Gå til innhold
  • Bli medlem

Primussamletråd


runegutt123

Anbefalte innlegg

Jeg har en fuhrmeister No. 8 og en ny 111 bråkebrenner i uåpnet eske liggende. Har dette noe særlig verdi?

Jeg er fristet til å si nei og by 100 kr for Fuhrmesteren, men sannheten er at den siste åtteren som jeg så på eBay var godt slitt og gikk for 2.800 kr. 111 bråk kan du vel få ca. 600-900 kr for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar gjerne fuhrmeistern for noen hundrelapper jeg ;)    Men seriøst så kan du kanskje få over 3000kr om du er heldig for den. Om du har noe som helst interesse så ikke selg den, den er Norsk og er laget i Norge. Ikke noe lisens fra svenskene   :)  Blir sikkert ikke mindre verdt om ikke økonomien går helt i dass da, og da kan det være kjekt å ha en primus uansett :P   hvilken 111 er det?  

 

 

Edit  "var ett svar på neste side alt ja :)  "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se hva som dumpet ned i postkassa mi for en stund siden. En 8R!

Og jeg er frelst. Tviler på om 111ern kommer til å bli brukt særlig mye heretter. Hvorfor i alle dager skal man drive å søle og grise med parafin når man kan fyre med bensin.

8Rn er rett og slett genial, både i funksjon og størrelse.

DSC_1622_zps9a61602f.jpg

DSC_1623_zps307b7eb1.jpg

DSC_1625_zpsfb2f7db4.jpg

DSC_1629_zps0d16e08e.jpg

DSC_1624_zps0e21cc5a.jpg

Valgets kval...., stor, tung og grisete eller liten lett og renslig.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kommer verken med stille- eller bråkebrenner. Det er en egen brennertype. Den går på bensin og har ikke pumpe, slik som f.eks 111 har.

Den suser vel omtrent som en stillebrenner på en 111. Kanskje litt stillere også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se hva som dumpet ned i postkassa mi for en stund siden. En 8R!

Og jeg er frelst. Tviler på om 111ern kommer til å bli brukt særlig mye heretter. Hvorfor i alle dager skal man drive å søle og grise med parafin når man kan fyre med bensin.

8Rn er rett og slett genial, både i funksjon og størrelse.

DSC_1622_zps9a61602f.jpg

DSC_1623_zps307b7eb1.jpg

DSC_1625_zpsfb2f7db4.jpg

DSC_1629_zps0d16e08e.jpg

DSC_1624_zps0e21cc5a.jpg

Valgets kval...., stor, tung og grisete eller liten lett og renslig.....

 

En aldeles flott primus! Topp til dagsturer eller 3-sesongsturer med enkel matlaging for opp til et par stykker. Samme geniale brennertypen som Svea 123, med stødigheten og beskyttelsen som 111 har. Litt tyngre enn Svea, og noen påstår den har litt mindre effekt også, selv om det nok er snakk om marginale forskjeller. Som vinterprimus blir tankkapasiteten og effekten litt for snau, men det er omtrent bare der den kommer til kort. Selv foretrekker jeg parafin i teltet, men var det likevel én bensindrevet primus jeg skulle stole på som teltprimus måtte det bli denne. Gratulerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Kan ikke si jeg la merke til det. Brant tom tanken i går, og den døde bare stille og rolig hen. Litt putring på slutten bare.

Bråkebrenneren stod riktignok på full pupp ved siden av, så det kan godt være den overdøvet det verste....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se hva som dumpet ned i postkassa mi for en stund siden. En 8R!

Og jeg er frelst. Tviler på om 111ern kommer til å bli brukt særlig mye heretter. Hvorfor i alle dager skal man drive å søle og grise med parafin når man kan fyre med bensin.

8Rn er rett og slett genial, både i funksjon og størrelse.

