Gå til innhold
  • Bli medlem

11-åring på alternativ 3.5km rute hjem....


Gjest PaperCut

Anbefalte innlegg

Gjest PaperCut

De fleste har vel fått med seg helgens "forsvinning".

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=587155

Jeg synes det er utrolig uansvarlig å sende et barn, uansett hvor god på ski, på en slik hjemtur uten å ha kontaktmuligheter. Nesten like utrolig at hun står frem i media med "Marcus viste et utrolig mot".... hadde jeg gjort en slik blemme hadde jeg funnet en stille krok å skamme meg i - og takket min skaper eller universet for at det gikk bra.

Hadde gutten derimot hatt mobiltelefon, noe kunnskaper om navigering - kart og kompass, og kanskje litt drikke, mat og ekstra tøy hadde saken vært helt annerledes.

Hva synes du - direkte uansvarlig eller bare litt uheldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest PaperCut
Eg gjekk no lengre strekninger enn 3,5 kilometer åleine som elleveåring og da var mobiltelefoner kasser på 25 kilo, ergo

lite aktuelt...

Om det var uansvarleg i denne saken kjem an på kor vant gutten var med friluftsliv og så lenge eg ikkje veit noko om

det foretrekk eg å la være å meine noko.

Jeg bodde langt oppe i Sirdalen som guttunge, og gikk mye på ski - mest sammen med voksne, men noe på tur alene. Alene gikk jeg kun i kjente spor og med klare forventninger om når jeg skulle være tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en ser på de fleste som går turer i nærområdet, sommer som vinter, så ligger vel "ekstra" utstyr som klær etc uansett alder på et nivå som tilsier at ingen ting skal gå galt.

Etter intervju og dømme, og med det fine været, samt godt kjent i området, synes jeg ikke det var spesielt uansvarlig og la ham gå de ekstra km uten voksen følge.

Men hva som bør være med på en tur blir vel alltid et diskusjonstema. Det samme med når du skal "slippe" personer ut på egne turer.

Det gjelder både barn og "eldre" godt voksene.

Her er fasiten vanskelig. (Kjenner personer som har vanskelig med og finne hvor de har parkert bilen....) :lol:

Har selv blitt "nesten" etterlyst etter en tur som ikke gikk helt etter planen på flere punkter.

Blant annet tok mobilen kvelden, både simkort og batteri. Rakk det med 3 minutter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PaperCut, vil ikke si meg enig i at det er så uforsvarlig. Som andre nevner her hadde vi langt dårligere kommunikasjonsmuligheter da vi selv var på den alder. Det hindret ikke mine venner eller meg i å ofte legge ut på en 2 mils runde alene. Tidene forandrer seg kanskje etter hvor bortskjemt man blir med alle duppeditter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det ikke er så lenge til det blir mørkt og man har ikke tilstrekkelig utstyr med seg, må man ikke ta sjanser på å prøve ut nye ruter. Hvis gutten fikk lov å gå alene tilbake over en fast rute, men valgte å ta en alternativ ny rute, har han tatt denne sjansen selv. Han var sannsynligvis ikke erfaren nok til å vurdere det kommende mørket. Normalt er 11 år gammel nok til å kunne gjøre noe på egenhånd, avhengig av hvor selvstendig barnet er. Og avhengig av hvor mye foreldrene stoler på barnet. Og i tillegg avhengig av været. Dette barnet brøt kanskje en avtale og foreldrene burde kanskje ha innsett det på forhånd. Dessuten er det alltid lurt å ha litt varme klær med seg. Jeg gjør det på fjellet og når jeg går i marka med veldig kaldt vær, men heller ikke på en vanlig søndagstur i fint vær. Det hadde kanskje ikke vært et problem om gutten hadde fått lov til å gå tilbake midt på dagen i fint vær og foreldrene hadde gjort en klar avtale om hvilken rute han skulle ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke mene for mye om det som skjedde med denne gutten - men hva mener dere om å utstyre avkommet med fløyte og beskjeden "roter du deg bort så BLÅS! - vi leter etter deg!" ???

Hei.

Jeg har gitt denne beskjeden til mine og i tillegg bedt dem om å ikke legge ut på vandring da vi vil lete, og det vil være lettere å kunne finne den som er borte dersom den ikke forflytter seg kontinuerlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du mener dette ironisk, men hvis gutten hadde stått stille kunne han frosset ihjel fortere.

Hei.

Jeg finnes ikke ironisk når det gjelder barn og forsvinninger :)

Dersom du hadde finlest så skriver jeg ikke at man skal sette seg ned og bare vente. Jeg skriver "forflytte seg kontinuerlig". Det betyr selvsagt ikke at man ikke skal bevege seg som f.eks. hoppe opp og ned, gå frem og tilbake, små runder, slå floke o.s.v. Ved forflyttning i terrenget vil man forbruke energ i tillegg til at søksområdet i utgangspunktet blir større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 år? 3.5 km? Hvis dette er uforsvarlig burde barnevernet ha grepet inn overfor mine foreldre da jeg voks opp.

Enig med deg Bernt!

Da jeg var 11 tok jeg trikken alene til Lian, gikk til Grønlia, Kvistingen, Elgsethytta og Skistua.

En gang rota jeg meg bort, men kom meg til Granåsen og tok buss hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.