Gå til innhold
  • Bli medlem

Tiltak for opprydning av søppel i norsk natur


oyvindbl

Anbefalte innlegg

Både på forumet her og i diverse tidsskrifter og andre fora kan man stadig lese om folks frustrasjon over søppel i Femundsmarka, søppel i Jotunheimen, søppel i Nordmarka, osv.

Vi som har vært der på tur har sett det, og selv om jeg ofte plukker opp det jeg finner og tar med ut til en egnet søppelkasse så er det ikke nok. Vi er rett og slett ikke flinke nok til å rydde opp etter oss. I tillegg blir dette en ond sirkel, for er det søppel i områdene, så blir folk enda sløvere med å kaste fra seg.

Jeg fant en kampanje fra Canada som virket som en fantastisk løsning. Den heter "The Great Wilderness Clean-up" og har blitt videreført til England og Brasil.

Hjemmesiden deres er http://wildernesscleanup.com/

Jeg er desverre ingen god organisator, men hvis noen klarer å gå sammen og organisere det, så skal jeg gjerne være med på dugnaden.

Håper dette er noe vi kan få igang her hjemme, da det i populære utfartsområder er skammelig mye søppel.

Hilsen Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var et meget positivt innspill!. Vi har alle ansvar for at naturen ikke oversvømmes av søppel, men dessverre så flyter det av alt slags søppel over alt.

Det hjelper selvsagt at noen av oss plukker med oss det vi kommer over, men jeg er helt enig i at det må til en søppel- og skrotdugnad i større format. Her bør både DNT og andre trå til og støtte initiativet til Øyvind. Med andre mener jeg ikke det offentlige, for da kommer det hele til å koke bort i byråkratiet. En landsomfattende kampanje som stimulerer hver og en til å både ta med seg sitt eget søppel og plukke det de finner er på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.