Gå til innhold
  • Bli medlem

Primussamletråd


runegutt123

Anbefalte innlegg

Annonse

Har du sjekket at dysa på 111T er helt skrudd til? Kan være verdt et forsøk å stramme den litt, før du bytter den ut. Spenstig å fyre opp en ubrukt klassiker :D

Skiftet dyse og strammet grafittpakningen og den brenner nå med pen blå flamme, litt gult i starten men bedret seg etter hvert.post-3450-1380049589,9578_thumb.jpg

Har gått mange runder med meg selv nå før jeg bestemte meg for å fyre den opp, grunnen er at jeg kom frem til at jeg ikke er samler, men entusiast!

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt forsiktig med parafin og feil dyse. En del gule flammer kan bety forskjellige ting. Det kan skje at det brenner under "skallet" noe som vil ødelegge dette. Det kan også blir for varmt. Særlig på cobrabrenneren er det problemer med parafin og at brenneren sprekker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cobrabrenneren foretrekker helst bensin, har 4 stk 111C, en av de er ubrukt, men alle de 3 andre brenner bensin veldig pent. En av disse utmerker seg med å brenne parafin aldeles nydelig, mens de 2 andre brenner parafin med noe gule flammer. Bensin og "G" dyse er helt optimalt på Cobraene etter det jeg har erfart, det største minuset med bensin, bortsett fra større eksplosjonsfare, lengre forvarming osv, er at tanklokkpakninger får kortere levetid.

 

Med parafin som drivstoff blir brenneren mye varmere enn med bensin, det er merkbart forskjell. Finn H. mente at ved å bruke bensin vil det ikke være et problem lenger med sprekker og smelta loddinger. Det er siste versjonen av T-brennerene laget før 111C , samt Cobrabrennerene som er plaget med at de sprekker og slagloddinger smelter, dårlig håndtverk og ujevn produksjonskvalitet må ta skylden. Produksjonen ble flyttet til Portugal og kvaliteten ble dårligere. Det produseres T-brennere til forsvaret nå også, etter det jeg har blitt fortalt, men de produseres nå i Sverige etter krav fra forsvaret. Kvaliteten på disse nye skal være god.

Primusinteressen har tatt av de siste åra og jeg har sugd til meg informasjon og kunnskap som en svamp :) Min samboer rister litt på hue når jeg informerer om at egg og kaffe skal kokes på primus enkelte søndager, men hun begynner å bli vant ;)

 

Underburn vil kunne skade brenneren slik at slagloddinger og sprekker kan oppstå, men ingen av de to jeg fyrte opp i går hadde underburn. 111T fikk ny dyse og problem løst, 111C får bensin som drivstoff igjen, som den er vant til :) Men når en har flere primuser er det morsomt å leke seg litt og prøve seg frem med, men på tur kjøres det "safe" med rett dyse :)

 

Hadde 111C blitt laget med samme gode kvalitet som de gamle 111T og blitt levert med egne dyser for parafin, bensin og alkohol hadde de slått mye bedre an tror jeg, 111C er fortsatt min favoritt.

Det eneste jeg ikke har prøvd er alkohol på tanken, er nok en mulighet for at det kan prøves neste regnværsdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 111C blitt laget med samme gode kvalitet som de gamle 111T og blitt levert med egne dyser for parafin, bensin og alkohol hadde de slått mye bedre an tror jeg, 111C er fortsatt min favoritt.

Det eneste jeg ikke har prøvd er alkohol på tanken, er nok en mulighet for at det kan prøves neste regnværsdag :)

Jeg har en Optimus av de første 111C-modellene som kom i salg, og den ble da levert med tre dyser; multifuel (M), bensin (G) og alkohol (A).

Primusen er forferdelig krevende på forvarminga, men den brenner både parafin og bensin reint når man først har vert raus med rødspriten. Bensin foretrekker jeg faktisk å bruke M-dysa på, fordi drivstofforbruket er lavere da. Min erfaring med 111C er at forvarming med bensin/parafin bare er tull - det blir ufullstendig forbrenning og en masse sot.

