Gå til innhold
  • Bli medlem

Prolaps - Nytt utstyr?


Idalinn

Anbefalte innlegg

Hei..

Da var man kommet seg hjem fra lege og kilotraktor, fått bekreftet at man har pådratt seg prolaps...

Så da ble jeg sittende å vurdere utstyret mitt før våren...Er det noe jeg kan bytte ut for å gjøre vårens bører mer behagelig.

For å kaste inn håndkle det gjør jeg ei!

Tenker primært på ryggsekk og sko...

Er det noe spesielle ryggsekker som passer seg? kanskje som letter trykket på ryggens nedre virvler?

også ønsker jeg noen utrolig lette fjellstøvler... noen som har tips? Pris på varene er egentlig uvesentlig...

Per idag har jeg Bergans powerframe 130l

og noe jaktstøvler jeg ikke kan navnet på... til liggeunderlag benyttes exped downmat 7xls

Ellers andre som har erfaring med fjellturer med prolaps på slep? :D

Eventuelle andre ting som bør byttes ut?

Tips og triks for å unngå de store smertene motas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får vel starte med å si at jeg ikke selv har opplevd prolaps, og heller ikke har noe særlig kompetanse vedrørende akkurat det. Men et par velmente tips kan jeg vel komme med likevel :lol:

Nå vet ikke jeg hvor du har prolapsen, men en sekk som er plassert med mesteparten av vekten på hoftekammen vil likevel presse på ryggraden, og særlig på L4-L5. Jeg vet ikke om det er det største problemet, det er kanskje verre med vridninger, særlig med mye ekstra vekt på ryggen. Er du heldig kommer fjellfysioterapeuten svingende innom tråden, så får du sikkert litt mer info om dette. Uansett, slik jeg ser det må det aller beste være å få ned vekten på sekken så mye som mulig. Hvis du tar en titt på DENNE tråden, ser du at det faktisk er mulig å dra på tur noen dager med en sekk ikke stort tyngre enn vekten av din Powerframe 130 :D Det blir jo selvfølgelig litt vel ekstremt, men det viser at det ikke er nødvendig med 25kg i sekken for å dra på tur en helg.

For å si noe om sekk og sko som du spør spesifikt om: Jeg vet jo ikke hvor mye plass du har bruk for, eller hvor mye du har tenkt å bære. Siden du fra før av bruker en sekk på 130l regner jeg med du er vant til å bære rimelig mye. Om du fortsatt er motivert til å bære relativt mye kan jeg anbefale eksempelvis Arcteryx Bora 95; knalllgod å bære, og omtrent ett kilo lettere enn sekken du bruker. Selv har jeg litt problemer med føttene etter en rugbykamp, og har planer om å redusere vekten på utstyret mitt ytterligere. Derfor tenker jeg å skaffe meg en sekk fra engelske lightwave/crux på 60l og en vekt på omtrent 1,3kg, noe i likhet med Bergans Helium 55, som er litt mer lokalt tilgjengelig. Siden du er vant til å pakke i 130l synes du sikkert 60l virker helt hinsides, men det lar seg gjøre om en tenker litt over hva en trenger, og passer på at resten av utstyret er av den lettere typen. Det må selvfølgelig inngås noen komprimisser, men om valget er å holde seg hjemme mens ørreten vaker bør valget være enkelt. Liggeunderlaget kan du nok med god samvittighet holde utenfor komprimissene hva gjelder vekt. Er jo viktig å ligge godt, særlig med ryggproblemer!

