Gå til innhold
  • Bli medlem

Friluftskamera speilrefleks?


belebotn

Anbefalte innlegg

Lurer på å kjøpe skikkelig speilrefleks (har kompaktkamera utenom) og har kikka på Canon EOS7D.

Dette verkar som eit robust apparat med tanke på vær.

Eg er ikkje interessert i husmorelektronikk og ser for meg at dette vil koste meg dyrt.

Mitt spørsmål er då; for dei pengane dette kameraet kostar, er der andre merker som kan gje meg like mykje igjen

med tanke på levetid, optikk, kvalitet generelt og sjølsagt at det er brukarvennlig.

På godt norsk, gjer eg noko dumt om eg kjøper akkurat dette kameraet???

Med helsing fotograf in spe... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil absolutt anbefale deg å lage en tråd om dette på Akams forum. Ikke at jeg tviler på at det er mange fotokyndige brukere her, men siden dette er et kjøp du skal legge en del penger i er det nok ingen dum ide å høre på et forum som er mer spesialisert i forhold til den produkttypen du skal gå til innkjøp av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok kamerahus/-utstyr med værtetting billigere. Det kommer an på hva du har behov for, dvs hvilket bruksområde du sikter deg inn på.

7D er et Canonkamera, solid bygd i magnesium med god værtetting. Er også meget raskt med 8 bilder pr sek, passer derfor godt til f.eks fugler og sport. Følgefokus skal være i toppklassen. Teknologien har antagelig gått både et og to steg videre før du klarer å slite ut dette kamerahuset.

Ifht det med værtetting, du trenger objektiv i samme kategori om værtettingen skal være noe poeng. Kamerautstyret er ikke bedre enn det svakeste ledd ;)

Personlig har jeg brukt 40D og 350D i litt forskjellig vær, værtetting har aldri vært noe problem. Jeg bruker dog ikke kamera i striregn. Duskregn er ikke noe problem, det går an å dekke til også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på å kjøpe skikkelig speilrefleks (har kompaktkamera utenom) og har kikka på Canon EOS7D.

Dette verkar som eit robust apparat med tanke på vær.

Eg er ikkje interessert i husmorelektronikk og ser for meg at dette vil koste meg dyrt.

Mitt spørsmål er då; for dei pengane dette kameraet kostar, er der andre merker som kan gje meg like mykje igjen

med tanke på levetid, optikk, kvalitet generelt og sjølsagt at det er brukarvennlig.

Om du skal opp i det prisnivået er nok EOS 7D greit. Husk at du trenger L-objektiver for at værtettingen skal ha noe for seg.

For lavere budsjetter bør du se på Pentax' modeller, de har værtetting også på amatørklasse-kameraer.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du nevner L-objektiv. Fekk tilbud på et 15-85mm men har ikkje nokon formeining om kva L-objektiv står for.

Som den observante lesar nett no fekk demonstrert, så ligg den tekniske kunnskapen eit lite stykke unna teknikken.

Helsing lettare teknologisk utviklingshemma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du nevner L-objektiv. Fekk tilbud på et 15-85mm men har ikkje nokon formeining om kva L-objektiv står for.

Som den observante lesar nett no fekk demonstrert, så ligg den tekniske kunnskapen eit lite stykke unna teknikken.

Helsing lettare teknologisk utviklingshemma.

L er betegnelsen på proff, en rød strek rundt objektivet er kjennetegnet. Dette er solide saker ment for svært aktiv og hard bruk.

