Gå til innhold
  • Bli medlem

Høgevarde og Gråfjell til helgen


anetfjell

Anbefalte innlegg

Annonse

Normalt er Høgevardeområdet lite skredutsatt. Rett og slett for slakt, med noen åpenbare unntak. Selve toppen er litt bratt, men pleier å være ganske avblåst.

Gråfjellområdet er mer småkupert, men hvis man unngår åpenbare rasheng så bør det være greit.

Ranten ville jeg vært forsiktig med akkurat nå siden det har falt mye lsnø. Der kan det vel gå ras hvis man har uflaks.

Ellers opplever jeg hele det fjellpartiet som ganske snilt. jeg har gått mye omkring utenfor spor med helt vanlige ski uten at det har vært noe problem. Skifeller har jeg heller aldri benyttet der. Vær imidlertid oppmerksom på at det kan være veldig kaldt og mye vind akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapport fra Tempelseter:

Jeg har tilbrakt de siste tre helgene på Tempelseter og er her oppe på vinterferie nå.

Det er utmerkede forhold på hele Norefjell. Bra med snø overalt og ypperlig utenfor sporene med fjellski. Det er en god del fokksnø med karakter typen tørr vestlandslefse. Dette kan gjøre utforkjøringer noe "spennede" innimellom og litt vrient å få Telemarksvingene til å virke elegante.

Man skal lete grundig eller opptre med "hue under armen" for å utsette seg for overhengende rasfare i Høgevarde-Gråfjellområdet når man går tur med fjellski. Observerte i går et naturlig utløst ras i sørsida av Dunkeliåsen sørvest for Gråfjell, men det er et ras som går jevnlig på et sted man normalt ikke går med fjellski.

Den sida av Ranten hvor det muligens kan være rasutsatt er lett å omgå og ikke naturlig å bevege seg i med fjellski.

Ranteskar som går opp på sørvestsida av Ranten er helt uproblematisk. Gikk opp der og kjørte ned med toppturski forrige helg. Jeg ville imidlertid vente litt med å prøve meg på å kjøre rennene på sørøstsida av Ranten. De er normalt mye finere lenger utpå vinteren når det er "slush" oppå skaren.

God tur!

CHo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.