Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt for alle sesonger? trenger alternativer...


havardix

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg og fruen har bestemt oss for at det nå er på tide å gjøre vår første investering i bolig: telt!

Har tidligere sverget til helsport og har gode erfaringer med lånt svalbardtelt, men frykter at det blir for dyrt for våre studentlommebøker.

Det må være plass til 2 personer, ha et yttertelt med plass til noe bagasje, ha en riktig vekt og være så robust at det klarer litt ruskevær på hardangervidda o.l. Og ikke minst ha en pen pris...

Trenger tips om ulike typer.

PS: er det noen som har noe til salgs så er det bare å ta kontakt.

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellene er ikke mer enn 500gram og 600kr :lol:

http://www.xxl.no/villmarksliv/telt-fjellduk/telt/svalbard-x-trem-3-telt-roed-gul-1001072

http://www.xxl.no/villmarksliv/telt-fjellduk/telt/svalbard-x-trem-3-telt-roed-gul-1001072

Gode telt begge to. Fjellheimen mer ett helårstelt enn Svalbard, som er mer ett rent vintertelt.

Kjøper dere på bruktmarkedet kan dere få både Ringstind 2 (1,7kg) og Svalbard (4kg) for samme pris som Svalbard nytt, det er ikke å forakte :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hillebergteltene er desverre hårreisende dyre og nesten aldri på tilbud. Men det kan være innen rekkevidde om man får tak i et brukt. Kaitum3 er et helårstelt som funker fint for meg. God nok plass til to på vintertur eller 3 på sommertur, lett nok til å gå med alene (3kg), to innganger og solid nok til at jeg stoler på det vinterstid.

Fjellheimen ekstrem er et fint alternativ fra Helsport, og en halv kilo forskjell til svalbard er nesten en dag ekstra med mat for to det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på Base Camp Skarven 3.

Koster osm regel 1600-1800(ordnært +1000) på tilbud.

Er nok noe lavere kvalitet enn dyre helårstelt fra Hilleberg, Helsport etc.

Dog får du et telt med stormklaffer rundt hele, sideinngang eller endeinngang til fortelt, en vekt litt over 3 kilo.

Neppe npe ekspedisjonstelt men i forhold til detaljer er det en veldig fin pris.

Ha rikke teltet selv men kjenner noen som har. De er veldig fornøyd til sitt bruk, noen turer nå og da alle sesonger. De har nok neppe vært i strom på fjellet med det.

Har selv ett billig billig Base Camp telt til kr 500. Der blir for slapt igjen med glassfiberstenger og presenningbunn. Skarven har alu light stenger og vanlig telt bunn.

Kanskje noen andre her som har erfaring med det.

Var et telt jeg vurdert til jeg fikk tilbud om Svalbard til halv pris brukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av helårsteltene er så tunge at man ikke gidder å dra på dem om sommeren. Skal det brukes hele året ville jeg sett ekstra på vekta. Har selv Fjällräven Akka 3. Lav vekt og et veldig gjennoprøvd og godt telt. Sportslageret har innimellom tilbud på dem. Kjøpte mitt for under 3000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og fruen var igjennom en lang utvelgelsesprosess... selv om det nok var jeg som var mest ivrig.

Vi hadde tidligere et billig helsport normarka 3, men det var bare så slitsomt med takhøyde og plassmessig. Vi endte opp på et Hilleberg Keron 4 (ikke GT). Det stiller i en helt annen liga. Det kan virke overkill med et 4 manns for 2, men det er jo ikke så ille tungt egentli. Veier 4.260 gram det vi fikk. Bærer gjerne en kilo ekstra for å ha den ekstra komforten. Det er så genialt å ha plass til å ha omtrent alle ting og tang inni innerteltet, legge (nesten) tomme sekker og våte klær i ene forteltet, og bruke det andre til matlaging og inngang. På vinterstid er det kjempefint å fyre primus i innerteltet og samtidig ha plass til alt utstyret. Og så er det jo generelt et solid telt som man tørr bruke når det er litt rufsevær. Kjempebra ventilasjon, hele året.