15-85 er ef-s fatning, Canon har valgt å kun benytte L på objektiv med vanlig EF fatning. 15-85 er et nytt objektiv som kom samtidig med 7D og har blitt det vanligste i kit-pakke. Jeg kjenner ikke byggekvaliteten på dette, men det finner du ut ved å søke litt. Er sikkert testet massevis av plasser i inn- og utland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo et dyrt kamera dette, trenger du det virkelig? Hopper du rett fra kompakt til EOS 7D? For en langt rimeligere penge får man et meget godt kompaktkamera, f eks Canon G11.

http://www.idg.no/pcworld/article151682.ece

http://www.netonnet.no/art/foto/kompaktkamera/digitalkamera-kompakt/avanserte-funksjoner/Canon-PowershotG11%28124888,4556%29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olympus E - 3 er vel noe med det mest solide du får tak i, og da du er klar for å bruke peng har du nok råd til kanskje de beste linsene til olympus som forøvrig leverer de mest lyssterke objektivene som er på markedet

Hør hør..

E-3 med 12-60 og 50-200 er faste turkamerater. Er ikke redd for vann eller kulde i det hele tatt og det er en knall følelse. Måtte bruke tenna en gang på av/på knappen da den frøs etter 8 timer ute i snø/slafs. Ikke mange andre som tok bilder den dagen, men jeg kom hjem med over 800.. Da det er en stund siden Olympus har fornyet flaggskipet sitt så ligger det i dag etter på høy ISO ytelse og videofunksjoner. Men værtettingen tør jeg nesten vedde på at den er helt oppe i toppen enda.

Et annet kamera jeg liker godt er det gode gamle E-1, men pga manglende stabilisering i kamerahuset så blir storebror med på tur. Har jeg rett sekk så får begge bli med. Er kjekt å slippe linseskift når man trenger et kamera raskt. Ligger pent brukte både på Finn og Foto dot no

Slik så det ut etter en hel natt ute i -15C. Kameraet var satt til å ta bilder hvert minutt igjennom natten og det ble vel litt over 400 i løpet av de 7 timene batteriene holdt..

%7Boption%7D

post-5466-133474677219_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treng eg eit så avansert og dyrt kamera?

Nei, eg gjer kanskje ikkje det. Då eg fekk interessa for friluftsliv gjorde eg ein del innkjøp av utstyr så som støvlar, sekk, klede og telt.

Mine tankar var som så at eg hadde ikkje behov for det dyraste på marknaden.

Dei fyrste fjellstøvlane (full pris 1200,- fekk dei for 900,-) klarte 3 dagar over vidda, rettare sagt dei klara nok meir men ikkje eg.

I kjellaren har dei funne sin siste kvileplass, står der for å minne meg på: Ikkje ein gong te.

Den rimelige ryggsekken held støvlane med selskap, det same gjer Sparkjøp sine rimelige ytterklede.

At desse kleda er testa og funne eigna av erfarne fjellfolk kan vel kallast å tala vel romslig.

Dette er nokre få eksempler på at eg lærer litt seint, alle dei andre "rimelige men gode" kjøpa let eg forbigå i stilla.

Hovudpoenget mitt er at eg er dritlei av å bli lurt av meg sjøl. Nå brukar eg litt meir tid på å finne ut kva som trengs.

Eg har ingen trong for å kjøpa det nyaste heile tida, men eg har stor tru på å få tak i ting som eg kan lite på.

Av og te kan nok utstyret liggje i overkant av evnene, betre den vegen enn omvendt så kan eg heller strekkja meg mot det.

Når det gjeld merke på kamera så er eg ikkje låst. Eg har kikka på Olympus E3 og fått det svaret at dette er eit svært robust apparat.

Så er det at alt etter kven ein spør får ein ulike svar; dei som lever og åndar for foto og dei som har eit litt meir avslappa forhold te akkurat det.

Den lyse ideen eg fekk om å lufta kameraspørsmålet mitt på dette forumet viste seg å halda stikk, takkar for gode svar.

Hadde eg spurd på eit fotoforum vil eg tru hovudverken hadde plaga meg no, brukar få det hvis det blir for mykje informasjon på ein gong.

Eg trur eg held fast på det å kjøpe meg eit skikkelig kamera, om så det ligg over det eg får ut av det (enno)...

Med helsing Framleis på leit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du nevner L-objektiv. Fekk tilbud på et 15-85mm men har ikkje nokon formeining om kva L-objektiv står for.

