Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellvettregel nummer 6, innspill??


olaskaansar

Anbefalte innlegg

"Legg aldri ut på tur alene" slik lyder fjellvettregel nummer 6.

Jeg planlegger en 5-7dagerstur over hardangervidda. har møtt litt motstand fra mine foreldre som synes dette er for risikabelt.

Har selv gått en del turer alene, men det har stort sett vært i strøk der det er mobildekning.

Noen som har noen tips for å gjøre min Hardangerviddatur tryggere!?

kan få med meg en kompis, men synes noe av det som gjør det spennende er å gå alene.

Hvilke faremomenter burde man passe på? Er jo ikke så fett å f. eks brekke et ben når det ikke er mobildekning.

takker for alle tips.

Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ein mulighet kan vere å legge opp te kortare tur. Hardangervidda er Hardangervidda om du velger å krysse eller gå ein litt enklare rundtur fyrste gongen.

Eg veit ikkje kvar du har mulighet for å starte men det er fleire stader ein kan få seg ein flott tur.

Kryssinga av vidda kan du sjå på som trinn to og dermed ha eit betre grunnlag, tippar dine foreldre lettare godtar ei slik løysing.

På slike turar du ser føre deg vil der dukke opp ein del utfordringar som kan vere greit å ha eit grunnlag for å mestre.

Det er ikkje mykje moro hvis ein har teke seg vatten over hovudet, turen vert endå finare når ein er godt førebudd.

Tross alt er det ein del kunnskap som må på plass, hvis ikkje er sjansen større for at me får lesa om eksperimentet ditt

i avisa. Eg kunne aldri tenkt meg å havna i media grunna manglande evner og urealistiske oppfatningar.

Heller då for å ha gjennomført noko gjennomtenkt og som ikkje inkluderar redningsmannskap og redde foreldre.

Eg har ingen problem med å forstå at tanken på denne turen har festa seg godt, men trur ikkje det skadar å halda litt igjen.

Som dei fleste veit så tar ikkje vergudane meir omsyn te deg om du er røynd eller ikkje.

Ta alt trinn for trinn, då er ditt eige utbytte mykje større.

Med helsing Alt te si tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ola. Enig med Belebotn at det er viktig å være godt forberedt når en begir seg ut på tur alene. Marginene blir endel mindre da , spesielt vinterstid. Jeg er også glad i å være alene på tur og jeg har tenkt litt den samme tanken som du: Hva om jeg brekker et bein e.l. og er godt utenfor de røde Tene? Jeg gikk til anskaffelse av en nødpeilesender. Den kan ikke trylle, men den kan skaffe hjelp hvis du hvirkelig trenger det. Forutsatt at du ikke er nede i en trang kløft e.l. Merker at skuldrene sank et lite hakk etter at nødpeilesenderen ble med på tur. PS: Det går an å være uheldig selv om man er godt forberedt!

En annen ting: Vær åpen på hvor viktig det er for deg å reise på slike turer. Inkluder de nærmeste i familien på hvordan du har tenkt å gjennomføre en slik tur. Det funker for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kan du dra i påsketiden når det er flest mennesker i fjellet. Hvis du da holder deg til stakede spor, er sjansen stor for at noen finner deg om du skulle brekke et bein. Hvis du skal ligge i telt er det allikevel lurt å ta med en DNT-nøkkel som ekstra sikkerhet.

Ellers skriver du lite om hvilken erfaring du har med vinterturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomførte selv det samme prosjektet for ett år siden. Det var en fin og givende tur. Jeg skrev en turrapport her på forumet som du kanskje har lest?

Det er viktig å være forberedt på det meste ved en slik alenetur. Jeg hadde med meg mye førstehjelpsutsyr, mye reputstyr. Jeg gikk igjennom alt som kunne gå galt med utstyret mitt og vurderte om feilene ville være kritiske eller ikke. Dersom feilene ville bli kritiske, tok jeg med dobbelt opp, reservedeler eller reputstyr.

Med kritiske feil, mener jeg f.eks å miste sin eneste vott, dersom primusen streiker, hvis lekker parafin ut over alt som ligger i pulken, kartet blåser bort ovs.

Derfor hadde jeg med ekstra votter, stort repsett til primusen, GPS og pakket parafinen, klær og sovepose vanntett +++

Hvis du selv føler deg trygg ved å legge ut på en slik tur, vil jeg anbefale deg å dra. Det er normalt å ha litt "spenthet" i magen før avreise...

