Gå til innhold
  • Bli medlem

Ta med hagle til Canada?


Anbefalte innlegg

Annonse

Har ikke vært i Canada, men jeg sitter akkurat nå med papirarbeide for å ta med meg ei hagle til USA, og vil anta det er mye av det samme. Amerikanerne krever at du fyller ut en søknad om innførsel og faxer/sender dem, denne søknaden kan ha opptil 8 ukers behandlingstid og du må kunne dokumentere at du skal jakte, altså ved å vedlegge jaktkort for området. Skjemaet fant jeg på sidene til The Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives, så let etter noe sånt på hjemmesidene til de Canadiske myndigheter. Utover det må du søke om tillatelse til å transportere våpenet via evt land du skal mellomlande i, skjema for dette finner du også på nett. Medmindre du skal mellomlande i Nederland, da kan du få en link av meg. Det å ta med våpen på fly er stort sett ikke et problem, men du må ha det i en låst hardcase og muligens pakke det i to kolli.

Håper dette var til hjelp, selv om det ble litt synsing. Ikke så vanskelig, egentlig. Men det lønner seg å være tidlig ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke ting er forandret siden ifjor, er det veldig enkelt å ta med våpen til Canada. Henvend deg i tollen på flyplassen her hjemme på avreisedagen, og fyll ut utførsel-skjemaet du får der. (Evt. kan dette skjemaet lastes ned via nett, slik at du kan fylle det ut før du drar til flyplassen). Ta vare på dette skjemaet - det skal vises når du kommer tilbake til Norge.

I Canada plukker du opp våpenet sammen med resten av bagasjen og går selvfølgelig innom tollen. Der fyller de ut skjemaet sammen med deg, og gir deg vel en slags bæretillatelse" som gjelder i 60 dager. Skal du være på tur lenger enn det, må du nok fornye denne tillatelsen litt før den går ut.

Husk å pakke evt. ammunisjon i andre kolli enn våpenet, men det sier seg vel selv. Selv tok jeg vel også ut bolten på rifla før jeg la den i kofferten og låste.

Anbefaler også å ta med en trigger lock som du monterer på (også når den er i kofferten). Vi hadde et par episoder med noen "vanskelige" skrankearbeidere hos en av de mindre og lokale flyselskapene oppe i NWT, noe som nok hadde vært unngått med trigger lock på børsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.