Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke foldesag bruker dere?


kongler

Anbefalte innlegg

Jeg har en Barnel z180 tursag fra XXL. Er veldig fornøyd med den, sager fint kubber opp til 15 cm diameter. Tar et minutt eller to, men uten de store anstrengelsene.

Poenget er at det er den eneste foldesaga jeg har prøvd. Er det noen som har prøvd noe annet som er bra eller bedre? Hører mye om Sandvik/Bahco Laplander, men det er ikke så mange steder å få tak i den.

Hei allesammen, jeg er ny her forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget er at det er den eneste foldesaga jeg har prøvd. Er det noen som har prøvd noe annet som er bra eller bedre? Hører mye om Sandvik/Bahco Laplander, men det er ikke så mange steder å få tak i den.

Eg brukar ikkje mykje sag, men eg har ei slik Sandvik/Bacho og den er grei den. Det er vel den einaste saga av denne typen eg har sett i butikkar, så eg stussar litt på at du har problem med å få tak i ho. Her i området er ho å få både på Felleskjøpet, i sportsbutikkane og byggevarebutikkane.

Eg har hatt ei anna sag, billig importsag med påklistra merke og distribuert via ein kjent norsk knivmakar. Den saga var av ein slik kvalitet at eg ikkje forstår at knivmakaren vil besudle merkenavnet sitt med slikt. Problemet med saga var at bladet var sprødt. Det vil seie at det knakk ved den minste antyting til ivrig saging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nylig en Bacho Laplander via ebay! Denne er suveren og fåes for under 200 spenn!

Da XXL åpnet i Bergen kjøpte jeg Buck sin foldesag til 120 spenn, tror prisen er 250 for den nå, litt dyr! Den er jeg også fornøyd med, men den slår dog ikke helt Laplanderen!

sawlarge.jpg

755BK.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med foldesager er at de har den leie ulempen å knekke. Og det er jo alltid litt kjipt. Dessuten synes jeg de kommer til kort i møte med tjukkere ved. Men godt mulig jeg ikke har lagt nok penger i dem... Uansett. Løsningen min ble å anskaffe denne: http://www.naturmagasinet.no/index.php?main_page=product_info&cPath=7&products_id=125

Har nå hatt den i sikkert tre år og brukt den veldig, veldig mye. Den er beinsolid, kan kutte rimelig store stokker og er dessuten en drøm å skjære med, og sammenslått er den ikke større enn en liten teleskopstang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bachoen har jeg kappet ned en del større ting med enn Bucken! På telttur om vinteren kan den kanskje bli litt i det minste laget når man trenger mye ved! Men til prisen og vekten så er den alltid med meg i sekken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis plassen ikke betyr noe (dvs. i kano og turer med pulk), har jeg med en liten buesag fra Biltema.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Sag-og-fil/Buesag/

Har også denne foldesaga fra Fiskars, men synes ikke den er noe tess. Foretrekker da å ha med turøks i stedet.

http://www.fiskars.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10001&langId=10451&catalogId=11251&categoryId=15619&productId=11207&page=products

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også denne foldesaga fra Fiskars, men synes ikke den er noe tess. Foretrekker da å ha med turøks i stedet.

Har alltid trodd den fiskars saga var skikkelig bra, i og med at den har et så langt blad, men jeg har ikke prøvd den. Jeg forstår ikke hvordan øks kan erstatte sag på noen måte. Pleier å sage kubber, også dele dem opp med kniv/øks. Hvordan pleier du å fyre bål? Trer du lange stokker inn på etterhvert som de brenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvordan øks kan erstatte sag på noen måte.

At en øks lar seg bruke til typiske sage-oppgaver betyr ikke at det er en effektiv måte å jobbe på.

Teknisk sett så KAN en øks brukes til å dele tykke stokker i kortere biter. Det krever god teknikk og er langt mer slitsomt enn å sage dem over, men det kan gjøres. Mindre stokker (1-1.5") klarer du lett å dele med en øks og kontaktmetoden. Motsatt så er det svært tidkrevende å kløyve kubber med en sag.

Jeg er tilhenger av å bruke riktig verktøy til riktig jobb. Jeg er også tilhenger av å velge "jobben" ut fra det verktøyet du har med. Uten sag prøver du å finne ved med mindre diameter. Uten øks prøver du å finne ved som ikke krever kløyving, eller som enkelt lar seg dele opp med kniv og klubbe (evt. etter at du har saget den i korte stykker uten knuter). Med litt fantasi og improvisering så kommer du svært langt enten du velger øks eller sag, begge deler eller ingen av delene.

