Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforhold Snøhetta - og et par bilder fra turen


Anbefalte innlegg

Vi skal til Snøhetta nå til helgen, fra Hjerkinn via Snøheim.

Er det noen som har vært der nå nylig og kan si noe om snøforholdene?

Det skal også være en vinterstikket løype fra Snøheim, er det den ruta som er avtegnet rett nord for deretter å gå rett mot vest opp langs ryggen, eller den som skrår nordvest via gamle Reinheim?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer også på dette... Skal gå Kongsvold - Reinheim med turgruppa i linjeforeninga (går på NTNU) lørdag om halvannen uke, og håper på en tur opp på Snøhetta søndag. Tilbake til Kongsvold fra Reinheim på mandagen. Legg gjerne ut erfaringer når du kommer hjem igjen fra tur :)

Beklager OT, men er det noen som har erfaring med å gå denne turen uten feller? Har ikke ski og feller her i Trondheim, har fått lånt et par E99 av en kompis, men han hadde ikke feller. Bør jeg gå til innkjøp av feller for denne turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en rast ved E6 like ved Hjerkinn lørdag 27.02. Snøen der kan kun beskrives som pulveraktig,av typen man synker ned til knes i uansett hvor brede ski man har. Å gå utenfor løype vil nok være veldig slitsomt.

Igjen, dette var snøforholdene rett ved E6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bonzais observasjon gjelder i stor grad for det meste av Oppdalsfjella. Det er vanskelige snøforhold, og mildvær/regn hadde vært å foretrukke for å sikre hold i snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan henge meg på Krokann og si at det er alt for løst i fjellet.

Var ute for å trene fuglehund, men det var alt for løst. Den stakkars bikkja sleit i snøen. Ble kanskje ikke bedre av at han var iført "kondomdress" med litt for stor åpning rundt "utstyret" som førte til at veldig mye snø kom inn der, og la seg rundt bakbena inne i dressen. Han så ut som Skipper'n bakfra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Du skal gå fra Hjerkinn, skriver du? Kommer du med med toget? Det er mulig veien innover skytefeltet er brøytet, men om du får lov til å følge den, vet jeg ikke. Forsvaret driver å rydder opp i skytefeltet, så det har vært ferdselsbegrensninger der i lang tid. Mulig det går an å finne opplysninger på nettet ang. dette. Strekningen fra Snøheim til Snøhetta vil jeg tro er o.k rent føremessig, bortsett fra at det er veldig lite snø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite rydding vinterstid. Veien er som regel vindblåst og grei å følge. Et alternativ kan være å gå fra Kongsvold via Reinheim. Det er nylig staket løype langs denne trasen og i den forbindelse ligger det et skuterspor der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokann, vet du noe om at det ikke er lov å gå inn ved Hjerkinn? det sto i et tidligere innlegg her, men har ikke hørt om det selv før nå.

Vi skal gå inn ved Hjerkinn, via Snøheim, topptur og til Reinheim før vi ender opp ved Kongsvoll forsøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bare å gå inn fra Hjerkinn.

Skytefeltadministrasjonen er ikke på hjerkinn lengre. Det er ryddig som foregår der nå, ikke skyteaktivitet.

Villreinsenteret holder til i huset til tidligere skytefeltadministrasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake fra kjempefin tur!

Vi gikk fra Hjerkinn til Snøheim, opp til Snøhetta, til Reinheim og deretter Kongsvoll.

Hardt og fint de aller fleste stedene, selv om det er svært lite snø flere steder.

Merket lite til sukkersnø og vassing til knes, men møtte noen som hadde vært østover fra Hjerkinn, og de hadde hatt problemer med dette. Det var så bra føre at turen Reinheim - Kongsvoll gikk på under 2 timer, med pulk.

Langfeller anbefales når det gjelder Snøhetta - både oppover og nedover.

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott tilbakemelding!

Ser ut som det kan bli en fin tur da, er meldt noen cm snø i helga, men ikke så mye at det bør bli noe problem. Langfeller er kjøpt inn og ligger klare til tur :)

Hvor lang tid tror dere vi trenger på turen fra Kongsvoll til Reinheim? Vi er ganske mange, så blir nok et par grupper som går sammen, er selv ganske gjennomsnittlig når det gjelder kondis og styrke :wink: Hvordan er det med stigning oppover der (opp til Reinheim), bør man bruke feller uansett, eller er det slik at det kan funke bra å smøre hvis tempen og snøforholdene er sånn tålelige? Greit å slippe langfeller om det er litt opp og litt ned hele tida, men gidder ikke gå fiskebein 400-500 høydemeter... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stigningen Kongsvoll-Reinheim er ikke ubetydelig de første kilometrene!

De som har peiling mener at det kan lønne seg å gå fra Grønnbakken, litt lenger sør.

Men for all del, det er fullt mulig å komme seg opp!

Jeg hadde definitivt gått med langfeller de første kneikene, deretter kortfeller et godt stykke (hvis du har). Avhengig av føret kan du velge å ha dem på hele tiden, event ta av.

Det stiger 200 høydemeter den første halvannen km'en (til fra 900 til 1100), deretter jevnt og trutt til 1340 som hytta ligger på.

Tidsmessig er det venskalig å si, jeg kjenner jo ikke dere, men det er 17 km inn. Det går fort 6 timer hvis det er noen som sliter litt med sekken...

Du kan se frem til flott tur :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stigningen Kongsvoll-Reinheim er ikke ubetydelig de første kilometrene!

De som har peiling mener at det kan lønne seg å gå fra Grønnbakken, litt lenger sør.

Jeg bruker å gå fra Grønbakkin. Det er en stor parkeringsplass som kan benyttes der, og etter å ha gått under jernbanen følger du Kaldvella til du kommer inn på stakaløypa fra Kongsvold. Behagelig terreng, og fint dersom du har tung sekk eller pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.