Kan du ikke si litt mer om ditt erfaringsgrunnlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det på sin plass å sitere fra Jerven-katalogen:

«Gå aldri alene» Du risikerer å bli et selvstendig menneske som stoler på

egne kunnskaper og ferdigheter.

For oss som går alene i fjellet er det såklart katastrofe med benbrudd eller å bli tatt av sneskred, men ellers er det bare eventuell ensomhet som er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det JEG ville gjort i din situasjon:

- Ikke dra med utestet utstyr, og da mener jeg ikke testet ved kjøkkenbenken. (En kjekk bieffekt er at du også får mer trening).

- Jeg ville brukt anledningen til å kjøpe en sånn SPOT-dings som ikke bare fungerer som nødpeilesender, men også kan sende "Alt OK" meldinger med posisjon til forhåndsavtalte mottakere. Dette roer nervene der hjemme og kjøper deg verdifull ekstratid hvis du blir værfast eller lignende. Da unngår du å utløse redningsaksjon fordi du ikke når frem til mobildekning innen avtalt tid.

- Les denne tråden en gang til og noter det som er matnyttig, spesielt Aalstad har mye fornuftig å melde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. Veldig flott forum dette her.

Om min erfaring:

Har gått en god del på tur fra før. Både alene og med andre. Er skiløper og i god fysisk form.

Har gått lengre turer på sommertid. Og har ligget en del ute om vinteren. Ikke gått lengre enn 2-3dagers soloturer om vinteren, og dette har vært på steder med mobildekning. Men har følt meg komfortabel med dette i 20minus.

Jeg ønsker ikke å gå i påsken, da jeg har hørt det er "stappfullt" med folk på vidda. En av de tingene jeg setter pris på er at det er litt øde og folketomt.

Har gått til anskaffelse av en sånn Spot-Gps og kommer til å ha med meg dnt-nøkkelen. Jeg og ikke minst mine foreldre synes det er en stor trygghet med denne spot-gps'en:)

Til Aalstad:

Tror ikke jeg har lest turrapporten, kan du sende en link?

Er enig med at reserveutstyr er viktig, og vil legge mye vekt på dette. Finnes det noe rep.utstyr dersom man skulle knekke ski eller stav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å få kjøpt laus skitupp, når det gjeld stav kan du ta med deg ein teleskopstav. Den tar ikkje stor plass.

Eg brukar å ha med Duct-tape eller hockeytape og gjerne noko til å spjelke med.

Hvis du har kvalitetsski og stavar er sjansen for at noko går i stykker mykje mindre.

Eg har gått i lag med folk som har hatt stavbrudd men då kun grunna dårlig kvalitet.

Kanskje greit å poengtere at kvaliteten på turkameratane har vore jamnt bra,

dei har berre ikkje vore heilt oppdaterte på viktigheten av bra utstyr... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe rep.utstyr dersom man skulle knekke ski eller stav?

Det er mange som sverger til å ha med ein ekstra skitupp. Sjølv ser eg ingen grunn til det. Eg har knekt mange ski opp gjennom åra, men tuppen har eg ikkje knekt sidan eg var småfant og hoppa med tilhøyrande tryning. Skia knekk under hælen. Eit passande skrujern (pz3 for bindingane mine, men sjekk dette sjølv) til å demontere bindingen og plassere denne lenger fram er det einaste hjelpemiddelet i så fall, dersom du ikkje er heilt paranoid og har med deg ekstra ski. Men skrujernet kan vera kjekt å ha i alle tilfelle. Er ein uheldig, kan bindingen losne, og det er likestilt med skiknekk dersom du ikkje har skrujern, men bare litt bortheft når skrujernet er lett tilgjengeleg.

Når eg drar pulk, har eg med meg trugar. Dette er fyrst og fremst for at eg foretrekk trugane når eg skal dra pulken i svært bratt lende, men med trugar på pulken har eg også eit alternativ dersom eg brått står utan ski.