Som den observante lesar nett no fekk demonstrert, så ligg den tekniske kunnskapen eit lite stykke unna teknikken.

Det holder ikke med et værtett kamera dersom objektivet du setter på det ikke tåler regn. L-serien er Canons serie med proff-objektiver. Disse har værtetting. Muligens lager Canon også andre værtette objektiver, men jeg har ikke sett slike. L-serien er altså de som har bokstaven "L" i produktbetegnelsen, f.eks. er "Canon EF 17-40 f: 4.0 L USM" i L-serien, mens "Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM" ikke er det.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 7D og er stort sett veldig fornøyd med det. Jeg vil anbefale deg å spørre butikken om du får låne det et par dager før kjøp. Ikke for å teste værtetting men for å teste selve kameraet som kan være ganske krevende før du lærer det å kjenne. Ole Jørgen Liodden har testet huset i krevende omgivelser: http://canonfieldreviews.com/7d-1-weather-sealing/

OS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes utrolig mye bra kameraer på markedet som alle gjør jobben. Men det er viktig å være klar over at objektivet kanskje er viktigere enn hvilket kamerahus man velger. Jeg vil tippe at de fleste fotografer legger mer penger i objektivene enn kamerahus. Men det viktigste er selvsagt likevel fotografen. En dårlig fotograf tar omtrendt like dårlige bilder med et bra kamera som med et dårlig kamera. Et hett tips er derfor å lese deg litt opp på fotografering.

Ut fra tester jeg har lest er 7D et veldig bra kamera. Selv bruker jeg et gammelt Canon 30D. Det har ikke værtetting men har vist seg å tåle det meste uansett. Jeg har blant annet hatt det nedfrosset i over 3 uker under en lang vintertur. Kameraet leverte likevel varene hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameraer tåler mye ja, men en ting en bør passe på er kondens som følge av raske temperaturendriner. Fra -20 til +20 er et sjokk og det kan danne seg kondens inne i kamerahuset. Det kan raskt drepe elektronikken, dvs de billigste ryker først, proffkameraene tåler mer? Selv pleier jeg å la det ligge i kameravesken for jevn tilvenning av temperatur både når jeg skal ut i kulden og når jeg kommer inn. Mellomlagring i bil hjelper også godt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, temperatursvingninger er noe å tenke på. Ble anbefalt av en kar fra Vennesla Fotoklubb å pakke kameraet tett inn i en plastpose før tilvenning til +gradene og som essem nevner, er det best hvis kameraet får god tid til akklimatisering.

Hvis jeg har lyst til å se bildene straks jeg kommer hjem, er det viktig å lure minnekortet ut før "pakking". :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på å kjøpe skikkelig speilrefleks (har kompaktkamera utenom) og har kikka på Canon EOS7D.

Dette verkar som eit robust apparat med tanke på vær.

Eg er ikkje interessert i husmorelektronikk og ser for meg at dette vil koste meg dyrt.

Mitt spørsmål er då; for dei pengane dette kameraet kostar, er der andre merker som kan gje meg like mykje igjen

med tanke på levetid, optikk, kvalitet generelt og sjølsagt at det er brukarvennlig.

På godt norsk, gjer eg noko dumt om eg kjøper akkurat dette kameraet???

Med helsing fotograf in spe... :D

Som det er nevnt før her;

Akam.no er et bra sted å spørre.

Canon EOS 7D er et veldig godt kamera - ingen tvil om det.

Jeg synes det er et par viktige ting til du bør tenke på når du kjøper deg kamera:

- VEKT

Du skal faktisk gidde å bære med deg utstyret. Et Canon EOS 7D med et normalobjektiv og et teleobjektiv veier fort 2,5 kg. Skal du i tillegg ha med en vidvinkel, batterier, lite stativ, etc snakker vi fort om 3,5 kg og det er mye å bære på.

