Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor viktig er elektronisk kompass i GPS?


Anbefalte innlegg

Jeg driver å vurderer å kjøpe meg GPS, det vil bli min første. Jeg tenker å ha GPS som "kjekt å ha" ustyr som kan øke sikkerhetsmarginene hvis været blir dårlig. For eksempel kan det bli mulig å i enkelte tilfeller finne tilbake til bilen istedet for å måtte ta en uplanlagt overnatting.

Jeg har sett på Garmin Legend Hcx, den har fått jevnt over bra kritikker. Neste steg opp vil være Garmin Vista Hcx som er lik med unntak av elektronisk kompass og barometer. Det skiller vel ca 600 kroner i pris på det to modellene.

Jeg har litt vanskelig med å vurdre nytten av å elektronisk kompass i gpsen. Jeg vet med meg selv at det er lett å overbevise seg selv at man trenger litt mer enn man egentlig gjør når man sitter og ser på spesifikasjoner. Jeg ser jo at det greit å ha ei pil som alltid peker i den retningen du skal gå, selv om du står stille. På den andre siden vil kompasset trekke strøm, og man kan vel fortsatt bruke sitt "analoge" kompass, legge det oppå nord-sør linjene på gps-skjermen og ta ut en kompasskurs for hand?

Hva sier dere som bruker GPS? Hvor nyttig er elektronisk kompass i praksis? Er det verdt prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du resonerer godt. Elektronisk kompass har du nytte av dersom du skal stå rolig og orientere deg. Når du er i bevegelse og navigerer etter GPSen trenger du ikke elektronisk kompass da pila vil vise retningen.

Til vanlig turbruk klarer du deg lenge med en GPS uten dette. Fravær av disse funksjonene er i tillegg med på å gi deg bedre batterikapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den andre siden vil kompasset trekke strøm, og man kan vel fortsatt bruke sitt "analoge" kompass, legge det oppå nord-sør linjene på gps-skjermen og ta ut en kompasskurs for hand?

Trolig en dårlig idé, de fleste batterier er magnetiske. (Tror lithium ikke er magnetiske, men er usikker). Jeg vet ikke helt sikkert at kompasset blir påvirket av akkurat den gpsmodellen du vil kjøpe, men mitt kompass virrer helt tullete nær min gps, i hvert fall. EDIT: Du kan selvsagt ta ut kursen på denne måten, det virker bare ørlite grann klønete.

Derimot er det masse andre muligheter til å bruke kompass sammen med GPS. Den gir deg f.eks. retning og avstand til samtlige veipunkt som ligger i gps, pluss samtlige punkter du klikker på i det elektroniske kartet. Dette kan du overføre til kompasskurs.

Når GPS'en har en god posisjon trenger du bare bevege deg noen få meter for å få en pålitelig retning. Kompass mener jeg derfor er unødvendig på en GPS, og det sluker batterier.

Jeg har også problemer med å se den helt store nytten av barometer/høydemåler: Så lenge den horisontale nøyaktigheten til GPS er grei, ser jeg ikke den helt store nytten av å øke den vertikale nøyaktigheten. Om du bommer med 50 eller 200 meter vertikalt spiller mindre rolle når a) du vet AKKURAT hvor du er i kartet, :-) du vet at GPS av og til er på bærtur i høydeangivelsene sine. Hvis det skal være noen vits må du også gidde kalibrere høydemåleren på hver tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jankj: ja der ser du hvordan det går når man sitter i stua og resonnerer om hva man trenger. Det høres ut som om jeg skal gå for Garmin Legend uten kompass og høydemåler. Jeg ser uansett ikke for meg at jeg skal pakke bort kompasset og kikke på en lcd-skjerm hele turen, det får jeg nok av ellers :-) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jankj: ja der ser du hvordan det går når man sitter i stua og resonnerer om hva man trenger. Det høres ut som om jeg skal gå for Garmin Legend uten kompass og høydemåler. Jeg ser uansett ikke for meg at jeg skal pakke bort kompasset og kikke på en lcd-skjerm hele turen, det får jeg nok av ellers :-) .