Jeg har prøvd sprit én gang på brenneren, men det fungerte ikke. Hadde muligens gått bedre om jeg hadde deler til å strupe inntaket.

111C-en har fulgt meg og ungene i årevis uten å svikte, og i motsetning til hva mange har kritisert denne modellen for, opplever jeg byggkvaliteten som god. Jeg monterte inn ei lærpume da den var ny, fordi jeg ikke kan fordra den varianten med O-ringer, men bortsett fra det har jeg aldri byttet deler eller reparert den - kun litt smøring i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Optimus av de første 111C-modellene som kom i salg, og den ble da levert med tre dyser; multifuel (M), bensin (G) og alkohol (A).

Primusen er forferdelig krevende på forvarminga, men den brenner både parafin og bensin reint når man først har vert raus med rødspriten. Bensin foretrekker jeg faktisk å bruke M-dysa på, fordi drivstofforbruket er lavere da. Min erfaring med 111C er at forvarming med bensin/parafin bare er tull - det blir ufullstendig forbrenning og en masse sot.

Jeg har prøvd sprit én gang på brenneren, men det fungerte ikke. Hadde muligens gått bedre om jeg hadde deler til å strupe inntaket.

111C-en har fulgt meg og ungene i årevis uten å svikte, og i motsetning til hva mange har kritisert denne modellen for, opplever jeg byggkvaliteten som god. Jeg monterte inn ei lærpume da den var ny, fordi jeg ikke kan fordra den varianten med O-ringer, men bortsett fra det har jeg aldri byttet deler eller reparert den - kun litt smøring i ny og ne.

 

Såpass ja, min ble levert med to dyser, M og A, og strupeinnretning til alkohol. G-dyse har jeg kjøpt til i ettertid. G-dyse øker ikke bare brennstofforbruket, men også effekten - så det henger nok sammen.

 

Har samme inntrykket av 111C jeg også, har en fått tak i en som er av god kvalitet så har en nok en trofast venn for livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lange forvarminga skyldes at C brenneren er tung, (mye metall) det er hvodesaklig prisen å betale for forenklet produksjon, men også litt for "multifuel" funksjonen.

Alle brennere har jo sine fordeler og ulemper, men denne har i det minste bevist holdbarhet, driftsikkerhet, og regulerbarhet godt over en del andre.

 

Jeg lever godt med støyen på min gamle 111 med bråkebrenner.

 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lange forvarminga skyldes at C brenneren er tung, (mye metall) det er hvodesaklig prisen å betale for forenklet produksjon, men også litt for "multifuel" funksjonen.

Alle brennere har jo sine fordeler og ulemper, men denne har i det minste bevist holdbarhet, driftsikkerhet, og regulerbarhet godt over en del andre.

dsk

Forvarminga er det eneste jeg har å utsette på 111C. Viss Optimus hadde dimensjonert rødspritskåla riktig til mengden gods som skal bli varmt, da de utvikla modellen, så hadde jeg ikke hatt noe som helst å klage på. :-)

Har en 123R "turbo-prop" som jeg bruker på aleineturer, men jeg foretrekker å nyte naturen med den relativt stille hvesinga fra 111C-en i bakgrunnen. Det er vel i bunn og grunn bare en smakssak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre B - Skal du ha en stillebrenner på størrelse med 123R så kan du skaffe en Optimus 8R og bytte ut brenneren med en enders 9060D, 9061BW og 9061D. 9060D er den billigste og dukker opp relativt ofte på ebay. BW står for Bundeswehr. Optimus 8R bruker 20 sekunder lengre på å koke vann på 0,6L enn  en 123R.

