Gå til innhold
  • Bli medlem

Montere bindinger


okn

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei.

1. Balanser skien på pekefinger og finn balansepunkt. Merk av dette. Gjør det samme med den andre skien.

2. Finn dimensjon på skruer, Rottefella bruker 5 mm. i diameter på sine skruer etter hva jeg husker, hvordan dette er med Salomon vet jeg ikke.

Dersom skruene dine er på 5 mm. så bruker du et 4 mm. bor (evt. et 4.5 mm. bor). Til 4 mm. skruer brukes 3 mm. bor o.s.v.

På alle skipar jeg har montért bindinger på oppigjennom har jeg brukt 1 mm. mindre dimensjon på boret enn på skruedimensjon.

3. Putt en skrue igjennom binding og mål hvor mye av skruen som stikker ut på undersiden. Mål så den samme lengden fra tuppen på boret og fest tape rundt boret slik at du ikke risikerer å bore for dypt i skien.

4. Demontér plastdeksler fra binding og legg den slik at den er sentrert i lengderetning.

Punket hvor skoens tupp festes inn i binding skal ligge på balansepunktet du fant tidligere.

Fest bindingen midlertidig med tape og fest plastdeksler og sjekk igjen balansepunkt på skien, nå med bindingen på skien. Dersom balansepunkt er blitt forskjøvet så flytter du bindingen ørlite grann forover eller bakover etter behov. Hælplate kan forskyve balansepunkt.

5. Så merker du av skruehull i bindingen med en tusj eller evt. med en syl.

6. Fjern binding og så kan du bore. NB!!! Vær forsiktig, la boret jobbe, ikke press.

7. Bruk litt vannfast lim som tåler minusgrader i hvert skruehull før du skrur inn skruene i de respektive hullene.

8. La limet tørke i anbefalt tørketid (og evt. gjerne litt til) før du tar skiene i bruk.

9. God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God anvisning av Martin. Vil bare legge til et ekstra punkt mellom 4 og 5: Kontollér både en og to ganger. Sikt fra alle vinkler og se at bindingene står rett før du begynner å bore.

Og til punkt 7: Ikke dra skruen for hardt til slik at skien svekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Genial monteringsanvisning. Sparer noen hundre på dette:)

Lurte bare på om det er veldig skadelig for skien å skifte bindinger på den, mer enn en gang.? Jeg har ski med BC binding, men tenkte å sette på en riva binding, tror det er bedre på langtur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mye det har å si for rene bortoverski uten innsving (jeg vil tro det vil være negativt metanke på smørelomma), men det har mye å si på nedoverski. Å flytte bindingen et par cm kan ha veldig mye utslag i kjøreegenskaper. Dette på grunn av innsvinget i skia, varierende stivhet og spennet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis balansepunktet ikke er klin på midten av skia ETTER at bindinga er montert, så husk på at bindinga kan forflytte balansepunktet en del. Hører du med produsent/importør så sitter de som oftest på hvor 3 pin-linja skal være eller punktet midt under foten din.

For gåegenskaper på en fjellski har det ikke så himla mye å si om det er litt foran balansepunktet. Noen produsenter har jeg sett anbefaler et monteringspunkt som kan likke en cm eller to foran balansepunktet.

Men som nevnt: la for alt som er godt være å montere noe etter balansepunktet på en alpinski...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skal flytte hælklossen på et par bindinger. Regner med at jeg må bore nytt hull / nye hull. Hva gjør jeg med de gamle? Sportsbutikkene plugger hullene, kan jeg gjøre dette selv? evt hvordan og med hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rramsdal: Hvis du går til en sportsbutikk som monterer bindinger får du/ får du kjøpt plugger til å putte i hullene.

Ha i litt trelim eller liknende og bank de ned med en hammer.

Legg så en kniv på skien med en hammer mot "baksiden" av kniven, slik at du får banket/ skåret vekk toppen av pluggen.

Det blir gjerne til at man tar av litt av toppen av skien også, da denne hever seg i et lite omvendt krater rundt skruehullet når man drar til skruen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.