Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av kartmappe


rrmagne

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal kjøpe meg ei Kartmappe som bør være så vantett som mulig.

Jeg har kikket på følgende 2 modeller og lurte på om noen kunne anbefale meg

en av disse eller kanskje jeg burde gå for noe helt annet:

Denne fra Gsport Haglöfs Watatait Mapcase

Eller

http://www.ute.no/index.php?k=125&uk=159&vk=83&v=591

Alle gode tips og erfaringer ønskes.

Mvh

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har i mange år brukt en Ortlieb kartmappe som du linker til. Veldig godt fornøyd med den.

Tåler alt av drittvær og plasten holder seg myk og uten å bli blass selv etter mye bruk. Dersom man er nøye med å lukke brettelukkingen så tåler den faktisk å bli nedsenket i vann (Har tryna i elv samt lagt den under vann i kortere tid, kartene like tørre).

God slitestyrke på plasten.

En svakhet er dog hektene som fester tråden til mappen, disse er for tynne og bøylige og kan løsne fra innfestingshullene i mappen. Mulig at disse er forbedret nå, men på min mappe har jeg byttet de orginale plasthektene med minikarabiner.

En stor fordel er at du kan se på kartene dine fra begge sider av mappen.

Utenom hektene kan jeg ellers meget godt anbefale kartmappen fra Ortlieb.

Den andre du henviser til har jeg ikke erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan også skrive under på at ortlieb-mappa gjør jobben. nå har min mappe for det meste ligget knøvla i et topplokk eller nedi sekken, men den er fortsatt like hel. den har tjent sin plikt i knappe to år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips og råd.

Er overbevist om at det er Ortlieb som gjelder.

Hvilken nettbutikk benytter dere for bestilling av utstyr? Noen gode erfaringer?

Jeg er også på utkikk etter noen gode vanntette pakkposer. Har hørt at det kan være hensiktmessig og kjøpe

pakkposer med 2 karabin kroker. Synspunkter her eller skal jeg ta dette opp i en annen post?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 7-8 år gamle kartmappe fra Sea to Summit har begynt å rakne ved enden av zip-locken, så jeg er også på utkikk etter en ny kartmappe.

Ser på Hagløfs sine sider at de har kommet med en nyere modell av den som er på G-sport sine sider. Virker som at den nye modellen har vindu på begge sider. Er det noen som vet om noen butikker som har den nye modellen? Har lyst til å klå på den. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei rrmagne.

Ta en titt på denne linken:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=19406&highlight=pakkposer

Tråden inneholder også linker til andre tråder om temaet.

Søkfunksjonen her på FF er fin, og det er også greit å separere temaer fra hverandre slik at det ikke blir for mye trådsalat.

Forøvrig; etter min mening er det ikke et must at pakkposer har to D-ringer for karabiner. Dette er stort sett bare et poeng dersom du skal heise opp posene e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe meg ei Kartmappe som bør være så vantett som mulig.

Jeg har kikket på følgende 2 modeller og lurte på om noen kunne anbefale meg

en av disse eller kanskje jeg burde gå for noe helt annet:

Denne fra Gsport Haglöfs Watatait Mapcase

Eller

http://www.ute.no/index.php?k=125&uk=159&vk=83&v=591

Alle gode tips og erfaringer ønskes.

Jeg har Haglöfs' Watatait-mappe. Den er noen få år gammel, men ser identisk ut med bildet hos Gsport på nett så jeg tror ikke det er gjort endringer på den siden jeg kjøpte min. I motsetning til andre her har jeg aldri brukt den i noe hardere enn regnvær :), men jeg testet den litt i vasken hjemme nå.

Et par minutter under vann gikk uten problemer. Da mappen hadde ligget omlag 20 minutter under vann var det fukt ytterst langs kantene, men ligger du så lenge fullstendig under vann har du antakelig større problemer enn et vått kart. Testen min var veldig ad hoc, så jeg har ikke noen tall på hvor mye vann som kom inn eller eksakt når det begynte å trekke gjennom, men det var ikke mer enn at det gjorde A4-arkene jeg hadde inni litt fuktige på de ytterste par centimeterne.

Til vanlig turbruk holder det lenge, og jeg har aldri hatt problemer med at det kommer inn vann i regnvær. Mappen gjør sånn sett akkurat det den skal, men om den en gang må byttes ut vil jeg ha en med vindu på begge sider.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at de fleste anbefaler Ortlieb sin.

Må si at jeg syns denne virker greie med tanke på at den er gjennomsiktig på begge sidene.

Eneste jeg ble litt betenkt på var målene 27*27 er dette stort nok?

Den andre målte 29 x 46 cm (utbrettet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den nøyaktig 27x27cm?

I så fall er 1:50000 kartene fra Kartverket noen millimeter for store.

Utbrettet en gang måler de 25x27,8cm................

Her kan du se målene http://www.ute.no/index.php?k=125&uk=159&vk=83&v=591

Ellers har jo ortlieb også denne http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=11001&prodid=2059 med mål 50x35 cm men dette blir kanskje i største laget å drasse rundt på? Den skal jo ideelt sett kanskje være rundt halsen.

Ellers er det jo denne fra Gsport som jeg har nevnt tidligere http://www.gsport.no/Produkt/704807(BC_7)/haglöfs-watatait-mapcase/

med mål 29 x 46 cm (utbrettet), 29 x 15 cm (sammenrullet)

Er veldig usikker nå for hva jeg skal velge spessielt ettersom den ortlieb mappa kasnkje var litt for liten til kart i målestokk 1:50 000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min veier 70g strippet (kun strop over hode).

Man bør bytte ut de medfølgende festestroppene. Har to ganger opplevd at mappa har blitt revet ut av festestroppene (en gang riktignok i orkan vindstyrke). Mappa har meget god levetid. Første utgaven kastet jeg etter 10 års ekstensivt bruk (bla som sitteunderlag). Da med kun noen smårift og en gul patina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hiver meg på denne tråden. Har sett på disse Ortlieb mappene. Tenker å kjøpe en kartmappe som jeg også kan oppbevare GPSen i under vandring. Hvordan er det å oppbevare en GPS i disse mappene? Har en Garmin 60CSx?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Går fint å putte 60CSX'n inn i mappen,

Men ser ikke helt poenget, Garmin'en er jo vanntett og jeg antar at over tid vil den slite en del på den sveisede sømmen på kartmappen.

Takk for svar. Har kun brukt kart og kompass i alle år og nylig anskaffet GPS. Har rett og slett ikke erfaring med GPS på tur og tenkte det måtte være praktisk å ha den i kartmappa men kanskje like greit å ha den i lomma eller i hånda med bærestroppen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Tar opp igjen denne tråden som har lagt i dvale i årevis. Brukas kartmappe lengre no når karta ikkje nødvendigvis er av papir?
Eg bestillte meg nettopp eit svensk kart på tyvek, lurte på om eg skal slå til på ei kartmappe og. Kosta jo litt ei frå ortlieb men da gjer jo karta og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.