Av negative ting... Stoffet utvider og strammer seg veldig avhengig av temperatur! Og i feil retning, når det blir vått/kaldt utvider det seg og trenger mye stramming. Når sola begynner å steike blir det så stramt at plugger på bardunene kan løsne. Og så bråker stoffet litt mye i vind, men det er vel litt generelt uansett telt.

Har også brukt teltet som 3manns vintertelt på guttetur. Helt konge med doble fortelt... Og at hele innerteltet har full sittehøyde gjør det kjempe som oppholdsrom for 3-4 pers i rufsevær.

vi kjøpte vårt på tur til USA og da kom det seg vel på 5k. I Norge må man vel regne endel mer, så det blir kanskje litt høyt i pris for det dere tenker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine tips. Ser ut til å bli en lang utvelgelsesprosess er jeg redd... Har enda noen spørsmål til den store skaren av kunnskap som titter innom her.

Hvor kan huskey telt kjøpes i norge? Eller må det bestilles, og hvor er i så fall det beste stedet?

Må innrømme at jeg er skeptisk til en del av de billigere teltene, da jeg kan havne på turer der jeg må stole på teltet! Og må vel også innrømme at jeg er en helsport fan....

Ser også at bergans har noen gode telt med en forholdsvis billig penge. Noen som har erfaringer med disse?

Har også sett på testen i villmarksliv, men synes det er veldig bra å høre erfaringer fra ulike personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det er mye å velge mellom, men jeg kjøpte meg et Exped Venus II ekstrem, da jeg synes det dekte mine behov bra. Det er veldig raskt og enkelt å sette opp, veier relativt lite, et fortelt i hver ende og helt grei pris.

Jeg har ikke brukt det veldig mye, men har nok brukt det i harde nok værforhold til at jeg kan si det er brukbart på vinteren. Har satt det opp og sovet i det i liten storm, og synes det var helt greit! De to problemene jeg ser om vinteren er at det ikke går å lukke ventilene skikkelig så det kan blåse snø inn i det ene forteltet hvis vinden dreier, og det kan pakke seg med snø og is i lommen som du setter stengene i. Dette er imidlertid ikke noe stort problem så lenge man er klar over det. I tillegg er det relativt god plass i det pga loddrette sidevegger (litt lavt under taket hvis man har tørkeloftet hengenede slik det gjør "originalt", jeg henger det slik at det kun henger i to hemper, som en hengekøye). Og hvis du lager en skikkelig kuldegrop på vinteren er det god nok plass til matlaging og å komme seg lett inn og ut av teltet.

Til sommerbruk er det mulighet for VELDIG god lufting, som er min viktigste prioritet ved siden av vekt. Teltet er også selvstående, og er utrolig raskt å sette opp. Det kan brukes som bare myggnett (kun innerteltet), og da kan du droppe den stangen som er på tvers, men trenger da to barduner for å holde det stramt. Da veier det lite...

Jeg synes dette teltet er suverent og anbefaler det gjerne videre siden jeg er fornøyd med det!!

MVH Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dønn enig med Mogstad, Venus teltet fra Exped er et suverent telt! Mogstad fikk med seg de fleste av detaljene som er verd å vite om teltet. Har brukt det ca. 60 døgn (eller mer) selv, og det forbauser meg hvor godt det står selv i liten storm.

At teltet har inn og utgang på begge sider gør ikke teltet til noe dårligere alternativ om det skal brukes av 2 personer.

Mener jeg så Lars Monsen brukte samme teltet under siste ekspedisjonen med handicappede.

Exped Venus kan anbefales :lol:

post-3853-133474677825_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...kjedelig å ligge innerst og kjenne at blæra er full og måtte fomle over sidamann(dame) for å komme seg ut midt på natta.