- OBJEKTIVBYTTE

Når jeg er i fjellet er det i hovedsak 2 objektiver jeg benytter. Et 70-200mm teleobjektiv og et vidvinkelobjektiv. Om du ikke benytter deg av 2 kamerahus(som forøvrig gir punktet over enda en kilo) vil du nok oppleve at objektivbyttene tar tid og i verste fall vil gjøre at motivet du vil ta bilde av forsvinner.

Jeg mener du bør tenke godt igjennom disse punktene. Skulle jeg anbefalt deg et kamera ville jeg anbefalt et Canon EOS 500D(eventuelt det nyeste 550D). Som objektiv ville jeg definitivt anbefalt Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS USM. Da vil du få både vidvinkel og tele.

Du vil her ha en pakke som veier lite(1,1 kg) og som er skikkelig anvendelig å på tur.

Om du i tillegg kjøper det på JapanPhoto med deres superforsikring så tør du kanskje bruke det i litt kaldere/våtere omgivelser enn ellers. Jeg er veldig fornøyd med denne forsikringen.

Et Canon-kamera ville jeg forøvrig ikke sammenlignet med et støvelkjøp eller teltkjøp.

Lykke til med valget! :)

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes utrolig mye bra kameraer på markedet som alle gjør jobben. Men det er viktig å være klar over at objektivet kanskje er viktigere enn hvilket kamerahus man velger. Jeg vil tippe at de fleste fotografer legger mer penger i objektivene enn kamerahus. Men det viktigste er selvsagt likevel fotografen. En dårlig fotograf tar omtrendt like dårlige bilder med et bra kamera som med et dårlig kamera. Et hett tips er derfor å lese deg litt opp på fotografering.

Godt poeng. Det er du selv som vil være begrensningen i starten.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lange turer er det du ser for deg å bruke kameraet på, og hvordan turer?

Er poenget med turen å ta fotografier, eller skal du ta bilder av turen?

Jeg hadde med meg mitt speirefleks på langur i sommer, D90(nikon) i snutebag med bare 1 linse, da var meningen å ta bilder av turen, jeg følte det ble litt overkill, klart det blir fine bilder, men meningen med turen var ikke å fotografere og jeg hadde helt sikkert greid meg med et kompaktkamera med litt ekstra zoom.

Handler turen om å ta fotografier, fugler eller andre motiver så har man sikkert tid til å bytte linser, ta frem stativ og ikke minst plass i sekken til alt utstyret.

Så hvis turen ikke direkte handler om å ta bilder, du skal da ha planlagt en tur oppi berget fordi du vet det sitter et ørnepar der i disse tider, så føler jeg (av erfaring) at bruksopplevelsen blir størst jo mindre og enklere kamera du har med deg, derav flere bilder.

Må du absolutt ha speil så ville jeg sett på de minste seriene fra de mest kjente produsentene og heller kostet på en skikkelig bag, gorillapod og en vanntett pakkpose. Sjangsen for at du får lyst til å ta bilde i drittvær er minimal og er lysten der så trenger du ikke et bombesikkert kamera for de få sekundene du tar bilder.

Var dette litt for negativt så beklager jeg, men du må se for deg scenariot du skal ut på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kloke svar her inne, jeg vil anbefale deg denne wiki'en som har sin opprinnelse fra Akam-forumet: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:Hjelp_til_valg_av_første_speilrefleks

Hmm, det skal være understrek mellom alle ordene, selv om det ikke vises her i linken.

Og husk: Et godt hus med middels optikk er dårligere enn et mindre funksjonsspekket hus med god optikk. :D

(i de aller fleste tilfeller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du legger til enda en faktor til kalkylen, så har du jo vekt, og volum, som så absolutt er noe å vurdere. Jeg lever etter den regelen at verdens beste kamera er det du har med deg. Du kan ha brukt så mange hundre tusen du bare vil, så lenge hasselbladen ligger hjemme og støver, tar det ikke bilder.

