Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda fra vest til øst(sommer)


Bergtass

Anbefalte innlegg

Lurer på å krysse hardangervidda fra vest, Odda el. og over til haglebu i juli/august.

Regner med å bruke ca 8-10 dager på turen men kommer til å beregne 14.

Lurer på om det er noen her inne som har gjort noe lignende og kanskje har et tips eller to, og da spes i forhold til logistikk.

Skal ha med 2 personer, 2-3 hunder. pluss utstyr til hele gjengen. Det å ha en bil på hver side er ikke et alternativ. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

Hunder på buss kan være et problem, vet at Nor-way ikke tar med hund uansett hvor mye man ber pent. Hund på tog derimot går fint så lenge du bestiller plass i god tid og opplyser om at du har med hund (trenger egen billett). Letteste er å dra ned til togstasjonen og kjøpe i skranken. Hvis dere skal overnatte på hytter, så ville jeg sjekket på forhånd om de har hunderom (hvis ikke hunden trives utendørs da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tok turen fra Tyssedal til Geilo for 7 år siden brukte 3 uker på turen, god tid er luksus. I 2006 skulle jeg bruke 4 uker på vidda, med hund( Alaskan Malamute)

som bor ute hele året.Det viste seg at det ikke var mulig å få med hund på noen bussruter, så det endte med at jeg kjørte til Møsvatn,tok båten til Mogen, loffet rundt, lå i telt, provianterte på turisthyttene og gikk opp til Rv 7, hvorpå en kompis kjørte meg tilbake til Møsvatn. Det er dårlig med togforbindelse til Odda :) Mitt tips er derfor allier dere med en sjåfør som kjører dere til f.eks Tyssedal. Turen derfra anbefales på det sterkeste, så kun 2 personer de første 10 dagene......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...

Takk for gode tips!:)

Ser ut som jeg må revurdere startsted...

Planen med Odda var fordi at det for meg ser ut som et greit utgangspunkt for å krysse kjerneområdene av nasjonalparken. Fiskevann som folk omtrent ikke gidder å gå til har alltid lokket. Samtidig som man da får variasjonene i terrenget fra vest til øst.

Ser jo ut som det er tog som da blir greiste løsningen for min del. er også mulig en bekjent skal til vestlandet i det aktuelle tidsrommet, spørsmålet er om han har plass til meg og bikkjene...

Har en halvmutt og en a.husky, så ikke noe problem for de å sove ute, og har tenkt meg egentlig lengst vekk fra turisthytter som mulig, kanskje proviantere litt om nødvendig.

Noen forslag om andre utgangspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisann

Jeg var faktisk på Litlos dagen etter kjempefisken ble tatt i fjor, og jeg prøvde å få tak i navnet på vannet, men dog nei. Det skal også nevnes at samme fyren tok en ørret på ca 5,5 kg sommeren før :)

Padlet kvennedalen fra Litlos til Møsvatnet i fjor, brukte 6 dager på det, og da gikk det i 8-10 timers økter hver dag. Veldig fin natur, masse fisk, og lite folk.

Det skal nok gå greit å bevege seg til fots langs vassdraget også, men stedvis en del myeområder. Krever nøye kartlegging av rute, da det ikke er mulig å krysse vassdraget uten båt.

Så Skjeggdal-Møsvatnet kan kanskje være noe for dere ?

En ting som er sikkert er at vestsiden er den flotteste delen av vidda.

Lykke til og god tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Heisann

Jeg var faktisk på Litlos dagen etter kjempefisken ble tatt i fjor, og jeg prøvde å få tak i navnet på vannet, men dog nei. Det skal også nevnes at samme fyren tok en ørret på ca 5,5 kg sommeren før :D

Padlet kvennedalen fra Litlos til Møsvatnet i fjor, brukte 6 dager på det, og da gikk det i 8-10 timers økter hver dag. Veldig fin natur, masse fisk, og lite folk.

Det skal nok gå greit å bevege seg til fots langs vassdraget også, men stedvis en del myeområder. Krever nøye kartlegging av rute, da det ikke er mulig å krysse vassdraget uten båt.

Så Skjeggdal-Møsvatnet kan kanskje være noe for dere ?

En ting som er sikkert er at vestsiden er den flotteste delen av vidda.

Lykke til og god tur

Er enig med Turgla i at det kan være lurt med planlegging, men ikke nødvendighvis detaljplanlegging. Da jeg i 2006 gikk på disse deler av vidda hadde jeg lagt opp en "grovrute". Ville også prøve å slippe å kun gå på en side av Kvennavassdraget, så på kartene om det var muligheter å vade. Så da at mellom Sandvatn og Gunnleiksbuvatn, er det et sted som heter Breidvad. Navnet sa meg at her burde det være mulig. Siden du padlet vassdraget, padlet du over det stedet hvor jeg og min hund krysset Kvenna.

Jeg lot bikkja finne sin egen veg, mens jeg beholdt støvlene på og krysset med vann opp til skrevet.Ville bare nevne det, siden du bastant påstår at det ikke lar seg gjøre. Men en ting har du rett i, det er lite folk generelt på de kanter. Det samme gjelder store deler av Vestvidda, samt at det finnes stor fisk i mange vann der også , selv i de mest unselige små tjern. Har fått mye fin fisk som har resultert i mange lunsjer og middager, på mange av mine turer over store deler av vidda.

God tur og nyt naturen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips!

Ser ut som om jeg kanskje må bite i det sure eplet og kanskje sette bilen et sted og gå i ring.

Men skal uansett ta meg inn i områder der jeg får være alene med ørreten(Ikke laksen).:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei alle sammen :wink: Jeg henger meg på alle Kvenna fans. En kammerat og jeg har padlet Litlos - Mogen både i 2008 og 2009, helt fantastisk uberørt natur, reinsdyr, fosser, fjell og masse ørret. Vi har produsert en film om turen "Picnic med Kvenna". For dere som er interesssert blir den lagt ut for salg i disse dager. Den blir å få kjøpt på de fleste hyttene i tilknytning til Kvenna, samt friluftsmagasinets netthandel www.magasinet.no God Tur !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at en person fra Suldal gikk fra Kongsberg til Haukeliseter og derfra ned til Suldslsosen i 2007. Beskrivelse av turen fant jeg på nettet. Jeg skrev ut og leste hele turbeskrivelsen hans, men jeg er ikke sikker på om jeg har den enda. Jeg har i hvert fall navnet hans hvis det skulle være av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.