Lustigt, jag bjöd på en sådan här på ebay igår. Fast skicket på den var inte riktigt lika fint.  Jag skall nog försöka få tag i en sådan här 8r. Perfekt för kajak-utfärder och sådant där vikt och storlek inte är så noga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det generelt ikke anbefales å brenne tom tanken på disse, da veken kan tørke ut og bli brent/forkullet av restvarmen i brenneren. Da sitter du med en dårlig veke som både transporterer drivstoffet dårlig og kan avgi rusk som tetter dysa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Kan ikke si jeg la merke til det. Brant tom tanken i går, og den døde bare stille og rolig hen. Litt putring på slutten bare.

Bråkebrenneren stod riktignok på full pupp ved siden av, så det kan godt være den overdøvet det verste....

Jeg opplever det samme både på min 8R og Svea123R. Tror det skyldes at brenner og tank selvsagt blir veldig varm under bruk, og gir derfor større trykk i tanken. Skal jeg da skru ned litt på flammen slipper ikke trykket ut fort nok, med "hissigere" primus som resultat. Man har jo ingen lufteskrue på tanklokket på disse brennerne, slik som på en god, gammeldags parafinprimus. Å slippe ut trykk via tanklokket på en bensinprimus i bruk er direkte farlig. Av den grunn er Svea123 enda tryggere enn 8R, fordi vindskjermen hindrer tilgang til tanklokket under bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket den i stad, og jeg skrudde nok igjen skruen før de nvar tom, for det var en slump igjen på tanken.

Har bestillt et repsett til den så den blir tipp topp.

Er i allefall trålende fornøyd, og vel verdt de 380 kronene jeg gav for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en minipumpe som jeg bruker sammen med min Optimus 8R.  To pump med den , gir litt bedre effekt. Jeg har målt ganske omstendelig hvor lang tid det tar å koke opp en halv liter vann, og oppdaget at det kokte ca ett minutt hurtigere med ett par hjelpepump før opptenning. Men på den annen side, jeg har det jo ikke travelt når jeg skal fyre primus….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte drøyt 5 minutter på å koke opp en liter vann.

Jobber innen forkning og utvikling, og har tilgang på ganske nøyaktig måleutstyr, og målte forbruket til 1,82 gram/min. Egenvekta på Biltemas alkylatbensin er ca. 0,660kg/l. Det skulle gi 6,1 timers brennertid pr liter. Men det varierer nok litt med hvor god stand den er. Skal kontrollmåle med ny dyse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Optimus 8R kan man bytte brenneren med en brenner fra tyske Enders 9060D, 9061BW og 9061D. Dette er en stillebrenner som reduserer støyen merkbart og tror ikke effekten reduseres. Men siden 8R som regel ikke brukes til teltvarme og helst utenfor telt og hus, så er det ikke så farlig med bråkebrennner mener da jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Men siden 8R som regel ikke brukes til teltvarme og helst utenfor telt og hus, så er det ikke så farlig med bråkebrennner mener da jeg. 

Varför inte bruka den i tält? Är det farligt?

Jag har just ropar in en 8R på ebay. Hoppas jag inte blivit lurad bara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varför inte bruka den i tält? Är det farligt?

Jag har just ropar in en 8R på ebay. Hoppas jag inte blivit lurad bara.

Nei er ikke farlig å bruke 8R i telt hvis man bruker den riktig. Er bare det at den har 1200-1400watt i styrke og varer mellom 50-75 minutter på en tank, dette gjør den litt uegnet til teltvarme i kaldt klima, men kan sikkert gjøre jobben i varmere temperaturer. Ville si den egner seg aller best til matlaging og vannkoking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da har jeg endelig fått mine hender på en Optimus 111. Ikke er den brukt før så er nesten redd for å fyre den opp. Må nok gå over den en runde før jeg i det hele tatt fyrer den opp også. En trakt med sil må jeg kanskje anskaffe også.

 

post-11911-0-50288800-1400872128_thumb.j

 

post-11911-0-70664000-1400872162_thumb.j

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.