Ser likevel fordelen med stort sosialt fortelt på sommeren, men så var det dette med kompromiss..

Jeg skal 3 måneder på vidda til sommeren, og det ender nok opp med å bruke Venus II for meg og bikkja.

Ha lykke til med teltkjøp, det viktigste er uansett å BRUKE teltet!

God tur!:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte akkurat Hilleberg Nallo 4GT til huset. 2,9kg for et firesesongs firemannstelt er ikke dårlig.

Dog litt dyrt, men det dukker av og til opp 25% hos sportsnett.no

Ikke for å ta fra deg gleden med et nytt telt, men man skal vere obs på at Nallo ikke har den beste lufteløsningen for vinterbruk da lufteluken bak har en tendens til å å bli tettet igjen pga sin plassering. Ellers et kjempe telt, har et selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seventh skrev "Hillebergteltene er desverre hårreisende dyre og nesten aldri på tilbud. Men det kan være innen rekkevidde om man får tak i et brukt. Kaitum3 er et helårstelt som funker fint for meg. God nok plass til to på vintertur eller 3 på sommertur, lett nok til å gå med alene (3kg), to innganger og solid nok til at jeg stoler på det vinterstid."

Jeg har et Kaitum 2 som jeg har 15 - 20 vinterdøgn i, men jeg har vært så forbasket (u)heldig med været! Det vil si at jeg ikke har fått testet hverken oppsett eller stabilitet i sterk vind.

Dette bekymrer meg ørlite, etter som også jeg har tenkt meg solo på Hardangervidda i påsken. Det vil si at malamutten min drar pulken, så det blir luksus sånn, men han er så dårlig på tunneltelt. Jeg har 50 - 60 vinterdøgn totalt, ned til 30 blå, men har aldri råkt ut for skikkelig vind.

Har du fått prøvd Kaitumen sånn? Hvordan gikk det?

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seventh skrev "Hillebergteltene er desverre hårreisende dyre og nesten aldri på tilbud. Men det kan være innen rekkevidde om man får tak i et brukt. Kaitum3 er et helårstelt som funker fint for meg. God nok plass til to på vintertur eller 3 på sommertur, lett nok til å gå med alene (3kg), to innganger og solid nok til at jeg stoler på det vinterstid."

Jeg har et Kaitum 2 som jeg har 15 - 20 vinterdøgn i, men jeg har vært så forbasket (u)heldig med været! Det vil si at jeg ikke har fått testet hverken oppsett eller stabilitet i sterk vind.

Dette bekymrer meg ørlite, etter som også jeg har tenkt meg solo på Hardangervidda i påsken. Det vil si at malamutten min drar pulken, så det blir luksus sånn, men han er så dårlig på tunneltelt. Jeg har 50 - 60 vinterdøgn totalt, ned til 30 blå, men har aldri råkt ut for skikkelig vind.

Har du fått prøvd Kaitumen sånn? Hvordan gikk det?

Stein

Hei Stein! Jeg har også vært heldig med vinterværet mitt, eller, uheldig i testesammenheng. Har 5-6 vinterdøgn og ca 20 "3sesongsdøgn" i det til nå. Men på sommeren har det fått gjennomgå flere ganger i liten storm - storm. På helt flat mark har jeg slitt litt med å få det fortetet som står mot vinden til å tette mot bakken, og har endt opp med å forsterke med stein. Bortsett fra det så har det stått bra i mot. Vinterstid med snødekke bør det ikke være noe problem. Jeg fikk ettermontert stormmatte på ene langsiden nå i høst. Jeg har til gode å få skikkelig vind fra siden.

Edit: selfølgelig ble stormmatten montert på kortsiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt om tisseflaske...?

Ikke sikkert sidedamen er så begeistret for utstrakt bruk av tisseflaske om man ligger tett. :wink: Men man ligger da alle med hodet mot åpningen, så det ikke er nødvendig å klatre over noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.