Sjølv brukar eg aluminiumsstavar og har aldri opplevd at desse knekk. Og om så skjer får ein improvisere ein eller annan type spjelk, eller greie seg utan. Synest du ikkje dette er nok, kan du ta med ein liten røyrstump og bruke som muffe, og litt sølvteip. Det eg derimot har opplevd, er at trinsa/piggen dett av og ikkje er til å finne att. Så ein reserve trinse/pigg kan vera greit å ha med seg, pluss litt smeltelim (type til å bruke i smeltepistol). Limet smelter du enkelt over primusen. Fordelen med slikt lim er at det ikkje er nokon tube som brått er lekk med tilhøyrande kliss i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ingen måte noen fasit, men her er mine erfaringer:

Største problemet med skibrudd er hvis du mister tuppen. Skiene knekker ikke så ofte over midten, men heller bak eller foran. Knekker de bak henger de som oftest såpass sammen at du kan tape de sammen med duct-tape og komme deg til folk. Skulle de knekke foran, er en sånn rød plastresevretupp veldig greit.

En plast eller allimuniumshylse i passende diameter (alá slike du har i rep-sett til telt) sammen med duct-tape reparere en brukket stav. Ekstra trinse er også greit, men kanskje ikke nødvendig.

Har du 75mm tåbinding vil en pakkreim kunne avhjelpe en brukket skisko-tå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiene knekker ikke så ofte over midten, men heller bak eller foran.

Mine 8 siste skiknekk har vore under hælen. Av desse har 2 vore slik at det har gått rimeleg greit å gå vidare på fast føre så lenge eg ikkje har lagt tyngde på den knekte skia, heilt uavhengig av teip. Dei andre 6 tilfella har ikkje vore feltmessig reparerbare, same kor mykje teip ein har tilgjengeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 8 siste skiknekk har vore under hælen. Av desse har 2 vore slik at det har gått rimeleg greit å gå vidare på fast føre så lenge eg ikkje har lagt tyngde på den knekte skia, heilt uavhengig av teip. Dei andre 6 tilfella har ikkje vore feltmessig reparerbare, same kor mykje teip ein har tilgjengeleg.

Da tar jeg den til meg. De gangene mine har knekt har det alltid vært foran eller bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du rapporten: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14881&highlight=

Jeg har aldri med meg reputstyr spesifikt til stav, fordi jeg mener en brukket stav ikke er kritisk. Det går fremdeles an å gå, men det er litt mer keitete.. Men jeg har uansett mulighet til å reparere den, fordi jeg alltid har med meg reserveledd til teltstang. Å spjelke en stav med tre stangledd vil nok fungere veldig bra.

Knukket ski har jeg heldigvis fremdeles tilgode å oppleve på tur. Jeg har opplevd det som unge under hasardiøse skihoppingsforsøk, og da knakk skia under foten. Jeg har aldri hørt om folk som har hatt bruk for reserve skitupp. Ser for meg at dersom tuppen brekker, er det like greit å gaffe og/eller spjelke tuppen på igjen..

At du har vært ute noen vinternetter før, samt det faktum at du har med deg SPOT, mener jeg gjør en slik tur gjennomførbar på en trygg måte. Dette er hva jeg hadde med meg på min tur:

Vintertelt

Syntetpose med komfort til -20

Dobbelt skumunderlag

Ekstra teltstang

Snøplugger (nok til alle festene minus ski og staver)

Snøspade

Vanntett pakkpose til sovepose

Primus med flaske og pumpe

Parafin til 8 dager

Repsett til primus

Trakt

Kjele med lokk

Fyrstikker (to pakker pakket i hver sin brødpose)

Vanntett pakkpose til parafin

Fjellski (smørefrie)

Langfeller

Felleklister

Pulk

Fjellstaver

Taudrag med bilstrikk som elastikk

Pulksele

Komplett ullundertøy og nettingundertøy

Ekstra komplett ullbekledning

Komplett skallbekledning inkludert votter og lue

Dunjakke

En ekstra vott (Går fint an å bruke vott på feil hånd)

Ekstra lue/nattlue

Hals

Gamasjer

Goggles (skulle ønske jeg hadde med solbriller i tillegg - det glemte jeg)

Ansiktsmaske

Vanntett pakkpose til klær

Mat til 8 dager

Skje

Polly turmiks til å stappe i kjeften når man blir lsliten

Kakao/kaffe

Thermos

Camelbak til å ha under jakka under marsj

Hodelykt med ekstra batterier

Hånd/fotvarmerposer

Dasspapir

Kart

Kartmappe

Kompass

Minikompass

GPS med ekstra batterier

Reparasjonsutstyr:

Gaffatape

Strips (begrenset nytte i kulde)

Noen meter sterk hyssing/bardun

Multitool

Sysaker

Førstehjelp:

Enkeltmannspakke

Skalpell

Desinfiserende servietter

Sportstape

Compeed

Plaster

Branngelé på tube

Bok

IPod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.