Så kommer et viktig poeng angående skovalget; jo lettere sekk en har, jo lettere sko kan en tillate seg å bruke. En favoritt blant lettvektere i utlandet er inovate rocklite 390. Disse veier rundt 800g tilsammen, men lar seg, så vidt jeg vet, ikke skaffe her i Norge. Til sammelikning veier standard fjellsko omtrent 1300-1600g, og høye fjellstøvler en del mer. Noe jeg personlig vurderer til sommeren, dersom jeg får vekten på sekken noe ned, er å ta med et par joggesko med gode innleggssåler som jeg kan benytte der hvor det er gode stier, og et par vanlige fjellsko til tøffere terreng. Her er et intervju av en kar som gikk 1600km i lette sko: http://www.fjaderlatt.se/2009/05/interview-chris-townsend-on-footwear.html. Det sies jo at hvert kilo på bena tilsvarer opptil 5 kilo på ryggen, muligens litt overdrevet, men likevel verdt litt ettertanke. Er ikke få ganger man løfter føttene iløpet av en tur.

Til slutt får jeg vel nevne at skikkelig opptrening sansynligvis er det mest effektive du kan gjøre for å sikre at leirkosen forblir en del av hverdagen. Det er atpåtil gratis :wink:

Vel, dette ble mer en som en liten avhandling, men så lenge det har gitt grunnlag for litt tankeaktivitet har jeg vel gjort jobben min :D Ønsker deg lykke til, og god bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk diagnosen for 5-6 år siden. 2 år med behandling hos en dyktig manuellterapeut (det er langt mellom de som virkelig kan, ligg unna de som bare setter på noen maskiner, og går å tjener penger på å behandle andre i mellomtiden) , jeg fungert bra siden. Rådet jeg fikk, fortsett som før, all slik aktivitet er bra!

(Men det er en fin unnskyldning for å skaffe bedre og mer komfortabelt utstyr) :lol:

Det nærmer seg 4 år uten behandling, og jeg tror at turene har reddet ryggen min, skaden blir aldri bra, men jeg merker nesten ingen ting til den.

God tur.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk prognosen for 5-6 år siden. 2 år med behandling hos en dyktig manuellterapeut (det er langt mellom de som virkelig kan, ligg unna de som bare setter på noen maskiner, og går å tjener penger på å behandle andre i mellomtiden) , jeg fungert bra siden. Rådet jeg fikk, fortsett som før, all slik aktivitet er bra!

Det nærmer seg 4 år uten behandling, og jeg tror at turene har reddet ryggen min, skaden blir aldri bra, men jeg merker nesten ingen ting til den.

/quote]

På vegne av fysioterapistanden er jeg flau over det til tross for manglene dokumentert effekt fortsatt brukes strøm, ultralyd, varmepakninger etc til behandling av ryggplager, og spesielt at dette gjøres hovedsaklig fordi man kan dra inn noen tiere ekstra per pasient. Nok om det.

Det finnes ingen universell behandling for prolaps. Mange har prolapser uten å ha symptomer og da skal de selvsagt ikke behandles.

Hvis symptomene samsvarer med de kliniske funnene, bør man imidlertid gjøre noe. Symptomer og funn avgjør behandlingen, og resultat av en behandling bør bestemme hva neste behandling skal bestå av.

Forskjellige former for mobiliseringer og manipulasjoner viser seg å ha god korttidseffekt på prolapser / skivebukninger som gir smerter i ryggen evt med smerter ut i benet i tillegg. Hvis smertene sitter bare i benet, vil ikke disse behandlingene hjelpe for da sitter prolapset for langt ut til siden til at det påvirkes av bevegelse av ryggsøylen. Manuell terapeuter, fysioterapeuter med videreutdanning i Klinisk Ortopedisk Fysioterapi, kiropraktorer, naprapater og osteopater driver alle med manipulasjoner. Alle har litt forskjellige teorier på hvorfor deres behandling virker, men i praksis er behandlingen så lik at det antakelig er de samme som skjer i ryggen uansett hvem av dem som behandler. De ulike gruppene har imidlertid litt forskjellige holdning til når det er trygt å behandle, så enkelte har påført MANGE pasienter prolaps fordi de er for ivrige og antakelig ikke har undersøkt godt nok.

