Gå til innhold
  • Bli medlem

coleman 502


jacob

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med denne brenneren? Har lest mye positivt om coleman her inne men ikke noe om 502. Egner den seg til oppvarming i lavo? Har også sett at det finnes en "varme fordeler" til den. Har dette noe for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Coleman 502 er på mange måter amerikas motstykke til Optimus 111 (T)

Rune kan nok si my bra om denne klassikeren, men når det gjelder varmebiten så vil jeg oppfordre Rune til en sammenligning med Fuhrmeister no 8 Han har jo alle 3.

Regner med at bråkebrennere er uaktuelt.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coleman 502 er en super sak.

Som med Fuhrmeister 8 og gode gamle 111, kan den brukes til å slå ihjel en bjørn med, for fortsatt

å kunne steke kjøttet på primusen etterpå.

Varmefordeleren til 502 er genial. Den holder avstand til flammen, og utvikler dermed ikke co.

Effekten er lavere enn på nyere coleman.

Jeg tror den blir for lite effektiv for lavvo, men dette er ikke prøvd.

Et anna minus. På lik linje med 111, er kjelestativet forcrommet, og dermed svært glatt.

Jeg har 3 502. Alle fungerer udmerket.

Den første ga meg litt hodepine, fordi den ikke virket.

Måtte strippe den helt med før jeg fant feilen.

Det lå et svært og flatt rusk i manifoilen.

Rusket lå slik at det fungerte som "choke" etter eget forgodtbefinnende.

Jeg har også varmefordeler.

Den er en hver isfiskers venn.

Man tager en glissen trekasse.

Fyrer opp 502, og setter på varmefordeleren.

Setter så kassen oppå dette, og rumpa oppå kassen.

Suverent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coleman 533 og 442 produserer en hel del CO når du setter kjele på.

Dette, fordi kjelen er for nært flammen.

Minst CO lager Svea 123, men den duger ikke som teltvarmer.

Endel tester (ikke den til forsvaret, mystisk nok) gir også 111 stryk grunnet co med kjele.

Her er samme problemet.

Uansett dårlig idé å fyre uten litt lufting.

Jeg har fyrt mye 533/508/502/400 og 442 i telt. Jeg lever ennu. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har nettopp fått tilslag på en slik varmefordeler "Heat drum" på ebay! Det jeg ikke forsto var att denne saken vistnok bare passer på 502??? (heat drum 502 heter saken) Men nå er den kjøpt og betalt og på tur over atlanteren!

Så da må jeg spørre; Kan den benyttes på f.eks 533 som jeg har? eller må jeg fortsette på ebay og finne en 502" Hva med "centennial" - er ikke det en 502?? kanskje den kan passe der?

(drums in my dreams....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp fått tilslag på en slik varmefordeler "Heat drum" på ebay! Det jeg ikke forsto var att denne saken vistnok bare passer på 502??? (heat drum 502 heter saken) Men nå er den kjøpt og betalt og på tur over atlanteren!

Så da må jeg spørre; Kan den benyttes på f.eks 533 som jeg har? eller må jeg fortsette på ebay og finne en 502" Hva med "centennial" - er ikke det en 502?? kanskje den kan passe der?

(drums in my dreams....)

Du må KUN benytte "heat drum" på den brenneren den er beregnet til.

Den er forøvrig genial den for 502.

Nydelig varmespredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du brukt 502, så kjøp deg en ny generator eller to i samme slengen.

Endel amerikanere har fyrt disse med blybensin, og dermed greid å gro igjenn generatoren.

Skift. Du greier ikke å bli kvitt avleiringa inni, uansett middel (Har ikke prøvd TNT, men det er sikkert det eneste som er uprøvd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da ble det en 502 og Heat drum for en billig penge!

Og "Heat drum" har absolutt noe for seg, gir en jevn god varme. Litt for dårlig for lavo tror jeg, men som "fingervarmer" under isfiske, mindre telt, foto/jaktskjul, utedo osv tror jeg den vil fungere bra.

Joda fulgte Rune`s råd om å få tak i en ekstra generator, men etter å ha vasket tanken og fyrt igjennom to tanker med ren bensin synes jeg det går bra uten å skru.

post-3769-133474745318_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.