Nøyaktigheten i det elektroniske kompasset på GPSer er uansett dårligere enn det vanlige kompasset ditt.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig... har hatt Garmin 60csx siden den kom på markedet og bruker det elektroniske kompasset svært sjelden. Trekker for mye strøm og det må kalibreres for noenlunde nøyaktighet. Den eneste forskjellen jeg mener å ha merket (under testing og kortere turer), er at sporloggen ved pauser blir mer nøyaktig og ikke hopper så mye rundt. Sporlogg kan man uansett redigere ved lagring på PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ser at flere sier de ikke bruker kompasset i gps'en sin. Til de av dere som ikke har kompasset avslått: Dere bruker kompasset...selv om dere ikke tar frem kompass-siden!

Jeg har ikke kompass på min, og kompis har på sin. Når vi har matpauser og vil se litt videre der vi skal på gps'ene må jeg surre rundt noen meter for å orientere kartet mitt. Kompis sitter på sekken og smiler, for der gjør det elektroniske kompasset jobben

:wink:

Jeg har Garmin 60c og han Garmin 60cs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de av dere som ikke har kompasset avslått: Dere bruker kompasset...selv om dere ikke tar frem kompass-siden!

Eg likar at kartet viser nord opp. Dette gjeld både på papir, gps- og dataskjerm. Så dersom eg hadde hatt elektronisk kompass på gps-en, hadde eg nok ikkje brukt dette sjølv om det ikkje var avslått.

Når det gjeld å ta ut kompasskurs på gps, og overføre dette til eit ordentleg kompass, så er det faktis så enkelt som at gps-en viser retning til målet i grader. Så er det bare å snurre kompasshuset rundt til den same verdien. Bare ver sikker på at både kompasset og gps-en bruker same gradangivelsen (360° på sirkelen eller gon som er 400 på sirkelen, ellers kjem ein litt skeivt ut.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei DoktorGjørelite.

Bare overse dette innlegget hvis det sporer for mye av. Jeg kan også slette hvis nødvendig.

Når jeg vurderer å kjøpe nytt utstyr er første spørsmål gjerne;

1. Hva som er bruksområdet?

2. Hvordan/hvilket nivå bedriver jeg turlivet nå? (Behov)

3. Planlegger jeg turer som akkurat dette utstyret er helt nødvendig å ha/blir mye brukt?

Kan du svare på de?

Fint hvis noen brukere av GPS til turbruk kan fortelle litt om sine bruksområder, gjerne noen positive og negative opplevelser med GPS.

Grunnen til mine spørsmål er, kanskje på litt tynn is her, men jeg har sett folk på korte turer, eller turer som overhodet ikke krever en GPS. Det er også folk som overhodet ikke har satt seg inn i hvordan sin GPS fungerer, kan virke som de er mest opptatt av å "ha" en GPS. Leste i en "gammebok" ifjor høst, og der sto det om 3 karer som var på en helt enkel tur, de skulle opp til et vann med utgangspunkt i gamma, og ned igjen, det var bare å følge bekken opp og ned. de havnet da noe helt utrolig på avveie, med det mener jeg stikk motsatt vei. At de skrev dette ned i gammeboka er jo bare pinlig.

Selv på de lengste turene mine (vandringer), lengste 3 uker, har jeg sjeldent hatt bruk for GPS, en skjelden gang kart og kompass (Tåke). På lengre vandringer vinterstid i Finnmark har GPS vært et nyttig verktøy. Jeg låner da GPS, har aldri hatt behov for å eie en GPS. Neste år skal jeg på en ny tur på 3 uker+, planleggingen er igang, men jeg har ikke lagt GPS til i utstyrspakka.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.