Som Lutra sier kreves det som regel jevnlig trening for å holde en prolapspasient i vigør. Jeg pleier imidlertid å prøve å redusere smerten mest mulig før jeg setter igang med trening. Stabilitetstrening (pilates, terapimaster, core, etc) er antakelig gunstig. Gange i ulendt terreng og annet som gir variert bruk av ryggmuskulatur er antakelig gunstig.

Så til trådstarter: jeg går utfra at prolapsen sitter i korsryggen. Du sier ikke noe om hvor du har smerter eller andre symptomer, så jeg vil ikke gi noen spesifikke råd.

Generelt vil det nok være et poeng å redusere vekten på sekken og være nøye med å hoftekammen tar vekten av sekken. Skivene er jo støddempere og da vil det være lite gunstig å legge på ekstra tyngde på disse. De aller fleste med skiveproblemer i korsryggen har økte smerter når det bøyer seg framover eller sitter. Merk at gange i motbakke gir en liten foroverbøyning av korsryggen og at man i nedoverbakke får en liten bakoverbøyning.

Når det gjelder støvler, ville jeg ikke vektlagt at disse skulle være lette. Med tanke på ryggen er det viktigere at de ha gode å støtabsorberende såler. Noe nyere lettvektsstøvler er imidlertid stive og gode nok og det er ikke noe i veien for å velge slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk prognosen for 5-6 år siden.

Sikker på det ikke var en diagnose.. :lol: (klarte ikke å holde meg..)

Har også hatt et par stykker. De fleste prolapser går jo over. Det gjelder å trene godt når det verste har gitt seg. Det er særlig den indre musklaturen som går fra virvel til virvel som må styrkes. Jeg fikk også god hjelp av fysioterapeut. Masse øvelser som var veldig uvante.

Du sier du har en Powerframe 130. Generelt må jeg vel si at jeg ville være skeptisk til å fylle den opp... Men seriøst: Det aller verste er å ta av og på sekken. Løfting og vridning samtidig er en ryggdreper. Jeg løste det med å sette med inntil sekken og ta på skulderremmene. P den måten kan man få på seg sekken uten vridning. Aller beste hvis man har et bord/stein eller lignende og balanserer sekken på den før man tar den på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hatt et par stykker. De fleste prolapser går jo over. Det gjelder å trene godt når det verste har gitt seg. Det er særlig den indre musklaturen som går fra virvel til virvel som må styrkes. Jeg fikk også god hjelp av fysioterapeut. Masse øvelser som var veldig uvante.

Ja, korsryggprolapser spises opp av kroppen i løpet av 9-12 måneder.

Problemet er de skivebukningene som ikke er store nok til at de forlater skiva helt. Disse kalles protrusjoner og kan komme og gå over lang tid og det er helt manuell behandling eller spesielle øvelser kommer inn i bildet. Merk at noen øvelser brukes for å styrke ryggen. Det finnes også øvelser som tar sikte på å flytte protrusjoner tilbake og de kan være nyttige for å redusere smerten og hindre at en protrusjon blir et prolaps. (McKenzieøvelser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfysioterapeuten: Godt det finnes noen som Fjellfysioterapeuten som kan forklare dette på forståelig norsk.

Til Lompa :D du har helt rett, prognosen var heller usikker.

Kjenner noen fysioterapauter og fikk gode råd om hvem jeg skulle velge.

Riktig behandling/manipulasjon, og trening er nok viktig. Fikk beskjed om at prolapsen aldri går over, men kan holdes i sjakk. Min er i korsryggen og kan gi smerter i rompa og låret.

Fjellfysioterapeutens forklaringer stemmer godt overens med hva jeg har erfart så det er jo håp her for gode råd om kolleger han kjenner som gode i ditt område, de andre behøver vi kanskje ikke å nevne :wink:

Idalinn du får bare stå på, jo eldre du blir jo hardere blir bakken, og jo kaldere blir badevannet. :lol:

God bedring!

