

Ellers er elva videre nedover å stykket opp i ett virvarr av reger for de enkelte delene av elva noe som gjør at fisker man seg ned der så bør man vite hvor du står i elva.

Så hva jeg kan se og finne ut ja så er halve lappland avstengt for fiskere som ikke vil planlegge turen to år i forveien og vil betale dyrt noe jeg synes er svert trist, hva jeg kan håpe er at dette er nødvendig for å holde vedlike de delene av fjellet og at det ikke bare er på pur fan for å tjene penger. (men er vel bare å belage seg på enda verre forhold når vi får innført finnmarkslov og div som garantert vil sørge for at fiskestang er ett sjelds ord i de norlige delene av norge ,sverige.)

Så til alle fiskere/fjellfolk som har tenkt på området fra sulis i sør til troms i nord på svensk side med tanke på fiske bare slå det fra deg for der er tjuvfiske eneste alternativ. ( Men husk da og medbinge kniv som er større en de samene buker for du kan fort havne i trøbbel )

Turen min går likevel opp i disse traktene sør for både padjelanta og sareks der det enda er noen områder man kan nyte friluft og fiske uten å måtte lese 1000 sider om regler før jeg kaster ut en spinner eller flue.

Men som foturist/fugletitter/toppvandrer vil jeg tro områdene lengre nord i disse national parkene er fantastiske.

(legger til at hund og er ulovlig i disse nationalparkene, forutenom tidsrommet januar til april da er det lov med hund i bånd)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Jeg vet ikke om det er linket til denne siden via linken til en annen tråd her på FF, men reglene for fiske ligger her http://www.fjallen.nu/fiska/kartor.html Fjallen.nu har også en masse annen nyttig info slik som hytter og åpningstid osv.

Det er BLT som driver hyttene inne i Padjelanta Nasjonalpark, du finner noe info her http://www.sameportalen.se/default.aspx?id=1093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg burde vel lagt ut link så var bra du gjorde det Otto, men ut av hva jeg har klart lese meg til så stemmer det jeg skrev i innlegget over ved mindre noen har noe innvendinger og annet innformasjon.

Har du vert i disse traktene på svensk side Otto Støver...?

Mvh

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver
Har du vert i disse traktene på svensk side Otto Støver...?

Ja jøss, jeg har mye familie i Arjeplog og har plukket bær i de traktene siden 64! Det blir mest pulkturer om vinteren og bærplukking om høsten, men en og annen tur ellers slenger jo imellom.

@rotehodet: Jeg skjønner nå hvorfor du valgte dette som nick, for det var et artig navn du hadde fått på Suliskongen. :P:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jøss, jeg har mye familie i Arjeplog og har plukket bær i de traktene siden 64! Det blir mest pulkturer om vinteren og bærplukking om høsten, men en og annen tur ellers slenger jo imellom.

Så da går du godt for at jeg får meg en fin tur i fjellet på svensk side....... :wink: høres foresten forlokkende ut med en liten kopp multer etter stekt røye oppe i svensk lappland..... :?

Har du foresten tatt turen fra sulis og over grensa langs låmivatnet på sommer føre...? Lurer litt på hvordan den stien som går langs med vannet innover er.

Skal ikke påstå og vere noe Lars Monsen selv om jeg har vert mye i fjellet så denne turen blir nok min lengte til fots og da kan det vere greit å vite at jeg ikke må leke for mye fjellklatrer og div på turen.

Mvh

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man fra østsiden av Akerselva så ligger det i vår natur å legge på en konstonant eller to Støver.

Bannan ! hehe

far off topic...

Jeg synes du er lite konsekvent her, rot(t)ehodet :wink: I Trøndelag så legger vi riktignok også på et ekstra konsonanttrykk av og til, men vi "spiser" tross alt opp minst like mange.

(Æ syns du e lite konnsekvent her, rottehue, :? I Trøndelag så legg vi riktinok også på eit ekkstra konnsonanttrykk av og te, men vi "spis" tross alt opp minst lik mang.)