Med vekt og volum som største faktor endte jeg opp med et av de realtivt nye speil-løse systemkameraene fra panasonic/olympus som mitt valg. Kan best sammenlignes med tidligere tiders rangefinder-kamera alá leica etc./dagens M-serie. Jeg har hatt avanserte kompakttkameraer før, men ønsket å gå opp til noe med utskiftbar optikk og større sensor.

Om dette er noe som funker for deg må være din egen vurdering, men med 20mm fastobjektivet har du faktisk et kamera som ligger opp mot mange APS kameraer i bildekvalitet, men som går nedi en jakkelomme. Om dette skulle vekke interesse kan jeg anbefale følgende innføringslitteratur:

http://www.four-thirds.org/en/microft/index.html

http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicGF1/

http://www.dpreview.com/reviews/olympusep1/

Ellers gir denne siden noen gode eksempler på hva GF1 er i stand til sammen med 14-45mm kit-zoomen.

http://www.davidclapp.co.uk/blog/reviews/43-panasonic-gf-1-in-the-landscape.html

Som en sidenote så har det ryktes de siste dagene at Olympus kommer til å gå for speilløse systemløsninger også på e-serien. Sitat Richard S. Pelkowski (Olympus US): “The Olympus E system of Four Thirds cameras is likely to be completely mirrorless in two years time, according to Olympus America’s DSLR product manager". Om dette stemmer er vel usikkert, men det får en jo til å lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du legger til enda en faktor til kalkylen, så har du jo vekt, og volum, som så absolutt er noe å vurdere. Jeg lever etter den regelen at verdens beste kamera er det du har med deg. Du kan ha brukt så mange hundre tusen du bare vil, så lenge hasselbladen ligger hjemme og støver, tar det ikke bilder.

Veldig enig i det. Jeg bruker et Panasonic LX3, som er bedre (mer lyssterkt, vidvinklet) enn de fleste kompaktkameraer, men likevel lett og lite volum. Kameraet er ikke ubehagelig å ha i en vanntett pose på brystet en hel dag. Veier rundt 250 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treng eg eit så avansert og dyrt kamera?

Nei, eg gjer kanskje ikkje det. Då eg fekk interessa for friluftsliv gjorde eg ein del innkjøp av utstyr så som støvlar, sekk, klede og telt.

Mine tankar var som så at eg hadde ikkje behov for det dyraste på marknaden.

Dei fyrste fjellstøvlane (full pris 1200,- fekk dei for 900,-) klarte 3 dagar over vidda, rettare sagt dei klara nok meir men ikkje eg.

I kjellaren har dei funne sin siste kvileplass, står der for å minne meg på: Ikkje ein gong te.

Den rimelige ryggsekken held støvlane med selskap, det same gjer Sparkjøp sine rimelige ytterklede.

At desse kleda er testa og funne eigna av erfarne fjellfolk kan vel kallast å tala vel romslig.

Dette er nokre få eksempler på at eg lærer litt seint, alle dei andre "rimelige men gode" kjøpa let eg forbigå i stilla.

Hovudpoenget mitt er at eg er dritlei av å bli lurt av meg sjøl. Nå brukar eg litt meir tid på å finne ut kva som trengs.

Eg har ingen trong for å kjøpa det nyaste heile tida, men eg har stor tru på å få tak i ting som eg kan lite på.

Av og te kan nok utstyret liggje i overkant av evnene, betre den vegen enn omvendt så kan eg heller strekkja meg mot det.

.....

Eg trur eg held fast på det å kjøpe meg eit skikkelig kamera, om så det ligg over det eg får ut av det (enno)...

Med helsing Framleis på leit.

Jeg kjøper argumentet ditt når det gjelder friluftsutstyr, jeg har vært der selv. Men ikke når det gjelder kamera, her er det viktig å definere bruk. Det er også viktig å skille mellom kamerahus og optikk, du kjøper deg et system når du investerer i speilreflekskamera (eller systemkamera om du vil...).

