Gå til innhold
  • Bli medlem

Snø på Hardangervidda og i Setesdalsheiene i juni


SkogensMann

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg lurte på om dere erfarne fjellfolk kunne hjelpe meg litt.

Hvor lenge pleier snøen å holde seg mellom Finse-Haukeliseter og i Setesdalsheiene? Er det nok snø i disse traktene i begynnelsen av juni til at man kan gå hele turen på ski? Hvor langt sør kommer man før det sier stopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Juni er i seineste laget. Gått over vidda i måndesskifet april/mai uten større problemer enn litt overvann (og elendig vær). Seinere kan elver kan bli meget farlige (og usynlige hvis du ikke følger med). Kun de faste broene er der, men også de kan være vanskelige å passere. Vann ville jeg vært meget forsiktige med å krysse (svømme i overvann). Snøen kan være råtten eller ikke eksisterende over større områder. Du bør ha meget stor erfaring, sikringsmidler og være flere før noe slikt vil være tilrådelig.

Gjennomsnittstemperaturen i 1000m høyde når over 0 grader omkring 1.mai ifg. Danneviks fjellbok. Det tar noen uker før snøen begynner å forsvinne helt. I praksis går det ofte fint å gå, utenom midt på dagen. For å sjekke konkret snømengde i for forskjellige tidspunkter kan du se på NVEs kart http://www.senorge.no/. De gir en røff indikasjon av snømengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

"Du bør ha meget stor erfaring, sikringsmidler og være flere før noe slikt vil være tilrådelig."

Hva vil det si? At man generelt bør holde seg unna Hardangervidda i denne perioden, med mindre man er erfaren fjellmann? Å holde meg unna vann har jeg ikke noe problemer med, men som du sier kan vel kanskje elvekryssinger bli problematiske hvis det er veldig mye vann.

Det ser ut til at snømengdene varierer litt fra år til år, og det er vel ikke godt å si hvordan våren og sommeren blir etter årets vinter. Det er vel muligens helst temperaturen som har vært ekstrem i år, og ikke selve snøfallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig juni er nok den "værste" perioden å krysse Hardangervidda vest. Alt kommer selvfølgelig an på hvordan våren foreløper. Ligger snøen, og snøbroene er sikre trenger ikke turen være spesielt vanskelig.

Men du kan regne med at hver bidige lille åpne elv er et helvete å krysse. Vading der vannet er helt stille er sannsynligvis eneste løsning. Da må du vite hvor vadestedene er. Det kan være vanskelig og langt å gå til egnete vadesteder. Noen steder er det faste broer, men de kan være vanskelige nok å passere hvis de er fulle av snø og is.

Med sikringsmidler mener jeg tau, stegjern, snøakre mm. Selv små elver kan være så flomstore at du ikke kan passere uten sikring, snøbroer kan være usikre å gå på. Tekke pulk over overvann er et helvete.

For å si det rett ut, hvis ikke våren kommer meget tidlig, eller meget seint - glem det. Eller skaff deg den erfaringen som skal til. Har for øvrig ikke sett noen turrapporter fra noen her på forumet som har prøvd å krysse vidda på værst mulige tidspunkt. Hadde vært interessant å høre hvis noen har forsøkt det.

post-3635-13347467746_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å holde meg unna vann har jeg ikke noe problemer med, men som du sier kan vel kanskje elvekryssinger bli problematiske hvis det er veldig mye vann.

Det ser ut til at snømengdene varierer litt fra år til år, og det er vel ikke godt å si hvordan våren og sommeren blir etter årets vinter. Det er vel muligens helst temperaturen som har vært ekstrem i år, og ikke selve snøfallet?

At ein kan gå heile turen på ski, kan ein bare gløyme, ein må rekne med nokre stykker med barmark.

Det er ei tid som er vel verdt å oppleve i fjellet, men omvegane kan verte lange og dagsetappene kan verte stutte. Det heile kan vera temmeleg uforutsigbart. Det kan ein takle dersom ein har tid nok. Eg ville nok heller anbefale å gå ein fram og attende-tur der ein lar naturen bestemme både trasevalg og dagsetapper.

Når det gjeld snømengde, må ein ikkje la seg lure av at det er snø langs kysten, på vidda er det lite snø no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er mye i setesdalsheiene. Jeg ville blitt ekstremt overasket hvis det er skiforhold i setesdalsheiene i juni. Jeg har padlet endel i setesdalsheiene i slutten av juni. En kompis prøvde å krysse setesdalsheiene i mai i fjor og måtte gi opp pga mangel av snø. Det var riktig nok en veldig tidlig vår i fjor men det gir jo en indikasjon... I år er det ganske lite snø i setesdalsheiene så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. Det er for så vidt ikke nødvendig for meg å ha ski på beina på en eventuell tur, men jeg vil jo helst slippe å slite meg over elver alene og ta unødvendige sjanser. Jeg får følge med på temperaturen og snømengden utover våren, og høre med dere når det nærmer seg juni. Når det gjelder tid, så er det heldigvis noe jeg har plenty av - faktisk nesten en måned til fri disposisjon - så litt omveier hadde ikke gått utover jobb e.l., men kanskje humøret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.