Gå til innhold
  • Bli medlem

Bjørndalstraversen?


holt

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg drømmer om en litt luftig vårtur med vinterforhold og har hørt rykter om at Bjørndalstraversen skal være en klassiker. Er det noen som har informasjon om denne turen på vinterstid? Hvor går ruta? Startsted? Overnatting underveis? Hva trengs av klatre/sikringsutstyr? Vanskelighetsgrad etc? Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det begynner å bli noen år siden, men jeg har gått den et par ganger om vinteren på denne måten: Opp Vesle Laurdalen og overnatting i telt ved vann 988. Opp på Bjørndalstind, enten direkte, eller via ryggen sørvest for denne. Klatringen/klyvingen starter fra toppen av Bjørndalstind. Det er partiet bort til Juklevasskruna som er turens indrefilet. Jeg har gått den med løpende forankringer, snøanker og litt i stein, men også gått den uten tau. Det er lett klatring, kanskje II med innslag av III, men en del passasjer er utsatt. Vanligvis er det snøegg hele veien og lite stein å sikre i.

En gang gikk vi tilbake samme vei. En annen gang klatret vi ned en renne på nordvestsiden av Juklevasskruna og fulgte snøflanker østover og opp en renne og gjennom et skar rett nord for toppen på Bjørndalstind. Dette kan kun gjøres under svært sikre snøforhold. Hvis du er sent ute kan du ta en ny overnatting i teltet ved vann 988.

Jeg har også gått en lengre, enda morsommere variant om sommeren. Opp Bjørndalen til Øyravannet videre opp til Bjørndalsnuten langs sydryggen. Følg hesteskoen via Juklevasskruna til Bjørndalstind. Videre fra denne til østeggen på Medlerskinn. Opp renne i østveggen (II) og ned normalveien. Alt unntatt eggen mellom Juklevannskruna og Bjørndalstind og rennen på Melderskin er gåing. men det er en flott linje og flott tur. Vi brukte ca 12 timer om sommeren uten tau. Om vinteren tipper jeg det tar betydelig lengre tid.

PS. Dette er et alpint område og skredfaren deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snek seg inn en feil. Det skal være:

En annen gang klatret vi ned en renne på nordvestsiden av Juklevasskruna og fulgte snøflanker VESTOVER og opp en renne og gjennom et skar rett nord for toppen på Bjørndalstind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.