Et 7D koster 11-12.000, skal du ha med optikk som rettferdiggjør kameraytelsene må du velge på øverste hylle. Gjerne en ef-s 17-55 f2,8IS eller ef-s 15-85 (som er lyssvakt). Da dekker du grei vidvinkel (ikke supervidvinkel), men husk at 7D er et kamera for teleentusiasten med sine 8 bilder pr sek. Det gjør kameraet til et av de raskeste som finnes, dette betaler du for. Skal du utnytte denne delen må du ha teleoptikk som gjerne koster opp mot 10 lapper eller mer som nytt. Ikke bare skal det tegne skarpt, 7D har et avansert autofokussystem som også setter krav til optikken for å klare å utnytte det.

Så har du noe som heter teknologiutvikling, det kommer om ikke lenge noe som er enda bedre enn 7D. Etter det kommer det enda et kamera som er enda bedre, and so on... Topp glass beholder du i årevis, kamerahus kommer og går. Poenget mitt er at kjøper du et topp kamera nå som du forventer å klare å utnytte om 2-3 år, er det bedre å kjøpe et rimelig kamera nå og oppgradere senere. Med rimelig menes ikke utilstrekkelig, du får svært mye for lite penger om dagen. Og betaler mye for det lille ekstra.

For et par dager siden leste jeg på foto.no om proffer som ikke skjønner helt diskusjonen om regnvær, deres erfaring er at kameraer uten værtetting kan stå ute i regnvær uten å ta skade av det. Bare å tørke av med en tørr klut etter bruk. Lenge før det blir et problem for kamerahuset, sliter du med regndråper på frontlinseelementet. Skal du fortsette er du tvunget til å dekke til og beskytte mot regnet.

Derfor, siden jeg ikke kan se at du har nevnt HD film (noe 7D har..), om du skal bruke mye penger på kamerautstyr, legg pengene i optikk og kjøp et billig kamerahus som du kan trene på. Du vil ha mer enn nok å henge fingrene i den første tiden om du kjøper en entrymodell, da ifht fotokunnskap. MEN, disse har litt knotete knappebruk så jeg ville kjøpt noe mer praktisk. Jeg bruker selv 40D, et kamera som proffene gjerne har som back-up. Nå er det 50D som er å få kjøpt, 40d brukt er en mulighet til en rimelig inngangspris på et godt kamera. For å si det slik, kjøper du en brukt 40D er det ikke kameraet som er begrensningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode svar på problemstillingen her inne, men jeg vil fortsatt anbefale deg å lese den wiki'en om førstegangskjøp.

Som essem sier skal du ha optikk som matcher 7Den må du ut med en god del kroner på toppen av de 11-12 000 kronene, og det vil jeg si er ganske voldsomt for en nybegynner.

Etter hvert som du får erfaring med et kamera, enten det er billig, middels dyrt eller dyrt, får du erfaringer om hva du liker av menyer, knappefunksjoner, hva du evt. savner i det kameraet og hva slags optikk du trenger/mangler.

Jeg ville styrt unna entry-level kameraene (f. eks Nikon D3000 og Canon 1000d) og avhengig av hva du tenker er greit å dra med deg på tur gått for en Olympus E-620 (som forøvrig er verdens minste stabiliserte speilrefleks), Nikon D5000 eller Canon 40d, evt. 50d.

I tillegg til at E-620 er lett og liten, har de også en del andre objektiver som er lette, små og fine, dette pga sensorstørrelse. Hvis du vil ha et lommekamera med speilrefleksfunksjon, men da uten stabilisator, kan Olympus E-420/450 være noe for deg.

Nok mas fra min side, men gå i en fotobutikk og prøv kameraene er det viktigste rådet jeg kan gi deg. Hvordan funker grepet, hvordan er menyene å navigere i og som andre sier tenk på vekt/volum også for et kamera som ikke blir brukt, er bortkastede penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.