Gå til innhold
  • Bli medlem

Førere/guider og sikring


panda

Anbefalte innlegg

En ting jeg alltid har lurt på:

Hvis man går på en topp med fører (f.eks Store Skagastølstind) så er det vanligvis noen partier som man må sikre på. Hvordan gjør man det rent praktisk ? Sikrer en av deltagerne guiden opp det vanskelige partiet, eller klatrer guidene usikret og slipper ned et tau (forutsetter selvsagt at det dreier seg om relativt greie partier).

Benytter deltagerne Jumar (ser litt trist ut) eller klatrer man ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 4 uker senere...
Gjest Anonymous

Vet at guidene hvertfall klatrer ofte "som om de ikke har tau". De anser at det er større fare for at de blir dratt ned av klientene, enn at de faller selv. Har klatret litt med en, da har jeg sikret han. Men på ene taulengden fant jeg bare 3 forankringer ;) Og det var en hel taulengde på 60m. Neste taulengde var det kun en, og siste ingen. Så på det verste et 120m fall + dynamikken i tauet. Men som han sa så hadde han ikke falt helt ned, men landet på en hylle! Var stort sett 5+, med et par taulengder på ca 6. Og det syns jeg er vanskelig nok i høyfjellet.

De gjør nok litt forskjellig tenker jeg. Mange av de som er klienter kan klatre og sikre sikkert. Og om ikke vet jeg også at som klient skal man ikke røre noenting, med mindre man får beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på det verste et 120m fall + dynamikken i tauet. Men som han sa så hadde han ikke falt helt ned, men landet på en hylle! Var stort sett 5+, med et par taulengder på ca 6. Og det syns jeg er vanskelig nok i høyfjellet.

Skal det være en forklaring på at det ikke var så farlig likevel? Faller man ukontrollert ned på en fjellhylle er det mer enn tilstrekkelig med en BRØKDEL av 120 meter for å slå seg helseløs eller i hjel.

Store klatrere som slurver med sikringen ender ikke sjeldent livet et annet sted enn på gamlehjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.