Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda slutten av Juni 2010


Hdahl

Anbefalte innlegg

Hesann!

Jeg og faderen har bestemt oss for å dra på en skikkelig fisketur til sommeren, og vurderer sterkt Hardangervidda etter å ha surfet litt i turrapporter på nettet.

Etter bildene jeg har sett og rapportene jeg har lest, kunne jeg godt tenke meg å være oppe på Hardangervidda hele sommeren, men vi må nok begrense det til maks en uke. Jeg antar at det vil holde for en fin fiksetur. Vi regner med å måtte gå en god del, så det vil ikke være noe problem å gå et par dager.

Men hardangerivdda er jo enormt stor i forhold til mange andre villmarksområder. Vi er fra Hamar området, så det vil være naturlig å dra inn fra østsiden(vil jeg tro), men hvor aner vi ikke. Vi ønsker derfor å få noen tips om aktuelle utgangspunkt for turen, altså i hvilket området det kan være fint å starte en slik tur.

Vi kunne tenke oss å ferdes i åpent terreng(over skoggrensa) og gjerne langs små vassdrag i sammenheng med fjellvann/tjern, gjerne av de litt mindre vannene. Vi liker steder der små elver/bekker knytter sammen de små vannene. Det er ikke et must å oppfylle disse kravene, men merk at vi ikke liker de enorme sjøene og de store elvene.

Slapp helt av, jeg skal ikke spørre og grave etter hvilket vann de største fiskene står i, men det kunne vært greit å få en liten pekepinn på hvilke områder som kan være aktuelle. Storfisken greier vi helt fint å finne selv :D

En anne ting vi lurer på er om slutten av juni vil være et greit tidspunkt å reise på? Hvordan er det med is på vannene og snø, i denne perioden?

Tips og råd blir tatt i mot med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var på Hardangervidda i juli for et par år siden parkerte vi bilen ved Åan Turisthytte som ligger ved Ossjøen. Dette er på øst-siden av vidda, ikke så langt ifra Geilo. Ved Dagali, for å være nøyaktig.

Her renner blant annet Numedalslågen og Heinelvi. Vi fulgte Lågen innover og satte opp telt her og der. Fant et ålreit bilde på nettet som viser hvordan Lågen ser ut her. Deler av Ossjøen ser du også.

laagletunga.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson: Ok, da må vi vurdere å utsette turen en uke eller to. Jeg ser at det er ganske stor forskjell på snødybden fra slutten av juni til midten av juli, så det er vel akkurat i den perioden der snøen smelter for fullt. Men hvordan er det med is på vannene i denne perioden? Regner med at den forsvinner noe før snøen.

aleks: Så ut som en fin tur dette. Hvor langt oppover gikk dere, og besøkte dere andre vann/tjern oppover langs elva? Og hvordan var fisket her?

Jeg redigerer inn litt nærmere info om hva slags terreng/natur vi ønsker å ferdes i, i første post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner.

Jeg satser på at vi får opp imot en uke på denne turen, slik at vi kan bevege oss langt inn i områder med lite menneskelig ferdsel og mye fin fisk og natur. Vi går gjerne langt utenfor merkede stier for å finne de beste stedene.

Jeg lurer litt på om fjellstua ved halne vil være et fint sted å starte turen på? Hvor langt kan man regne med å gå på en god dagsmasj i slikt terreng? Regner med at vi kommer til å ha sekker i underkant av 30 kg, kjenner jeg meg selv rett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en skikkelig snøvinter vi har også nå, så med mindre snøsmeltingen begynner tidlig og er kraftig, tror jeg slutten av juli er bedre enn slutten av juni.

Sjølv om det "er en skikkelig snøvinter" no, er det lite snø på vidda. Men uansett er det nok sikrare litt ut i juli enn i slutten av juni. Det skjer mykje på få veker på denne tida av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv om det "er en skikkelig snøvinter" no, er det lite snø på vidda. Men uansett er det nok sikrare litt ut i juli enn i slutten av juni. Det skjer mykje på få veker på denne tida av året.

Ja, det ser ut til å være forholdsvis lite snø der i år, i forhold til foregående år. Når sånn ca pleier isen å gå der oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.