Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia Multifuel X2


catoandre

Anbefalte innlegg

Annonse

Dette er en vanlig primus omnifuel, men som er modifisert til å passe inn i et trangia stormkjøkken. Men pumpe, brenner etc er alt primus. Kan følgelig spise alt brennstoff som en "vanlig" omnifuel. Har imidlertid dårlige erfaringer med bruk av gass på omnifuel, da lang avstand fra gassboks til brenner kan gjøre det vanskelig å få fyr på gassen, selv uten at det er minusgrader ute.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den på filmsnutten er en Optimus Nova med trangiaadapter. Den nye modellen er åpenbart en Primus Omnifuel i en trangiaadapter.

Jeg har den gamle typen, men med bojonettkobling til flaska, og er vel fornøyd med den til vinterbruk, om sommeren bruker jeg gassbrenner, den går forøvrig ned i kaffekjelen ved transport.

Med den nye kan du jo klare deg med en brenner, jeg har inntrykk av at Primus omnifuel går best på gass og bensin, men dette bygger på andres erfaringer.

dsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som vet vekten på selve stormkjøkkenet til Trangia?

Tenker da kun på de 2 delene som utgjør "stativ" og "vindskjerm/kjeleholder".

Har lett rundt om på nettet uten å klare å finne det.

Jeg har 25 UL versjonen, men den er 60 mil unna..

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte mail til Trangia, og fikk vite at den norske distributøren mottok første leveranse av X2-brenneren i februar. For min del står det nok mellom Trangia stormkjøkken + x2 brenner og Primus EtaPower MF. Tror jeg venter til jeg kan "ta på" i butikken. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som vet vekten på selve stormkjøkkenet til Trangia?

Tenker da kun på de 2 delene som utgjør "stativ" og "vindskjerm/kjeleholder".

Har lett rundt om på nettet uten å klare å finne det.

Jeg har 25 UL versjonen, men den er 60 mil unna..

- LM

Topp+bunn+reim =445gram

Multifuel (NOVA) uten pumpe/flaske med trangia-adapter 241 gram

Vanlig Nova: 330 gram

Hjemmelaget vindskjerm til Nova og Trangiakjeler 133 gram. (Alternativt tynnere alu 70g)

Selv om brenneren veier mer med føtter så blir vekt av brenner + hjemmelaget skjerm 223 (evt 286) gram lettere, men ikke fullt så stødig.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp+bunn+reim =445gram

Multifuel (NOVA) uten pumpe/flaske med trangia-adapter 241 gram

Vanlig Nova: 330 gram

Hjemmelaget vindskjerm til Nova og Trangiakjeler 133 gram. (Alternativt tynnere alu 70g)

Selv om brenneren veier mer med føtter så blir vekt av brenner + hjemmelaget skjerm 223 (evt 286) gram lettere, men ikke fullt så stødig.

dsk

Tusen takk - akkurat hva jeg trengte av informasjon ;)

Synes det frister med Trangia Multifuel X2 - om den kommer på tilbud en dag.

Er veldig fornøyd med Triangiakonseptet, har gassbrenneren allerede.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mer sannsynlig at forrige generasjon (Optimus Nova) kommer på tilbud.

Har nettopp kjøpt en slik, tester og andre brukere sier at den er like bra, iallefall den med forbedret slangekobling.

Om du finner noen eldre med gammel type kobling i butikken så er tiden inne for PRUTING.

Har forstått det slik at begge fabrikat kan benyttes med samme adapter, noen som kan bekrefte dette?

Vet ikke hvorfor Trangia har byttet samarbeidspartner, noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Har nettopp satt inn min nye Kovea/Brunton gass/bensin-brenner i trangia kjøkkenet, vha det orginale brenneradapteret som benyttes til Trangia X2. Har da eksakt samme løsning men annet brennerfabrikat. Jeg lot meg rive med av de gode kritikkene koveabrenneren har fått rundt om, og fikk denne rimelig hos felleskjøpet. Selv om min løsning sikkert er bra, ville jeg i dag kjøpt X2 kontra å bruke såvidt mye tid på å plundre sammen dette. Når koveaen er dissikert for å passe i trangiaen, kommer jeg aldri til å montere den tilbake i stativet sitt. Kjøp Plug and play som virker outofthebox. http://www.trangia.se/2910.produktnyheter.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde noen søk på internett og sjekket opp webstedene til flere sport og fritids utstyrs salgs kanaler men fant ikke noe angående 'X2' utgaven til under 1400 Svenske kroner. Da jeg var i butikken til XXL og spurte om Multifuel brenner så kom de med Primus Multifuel EX som de skulle ha rundt NOK 1400 for (i butikken, via nettstedet deres så ser jeg at de skal ha NOK 1199 i dag).

Nok om det. Det var andre ting jeg var innom samme butikk for å handle og tenkte at jeg skal traske forbi hyllen med Trangia utstyr. Der fant jeg det jeg søkte etter Trangia Multifuel X2 til NOK 1199,-

Ved kassa så kom det opp NOK 1299, men en runde med ekspeditøren (som måtte sjekke opp prislappen på hylla) så kom jeg ut av butikken med utstyret til NOK 1199 nå gjenstår det bare å vente til julaften før man kan "pakke-opp" og virke overasket :)

J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Er vel mer sannsynlig at forrige generasjon (Optimus Nova) kommer på tilbud.

Har nettopp kjøpt en slik, tester og andre brukere sier at den er like bra, iallefall den med forbedret slangekobling.

Om du finner noen eldre med gammel type kobling i butikken så er tiden inne for PRUTING.

Har forstått det slik at begge fabrikat kan benyttes med samme adapter, noen som kan bekrefte dette?

Vet ikke hvorfor Trangia har byttet samarbeidspartner, noen som vet?

Den nye koblinga er for stor og klumpete til det eksisterende hullet i trangia'n

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg ser at de fleste multifuel brennerne har to ventiler. trangia X2 har ikke dette.

Hva har dette å si for brenneren, utgjør det en forskjell?

Det følgt med to dyser. 0,32 og 0,28. har sett at gass (propan/butan) bruker 0,45.

har fått fyr med 0,32 bør jeg allikevel skaffe meg 0,45

X2 er vel en modifisert utgave av denne (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det følgt med to dyser. 0,32 og 0,28. har sett at gass (propan/butan) bruker 0,45.

har fått fyr med 0,32 bør jeg allikevel skaffe meg 0,45(?)

Helt unødvendig om det går bra på 32 dysa. Det man må se på er om flammen blåser ut på maks effekt eller om det gir effekt nok til ditt bruk. Dersom dette er ok, vil 45-dysa bare sørge for økt forbruk. Har selv omnifuel som leveres med 45-dyse, men bruker aldri denne dysa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.