Gå til innhold
  • Bli medlem

Et bra og enkelt telt


rrmagne

Anbefalte innlegg

Nå er jeg så drittlei sivilisasjonen at jeg vurderer og flytte på skogen

en periode.

Jeg er ikke den mest tekniske når det kommer til å slå opp ett telt, men gi meg en datamaskin og jeg tar kontrollen

over alle dine aktiva før du vet ordet av det. men har virkelig lyst til å ta skjeen i en anden hand og gjøre det stikk motsatte slik som man kunne når man var ung og fri. Er fra tidligere vant til grunnleggende friluftsliv men trenger tips om følgende

Hva jeg trenger:

Enkelt og solid enkeltmannstelt ( 4 dummies, men enkelt, kvalitet og kan brukes på helårs basis) - Hørt mye positivt om "iglo" telt

Kløv til hund - Schafer

Bekledning

Har forståelsen av ullundertøy. men skjønner ikke helt greia med undertøy når det kommer

til sine edlere deler, Går man kommando i ull stilongsen eller hva?

Hva med bekleding sommmerstid?

setter pris på stooor omtale av dette emnet.

Ellers til dere som gjenkjenner meg på bildet. Jeg er ikke en farlig kar eller ei kriminell, men derimot it konsulent av yrke med stor

interesse for alt som har med sikkerhet å gjøre.

Nå vil jeg ha en pause fra hverdagens ståk og mas og heller krype litt tilbake ti tid da livet var relativt bekymringsløst.

setter pris på alle svar på denne posten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan godt forstå at du er lei alt mas. Ønsker selv å pakke pulken og dra til skogs, men jobb og plikter kommer ofte i veien. God og langsiktig planlegging kan løse mye.

Hvis du er ute etter telt som er enkle å slå opp, så vil jeg anbefale tunelltelt fremfor igloo-/kuppeltelt. Se feks på Helsport 3camp xtrem.

http://www.xxl.no/ryddesjau/villmarksliv/fjellheimen-x-trem-telt-3-camp-1037128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kløv vil jeg anbefale deg å kikke på www.seleverkstedet.no. Jan Reinertsen som driver Seleverkstedet er en dreven hundemann og samtidig veldig flink til å utvikle og produsere utstyr til hund.

Kløvene hans er svært solide og sitter godt på hunden. Jeg har brukt har brukt kløver fra hans produksjon på mine hunder i mange år og er veldig fornøyd.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det meg som skulle flytte til skogs så ville jeg satse på bomullstelt. Lavvo, militærtelt etter gamme med ovn, og helst litt "gulv", slår alt annet i transportable boliger. Bør være med ståhøyde. Dette er så komfortabelt at en kan overvintre i en slik. Sjansen for damebesøk er betraktelig mindre. Har selv et billig

sahara enstangs telt (Bison). Dette klarte også slagregn i flere dager sist sommer. Skal det ikke bæres mye rundt på, så er dette absolutt en boligform å anbefale. Sjekk bisontelt.no eller venor.no (dyrere) eller finn.no for militærtelt. Anbefaler ullundertøy, bivuakksko, og varmedress!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi få spørre hvor lenge du har tenkt deg på tur?

Kommer du til å være stasjonert et sted, flytte litt, flytte mye?

Et sted hele perioden - Ville tatt lavvo pga komforen du kan få lagd deg til der.

Skal dy flytte på deg litt her og litt der - Kuppeltelt, disse gir som regel god takhøyde og de tåler veldig bra vind og snø.

Flytte på deg hver dag - Tunelltelt, disse gir "i de fleste tilfeller" bedre plass kontra vekt i forrhold til kuppeltelt. De er også veldig raske å få på plass.

De aller fleste helårstelt fra kjente produsenter er laget for så enkel montering som mulig, og man legger ikke ut på vintertur med et telt man aldri har slått opp før, prøv minst 1 gang før du legger ut på en tur med nytt telt:)

Kjente produsenter som lager typiske telt for våre forrhold er Helsport (XXL), Fjellrâven (oslosportslager.no), Hilleberg (sportsnett.no) , Nanok og expeed (oslosportslager.no)

Er masse fler også hvis du har tid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du vil ut av siviliasjonen en tid. Selv har jeg vært nær ved å drepe noen parkeringsvakter i det siste og fått lyst til å flytte ut byhelvetet og go back to basic en periode.

Har forståelsen av ullundertøy. men skjønner ikke helt greia med undertøy når det kommer

til sine edlere deler, Går man kommando i ull stilongsen eller hva?

Hva med bekleding sommmerstid?

setter pris på stooor omtale av dette emnet.

Ullbokser under stillongsen er suverent. I motsetning til bomull holder den ikke på fuktigheten, så du blir ikke så klam i "nederst i ryggen" når du stopper opp litt. Syntetisk kan også brukes, men har en tendens til å lukte mer rævv etter litt tid.

Sommerstid: ullbokser og -trøye og shorts. Evt tynn bomullsbukse (fjellreven?) som tørker fort og tynt regntøy i sekken. Vindtett lett jakke type sykkel e.l. Alltid lue og hansker i sekken hvis man skal i høyfjellet. Lett dunjakke kommer godt med når man sitter stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker alle for flotte og gode svar :-)

Planen er nok og flytte litt på seg slik at man får opplevet litt forskjellige områder underveis.

Så er det jo dette å få det til i forhold til jobben, men kjenner at en liten pause ikke hadde vært dumt nei :?:

Dersom det er noe jeg har gjlemt å er det bare å fylle på med gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.