Gå til innhold
  • Bli medlem

Fisketur til Hardangervidda 2010


skrols

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen kan svare på to spørsmål.

1) Har hørt rykter om at det kan være vanskelig å finne noe å fyre opp bål med på vidda. Er det slik at en bør beregne medbrakt fyringsved i oppakningen? Vi skal være rundt 1200 m.o.h.

2) Har også hørt at det kan være vanskelig med teltplass. Noen erfaringer rundt det? Tenker rent praktisk hvordan vi skal legge opp rute, og om vi skal legge den opp slik at det finnes hytter i nærheten(just in case)

Vet at jeg er tidlig ute, men siden det er så lenge til jeg kan fiske, kan jeg ihvertfall planlegge! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Jeg har aldri fyrt bål på vidda selv (har vært der en del ganger på fisketur), men har hørt om enkelte som hevder at de alltid finner nok småved til et kaffibål. Selv satser jeg alltid på primus når jeg er der. Det er i alle fall lettere enn å bære rundt på vedkubber... :)

2. Jeg har stort sett funnet teltplasser når jeg har behøvd det. Som alltid går man gjerne litt rundt før man finner drømmeplassen, men generelt vil jeg si at det er lettere på Hardangervidda enn andre steder - ingen trær og stort sett er ålreit feste for teltplugger innen rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om noen kan svare på to spørsmål.

1) Har hørt rykter om at det kan være vanskelig å finne noe å fyre opp bål med på vidda. Er det slik at en bør beregne medbrakt fyringsved i oppakningen? Vi skal være rundt 1200 m.o.h.

2) Har også hørt at det kan være vanskelig med teltplass. Noen erfaringer rundt det? Tenker rent praktisk hvordan vi skal legge opp rute, og om vi skal legge den opp slik at det finnes hytter i nærheten(just in case)

Vet at jeg er tidlig ute, men siden det er så lenge til jeg kan fiske, kan jeg ihvertfall planlegge! :)

Jeg aner ikke hvem du har snakket med, men jeg fyrer alltid bål når jeg er på vidda. Både einer og vier, og det kan være mye av begge deler, brenner godt. Men sankthans bål blir det ikke.

Og teltplasser er det også lett å finne. Det er lurt å tenke både på vind og mygg når man velger teltplass. På dager med stor myggplage lønner det seg å finne relativet åpne plasser , og ikke for nært myr og vierkjerr. Men på blåsete og sure dager velger man gjerne ly mellom vierbusker eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

For det første, hvor skal du på vidda? Jeg har jobbet på vidda i mange år og kan kanskje komme med noen gode tips til fine fiskevann,Du kan også gå inn på fjellfantens-rike og se om det finnes noen gode tips der.Eller send meg en mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.