 

Støtter ideen om at man ikke burde forrvarme med bensin eller parafin, soter ned hele kassa, og hvis man gjør trikset med å forrvarme to ganger på rad i en forrvarmingsskål som er varm fra første forrvarming, så blir flammen ganske stor og bensinen kan ekspandere ut av skåla og ut i kassen for så å renne videre ut av kassen. Dette er hva man kan kalle et HV-bål.

 

Så langt er de jeg bruker typen 111 og 111T hvor jeg aldri har fått muligheten til å prøve en 111C. Om jeg ikke husker feil, så er 111 kraftigere enn 111T og det fuelet som gir best effekt er parafin.

 

 

Kan noen med 111C prøve ut å koke 1L vann med enten parafin eller bensin, så skal jeg prøve å gjøre det samme med 111T.

 

Er en som fikk 5:35 minutter fra en 111T på 1L vann med bensin, men er usikker på om alt var helt ok med trykk ol, virker som lang tid. Sjekk ut denne siden her http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/31190/fromsearch/1/tp/1/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en stillebrenner på størrelse med 123R så kan du skaffe en Optimus 8R og bytte ut brenneren med en enders 9060D, 9061BW og 9061D. 9060D er den billigste og dukker opp relativt ofte på ebay. BW står for Bundeswehr. Optimus 8R bruker 20 sekunder lengre på å koke vann på 0,6L enn en 123R.

Kan noen med 111C prøve ut å koke 1L vann med enten parafin eller bensin, så skal jeg prøve å gjøre det samme med 111T.

111C

3:57 min

Utetemp.: 20 ºC

Shell premium fyringsparafin

Alu. kaffekele m/ lokk

Har sett etter Enderser tidligere, men kom fram til at jeg bruker 123R-en såpass sjelden at det ikke er pengene verdt for meg seg å bygge den om.

Ellers synst jeg "HV-bål" er et litt misvisende begrep. Det er vel helst rekrutter som lager sånne fakler - gamlingene i HV vet jo fra før hvordan de skal fyre en primus. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen med 111C prøve ut å koke 1L vann med enten parafin eller bensin, så skal jeg prøve å gjøre det samme med 111T. Er en som fikk 5:35 minutter fra en 111T på 1L vann med bensin, men er usikker på om alt var helt ok med trykk ol, virker som lang tid. Sjekk ut denne siden her http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/31190/fromsearch/1/tp/1/
Har ikke tatt tiden, men jeg har prøvd å sammeligne 111T og 111C på koking og det er egentlig ikke stor forskjell. De kokte en liter vann i Trangia 1,7 liters kjele med parafin på tanken akkurat samtidig, var så å si ingen forskjell. 111C ha litt mer effekt som veier opp for lengre avstand mellom brenner og kjele virker det som. M-dysa gir lavere effekt med bensin enn med parafin,så da kokte 111T med parafin vannet en god del raskere enn 111C med bensin. Jeg skiftet fra M-dyse til G-dyse og da var den litt raskere enn 111T. Min bruks 111T liker slettes ikke bensin, blir alt for lett underburn... Det må være samme kjele også skal en slik test bli riktig også. En annen ting jeg har lagt merke til er at ved mindre kjeler blir varmetapet på siden av kjelen være større på 111C. På grunn av at brenneren sitter lavere på 111C blir flammen bredere oppe ved kjelen. Føler at 111C er egentlig litt misforstått og multifueldysa den ble levert med må nok ta skylden. Jeg vil påsta at M-dysa er for parafin og parafinlignende drivstoff, men kan takle bensin som nødstilfelle. Skal det i hovedsak brukes bensin er det beste å anskaffe seg en G-dyse. Sent from my iPad using Tapatalk - now Free
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjellis - Brukte du noen fosrkjellig dyse på 111T'en? Jeg bruker den dysen som fulgte med brenneren, er ikke noe merke på den, men fungerer bra til parafin og bensin så er nok riktig tror jeg. 