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idalinn du får bare stå på, jo eldre du blir jo hardere blir bakken, og jo kaldere blir badevannet. :lol:

God bedring!

dsk

Med årene vil også skivene tørke mer ut. Merk at de fleste eldre folk med ryggplager får det motsatte mønsteret av de yngre. Det blir verre å stå og gå i nedoverbakke og bedre å sitte og bøye seg framover. Dette fordi hullene hvor nerverøttene går ut fra ryggsøylen blir trangere pga beinpåleiringer (artrose) og at disse hullene blir større når man bøyer seg fram.

Legg merke til 90 år gamle folk som klager over ryggen. Ofte kan de stå med strake ben og tå hendene i gulvet.

Kanskje Idalinn må få med seg bestemor på tur, så kan hun bære sekken oppover og Idalinn bære den nedover. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for supre svar!

Viser seg å være l2 som har vært ute på glattisen og sklidd litt... ikke at det sier meg mye menn det gjør det vel forhåpentligvis for vår fjellfysio :D

Har vært en tur hos fysio å blitt knadd og pratet litt med... følte vel egentlig at det bare ble værre av det men...

Eneste tipset jeg fikk var å gå turer i ulendt terreng... så det setter iallefall ingen stopper for min hobby :-)

Men angående utstyr så har jeg vurdert å bytte telt fra fjellheimen 4camp som jeg stort sett har blitt bærende på på våre turer til ringstind light 2... er det noen av dere som faktisk har en ekte vekt på dette? Eventuelt andre gode store 1 manns eller to manns telt som ikke veier allverden og tåler norsk natur?

Må si jeg faktisk er litt skeptisk til hilleberg sine telt grunnet lav vannsøyle i forhold til helsport sine... har opplevd 55mm nedbør på 12t i ett helsport telt, og det holdt tett :)

Arcteryx Bora 80 har jeg også vært innom... denne er kanskje mer behagelig på ryggen enn powerframe?

Mountain Equipment Xero 250 er det også en hel kilo for meg å spare på ...

Angående sko så kanskje vår fysio kan ta en titt på Montrail Helium GTX og fortelle meg hva han tror? eventuelle andre gode sko? :)

Dere er supre!

Tusen takk for fantastiske tilbakemeldinger!

Gir ikke opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringstind teltet mitt klokket inn på 1960 gram inkl.alt, slett ikke gærnt, mye telt pr.gram etter mitt syn, men dette er det mange meninger om.

Har du vurdert Alfa falk, har ikke de selv men de er oppe til vurdering.....Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Må si jeg faktisk er litt skeptisk til hilleberg sine telt grunnet lav vannsøyle i forhold til helsport sine... har opplevd 55mm nedbør på 12t i ett helsport telt, og det holdt tett :D

Arcteryx Bora 80 har jeg også vært innom... denne er kanskje mer behagelig på ryggen enn powerframe?

Mountain Equipment Xero 250 er det også en hel kilo for meg å spare på ...

Angående sko så kanskje vår fysio kan ta en titt på Montrail Helium GTX og fortelle meg hva han tror? eventuelle andre gode sko? :-)

Vannsøylen på Hillebergs telt bør du ikke bekymre deg for. Den er mer enn god nok ut teltets levetid (jeg har slitt ut to Helsporttelt og et Hilleberg Nallo, og har Hilleberg Saivo). Hilleberg leverer klart lettere telt enn Helsport. Nallo 2 kan jeg anbefale som lettelt. Sett en del negativt om Ringstind her på forumet (til bruk vintertid og i sterk vind). Har ligget i Nallo i liten storm på vinterfjellet, uten problemer. Vil også anbefale Kaitum, hvis vinterturer og to innganger frister. En test av lette telt her: http://www.klikk.no/helse/friluft/article457153.ece.

Finn en sekk som passer din rygg. Gregory, Arcteryx, Bergans Norrøna og Osprey lager gode sekker. Ville vært litt forsiktig med å kjøpe en meget lett sekk. Min Arceryx Khamsin (gammel utgave) er tyngre å bære pga spinkelt bæresystem når vekta er over 10kg og turen går over flere timer, enn f.eks. Norrøna Nansen. En test av sekker: www.klikk.no/helse/friluft/article487187.ece. (Selv synes jeg Nansen har for dårlig kvalitet: se https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=13972).