Jeg er forresten nysgjerrig på frisport saga, omtalt her: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=124548

En firkanta buesag omgår problemet som trekanta sager har med tykke stokker (umulig å ta lange drag når man har saget seg nedover fordi buen tar borti stokken). Noen som har utfyllende erfaringer de vil dele? Selges frisport saga ennå? (Jeg finner den f.eks. ikke hos magasinet.no, som visstnok skulle ha den?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilhenger av å bruke riktig verktøy til riktig jobb. Jeg er også tilhenger av å velge "jobben" ut fra det verktøyet du har med. Uten sag prøver du å finne ved med mindre diameter. Uten øks prøver du å finne ved som ikke krever kløyving, eller som enkelt lar seg dele opp med kniv og klubbe (evt. etter at du har saget den i korte stykker uten knuter). Med litt fantasi og improvisering så kommer du svært langt enten du velger øks eller sag, begge deler eller ingen av delene.

Jeg er helt enig med dette. Etter å ha prøvd frem og tilbake med forskjellige kombinasjoner har jeg falt på sag og stor kniv. Da er det ikke så mye som ikke kan gjøres relativt enkelt. Jeg pleide å bruke øks mye før, men har fått helt fnatt av det. Stålet på eggen bøyes så lett og den kløyver ikke stort bedre enn en samekniv. Med andre ord, så har jeg kjøpt en rævva øks. Kan ikke huske at den var så dårlig for 10 år siden.

Lagde forresten min egen buesag lignende den du har linket til. Lagde den av tre og bruker en 53cm blad. Fungerer veldig bra å sage med, men den veier 900 gram. Vekta er jo ikke all verden, men det er litt surt når man får kjøpt en som veier under 300 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan pleier du å fyre bål? Trer du lange stokker inn på etterhvert som de brenner?

He, he det har jeg også gjort fra tid til annen, men da trenger en hverken øks eller sag :shock:

Med øks blir selvølgelig ikke kubbene så jevne og pene å se på, men brenner like godt. Du må som det blir sagt her, tilpasse råmaterialet etter verktøyet du har. Tørr kvist og tynnere tre kapper en greit opp med øks.

Siden flere har god erfaring med Fiskars saga, får jeg gi den en sjanse til da og ta den med på neste tur. Kanskje jeg var uheldig da jeg prøve den.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Jeg har alle typene sag som har vært nevnt her, både en foldbar sag, en trekantsag og en firkantet sag ala type Frisport. Den foldbare brukte vi noen få ganger, så fant vi at den ikke dugde noe særlig. Den firkantede var et herk å sette sammen når man var på tur og skulle hente litt ved til et bål. Dessuten er det løse små deler som lett detter i snøen :lol: og forsvinner slik at man må finlete gjennom masse snø. Den enkleste er trekantsaga som er bare å vippe rundt bladet og sette det inn i holderen. Klart den ikke klarer stokker over mer enn 15 cm, men slikt grovt virke er det lite av i fjellbjørkeskogene jeg ferdes i for det meste. Hvis du skal ofte sage grove stokker bør du skaffe firkantsaga, hvis ikke synes jeg at trekantsaga er den beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det eneste saga du tar med deg på tur? Sager den bra? Holder den lenge?

Dette er den eneste saga som markedsføres som grensag (altså til hagearbeid).

Min erfaring er at den sager veldig bra, er holdbar og lett. Løsningen er etter min mening optimal. Ellers er jo et gammelt survival-triks å ha med seg et buesagblad, for så å mekke buesag med ståltråd og grener du finner i naturen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forresten nysgjerrig på frisport saga, omtalt her: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=124548

En firkanta buesag omgår problemet som trekanta sager har med tykke stokker (umulig å ta lange drag når man har saget seg nedover fordi buen tar borti stokken). Noen som har utfyllende erfaringer de vil dele? Selges frisport saga ennå? (Jeg finner den f.eks. ikke hos magasinet.no, som visstnok skulle ha den?).

Jeg har den saga. Kan ikke legge til så mye mer enn det som står i anmeldelsen.

Jeg synes den er lett å sette sammen, men en skal være forsiktig så ikke delene forsvinner i snøen.

Jeg sjekka hvor jeg kjøpte den, det var på http://hoypuls.no

Dessverre ser det ut til at den er utsolgt; http://nettbutikk.hoypuls.no/products/Fritid++tur+til+MC++Snøscooter++Fjellet+mm/Diverse/Frisport_Saga_10_Dessverre_UTSOLGT/

Saga som Mmariuss har, "Sammenleggbar 3 blads sag", har jeg også prøvd. Jeg synes denne er svært god.

Enkel og rask og montere, lett og god til å sage med.

Er et supert alternativ til Frisportsaga.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 7 måneder senere...
Really....

Kjøp en buesag på jernia.

Den er akkurat passe stor, den eier alt du finner av foldbare tursager og andre "buesager", og den veier nesten ingen ting!

+1

Har selv en buesag av merket Ironside, utrolig bra blad og veier lite.

Koster ikke mer enn 100 NOK, om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.