Men for å holde oss litt til topic, slenger ved et bilde fra området

post-5153-133474679612_thumb.jpg

post-5153-13347467962_thumb.jpg

post-5153-133474679627_thumb.jpg

post-5153-133474679633_thumb.jpg

post-5153-13347467964_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fy flate ASI dette så helt konge ut, fine bilder, det andre bildet er det når du kommer over kanten mot pieskehaure...?

Det nest siste oppe på vajmok...?

Nesten litt synd og se før jeg kommer dit men det får heller vere så er jeg nå sikker på jeg ikke får noen store overaskelser som gjør at jeg blir verende på svensk side.... :wink: kart har aldri vert min sterkeste side men har nå altid klart meg... :?

Men ser jo utrolig bra ut, leste folk med kano har hatt litt problemer ned over det grense partiet men ser nå bare fint ut til fots.

Takker for bildene, dette gjør bare at jeg gleder meg enda mer, kan umulig bli vår fort nok.....

må forøvrig vere en nytelse å fiske røye i det speilblanke vannet i pieskehaure..!!

(redigering: så nå at det sto forklaring på bildene, var litt for opptatt med å nyte utsikten.....hehe)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

@rotehodet: Det var bare så komisk at kongen fikk et snev av flatfyll over seg. Jeg skal forresten til Evenesdal i morgen på ei hytte ved Storvatnet. Blir der i helga med noen venner og feirer bursdagen min på lørdag. En meter nysne låter som slitsom skitur i mine ører, i tillegg kan det gi fare for sneras der det er bratt nok for slikt. Ikke særlig godt for neste helg, jeg hadde tenkt å gå fra Beiarn til Blakkådal og over Stormdalen til Bjøllådal og tilbake over Saltfjellstua. Får vel utsette dette tenker jeg.

@Ut i naturen: Joda jeg har gått langs begge sidene av Lomi og Eidevatn. Det ligger forresten noen bilder fra nordsiden fra turen rundt Sulisfjellene for to år siden http://picasaweb.google.no/otto.stover/TurRundtSulisfjelleneJuli2008# Det var en mye morsommere tur enn sørsiden som er grei og lettgått. Som du ser var det så mye tåke at jeg ikke så vatnet, hørte bare det skvulpet. Stien er litt opp og ned, men ikke slik at det er plagsomt. NB den går IKKE der den er tegnet på kartene, men nærmere vannet.

@ASI: Flotte bilder, det der skal jeg prøve en vakker dag. Var du forresten sammen med en kar fra Bodø som jobber på Friskhuset? Det var i alle fall et jeng som tok turen i fjor tror jeg.

@mortimeir: Jeg har padlet en gang vannene, og det var ingen spesielle vansker. Vi startet der veien slutter ved krafttunnelen i Fagerlibukta, og dro kanoen mellom vannene. Det kan være lengere å dra enn det ser ut til på kartet, for Lomi kan være sterkt nedtappet. Men det gikk uten problemer. Eidevatn er mer vindutsatt, og da vi padlet tilbake hadde vi kraftig motvind. Noe særlig bølger ble det ikke likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar Otto, nå veit jeg så mye om området at det føles som jeg har vert der flere ganger så jeg veit ikke om jeg trenger dra over, har dere ikke flere bilder...hehe :D neida er supert med litt innformasjon når det blir en såpas lang tur(for min del) til fots eller forhåpenligvis kano.

Men tenker jeg blir liggende i den bukta du snakket om ved Lomi til det blir tilnærmet blikkstille vann om det blir kano jeg skal i... :?:

(håper nå forøvrig ikke den tråden her fører til kø kjøring opp til Lomi når jeg skal dit... :wink: , isåfal så håper jeg vi kan lage en liste med dato så vi ikke alle står der oppe på samme dag... :!: )

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.