Gå til innhold
  • Bli medlem

1000mile sokker


rasto

Anbefalte innlegg

Annonse

Fordi jeg er delvis plattfot har jeg alltid hatt problemer med vannblemmer under fotbladet, særlig i joggesko. Hver eneste joggetur var et lite smertehelvete, og etter 5 kilometer hadde jeg normalt en stor vannblemme på hver fot. Etter at jeg kjøpte tolagssokker var marerittet over, og jeg jogget opp til 2 mil uten at vannblemmer ble et problem. Brukte ullsokker fra 1000mile på langtur i fjor sommer, og synes de fungerte meget bra. Ikke luktet de spesielt gærent heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler 1000 mile på det varmeste. Er en notorisk vandrer som har prøvet mange slags sokker med varierende resultat. Traff på en fjelltur en engelskmann for et par år siden som anbefalte meg å teste

1000 mile.

Har siden bare brukt disse både på tur og ellers, alltid varm og tørr på beina og best av alt, ingen blemmer.

Resten av familien er like begeistret som meg. Kan ikke si annet enn "test disse". ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Bruker flere varianter, men er nok mest begeistret for "Heavyweight Walk og All Terrain." :D

Kjøpte et par hver av de du anbefalte og brukte Heavyweight Walk på en 2-3 timers fjelltur i dag. De føltes veldig "grove" og i begynnelsen kjentes det ut som jeg skulle få gnagsår men det gikk over. Jeg har fjellsko størrelse 45 og bestilte størrelse 43-45 men de var i minste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært plaget med gnagsår i Alfa skarvet, og heller ikke sokkene fra 1000 mile hjalp mot dette. Men kombinasjonen 1000 mile sokker og en liten korkhæl i skoa fjernet gnagsåra for godt. Ellers er jeg kjempefornøyd med 1000 mile sokkene; gode og varme, og ingen plager med gnagsår i andre sko enn akkurat Skarvet skoen (som jo er beryktet for gangsår).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært plaget med gnagsår i Alfa skarvet, og heller ikke sokkene fra 1000 mile hjalp mot dette. Men kombinasjonen 1000 mile sokker og en liten korkhæl i skoa fjernet gnagsåra for godt. Ellers er jeg kjempefornøyd med 1000 mile sokkene; gode og varme, og ingen plager med gnagsår i andre sko enn akkurat Skarvet skoen (som jo er beryktet for gangsår).

Hvilken av 1000mile sokkene er det du bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiskoene har jeg først en 100mile Tactel liner, som også er dobbel. Veldig behagelig å gå i, men er ikke i ull så jeg tar den av når jeg kommer frem til leir.

Så veksler jeg mellom enten det hjemmsiden kaller New Lightweight eller Heavyweight, avhengig av temperatur. Som regel liner og Lightweight på tur, og heavyweight i leir. Nå om våren går det kun i Lightweight.

Heavyweight er mye grovere enn Lightweight, men når de brukes sammen med Liner'en blir resultatet utrolig behagelig for foten :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da landet det et par Approach samt et par Heavyweight i postkassa i dag. Bestilte på tirsdag så de er raske med å sende. Prøvde Approachen (39-43) på foten nå og de er ikke direkte store i størrelsen.. Bruker 41-42 i sko og sokkene er kanskje i minste laget. Blir en prøvetur mot Rondvassbu etter jobb i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er "tungvekterne" testet en knapp mil i nyinnkjøpte Scarpa ZG65 på stier i Rondane. Gnagsår har "aldri" vært noe problem og fikk det ikke nå heller :oops: Det negative med sokkene er at de har elendig elastikk og legger seg i folder over støvelskaftet. Måtte stoppe etter 6-7 kilometer og trekke de opp på nytt da det kjentes som om de krøllet seg under foten bak tærne til tross for at støvlene sitter riktig godt. Kommer vel neppe til å bestille flere par før de er testet mer, og neste tur blir i Meindl Glockner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ville bare gi en liten feedback på hvordan disse produktene fungerte under min siste tur til alpene nå i september. I sko som var innkjøpt i størrelse stor nok til å få plass til nok sokker til å holde varmen på Mont Blanc, brukte jeg min vanlige "konfigurasjon" med dobbel liner innerst og den doble "light weigt" sokken ytterst. Dette fungerte utmerket både opp på LeLunet (3.550moh) og Pigne d'Arolla (3.790). Ingen antydning til gnagsår, og god og varm i bena til tross for 6-7 kalde og nysnø. På toppdagen på Mont Blanc fikk vi ordentlig white out, vind i kuling styrke og med andre ord et realt dritvær. Vår lokale guide bestemte at på 4.560 meter var det på tide å sette nesen nedover igjen. Hadde på denne turen hadde jeg byttet den ovennevnte lineren ut med en tynn dobbel ullsokk innerst, og den grove "heavy weight" sokken ytterst. Og fremdeles var jeg god og varm i bena, fri for gnagsår, og sånn sett mye bedre stilt enn den bunnfrosne vannflaska i sekken.

Så jeg heller fremdeles til å kunne anbefale sokkene, ihvertfall til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine endte opp i søpplebøtta.... De tynne var latterlig små og de tykke ble det nær sagt umulig å få "innerforet" til å passe fremme i tåpartiet etter noen runder i vaskemaskinen. Har brukt diverse tykke ullsokker/nikkersstrømper siden jakta startet den 20 august og det har blitt endel mil med sekk på +/- 10 kg pluss børse uten gnagsår, men så har jeg heller aldri vært plaget med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.