Xero 250 har fått god omtale her på forumet. Finner ikke testen av dunposer i Villmarksliv. Der kom WM Alpinlite best ut (den kan anbefales, en venn har den.)

Har Montrail Helum selv. Pløsen på skoen gnager. For meg passer ikke denne støvlen. Jeg bruker som oftest innleggsåler (her er det stor variasjon i hvor myke de er). Har god erfaring med Asolo Fugitive, som finnes i dameutgaven Stynger. Dette er en sko med ganske mye støtte, mellomstiv såle. Sko er jo det mest individuelle en kan velge, så finn en modell som passer deg. En test: http://www.klikk.no/helse/friluft/article273891.ece. Testen anbefaler ikke å bruke disse hvis en bærer sekk. Min erfaring er at folk er veldig forskjellige i hvor kraftige støvler de trenger på tur. Noen tråkker lett over og trenger kraftige støvler, andre har gode ankler. Klatring driver mye av utviklingen av turutstyr. Mange fjellsko har helt stive såler (for bruk av stegjern). Tipper Fjellfysioterapøyten vil anbefale støvler som ikke har helt stiv såle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det samme problemet selv.

En pakke brexidol er derfor alltid med :D

Kalles "jegerdrops" i forsvaret, ikke uten grunn....

Uten at jeg er faglig kvalifisert til å anbefale legemidler, snakker jeg kun av egen erfaring, og det funker for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig smart ut, det som fjellfysioterapeuten sier. er jo vanskelig å gi konkrete råd, basert på såpass lite opplysninger - så må jo bli ganske generelt. Sånn umiddelbart så tenker jeg at det viktige for deg sånn innledningsvis blir å holde ryggen i aktivitet, eventuelt parallelt med behandling. Det er usikkert hvorvidt mobilisering har effekt, men selv velger jeg å tro det. Passiv behandling, ultralyd, etc. har svært liten effekt (dessverre). Stabilitetstrening, kjerne/core-trening er vist å ha god effekt, slik som redcord/slynge/terapimaster-behandling. Har brukt slik behandling på akutte og subakutte prolapspasienter i sykehus, og med god effekt (http://no.wikipedia.org/wiki/Redcord). Samtidig er det greit å lytte til kroppen også, og ikke overdrive belastningen sånn innledningsvis. Ville ikke ha brukt all verdens vekt på ryggen sånn innledningsvis, og heller fokusert på stabiliserende øvelser. Synes heller ikke det vil være en dum idé å investere i en sekk som er noe mindre enn den du har; sekken blir jo full, uansett hvor stor eller liten den er.. :) hilsen fysioterapeut # 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Har vel og ca 10 år med prolaps erfaring og min beste venn er voltaren :D

Når jeg kjenner ryggen begynner å krangle så tar jeg en liten kur og veldig ofte så gir ryggen seg :)

Når det gjelder voltaren og andre betennelsesdempende midler, bør man nyansere litt. Jeg pleier å anbefale slikt hvis man har smerter i ro uansett hvilken stilling man er i og hvilke bevegelser man gjør. Slik konstant smerte tyder på høy grad av inflammasjon og da er all mekanisk behandling nyttesløs. Hvis man derimot har smerter bare i visse stillinger f.eks sitting og bøying framover, er det etter mitt skjønn bedre å påvirke smerten på andre måter.

Vær obs på at det forkommer MYE magesår og hjerteproblemer pga bruk ulike medikamenter mot muskel- og skjellettplager og at flere personer dør årlig. I løpet av få år er flere medikamenter trukket fra markedet relativt kort tid etter de kom på markedet.

http://www.banett.no/article108779.ece

http://www.aftenposten.no/helse/article955993.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.