 

 

Har lenge trodd at HV-bål var å fylle hele kassa med rødsprit eller bensin og så å tenne på slik at hele sulamitten sto i flammer. Viser seg at det bare er å ikke forrvarme skikkelig ifølge youtube http://www.youtube.com/watch?v=KwHZ9f6_XGs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har prøvd umerket dyse, G- og M-dyse, og alle dyser med eller uten struperør (restrictor) men den vil ikke. Den slår plutselig over til underburn helt av seg selv og det gjør den så å si hele tiden. Men det gjør ingen ting, jeg liker å fyre med parafin, jeg har en 111C som jeg bruker parafin på nå også så. Jeg er nok såpass gammel at jeg er preget av tidligere formaninger om å bruke parafin :) Umerket dyse kan like godt være en M-dyse, det er i alle fall mitt inntrykk :) Kul video, det er flere kleiser i forsvaret later det til:

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet ut to stykk 111T'er fra forskjellige produksjonsdatoer. Brukte fritidsparafin og en Primus Etapower kjele med 1L vann. Vannet var så kaldt som man kan få det fra springen.

 

Den brenneren som jeg antar er eldst, kokte vannet på 03:10. Klar blå flamme som det skal være.

Den brenneren som jeg tror er av den litt mere nyere sorten kokte vannet på 04:20. Er en oransj flamme, noe jeg har opplevd på min primus 96. Skal teste ut flere dyser på den for å se om det forandrer effekten noe.

 

I morgen skal jeg teste ut min Enders 9061BW også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet min Enders 9060BW i dag for å koke 1L kaldt vann med Primus Etapower kjele med samme forhold som når jeg testet 111T'ene. Resultatet ble på 03:25 min. Den går kun på bensin.

Tror Endersen bråker litt mer enn 111T'en, uten å være for sikker.

 

Snakker om å fyre primus i forsvaret. Var selv på øvelse med troppen min fra Madla på sommerstid, når jeg tenker tilbake på fyringsvakten, så kunne vi egentlig droppet fyring av primus og heller sovet på den årstiden :P

Forsvaret er skyld i at jeg ble friluftsmenneske på nytt etter en lang tid siden jeg sist var medlem i speidern. Siden jeg var i sjøforsvaret så syntes de det var logisk å sende meg på tur opp i Hurungane og dermed fikk en knallbra guidet tur. Siden den turen har det bare blitt fler og fler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en "close shave"med vår Optimus 111 forrige uke. Vi bruker denne til matlaging i jaktbua vår inne i ryfylke. I denne bua har vi ikke strøm eller gass. Vi var tilbake etter en dag i skogen og det var blitt mørkt. Jeg satte meg ned med ei øl i ett vindfanget til bua, og kompisen skulle begynne å lage middag. Jeg hørte han pumpet opp trykket på tanken , men det han ikke visste var at dyseventilen ikke var helt stengt, slik at han pumpet parafin ut i boksen og noen fløt også ut over benken. Og siden det var mørkt, såg han ikke dette skikkelig , selv om han hadde ei hodelykt på deg. Han sa etterpå at han såg noe søl på benken, men siden vi har ei vannbøtte stående der, trodde han det var vannsøl. Det var det ikke. Så var det to korker med rødsprit i skåla , siden det var litt kaldt den kvelden, og han tente fyr. Til å begynne med trodde jeg at han bare hadde hatt litt mye rødsprit i, men etterhvert som bålet økte i størrelse, og vi så at det brant på benkeplaten , skjønte vi at det var parafin. Flammene stod helt opp i taket, og slikket det gamle furupanelet. Skikkelig spooky. Heldigvis hadde jeg hengt opp ett gammelt halon brannslukningsapparat ute i vindfanget, og dette poffet ut brannen på ett par sekund. Det var bare å lufte etterpå, og vaske litt sot av taket. Uten brannslokkeren tror jeg bua vår hadde brent ned, og med en vanlig pulverslokker hadde bua blitt så tilgriset at det hadde tatt oss resten av den jakthelga å gjøre reint. Det gikk bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte han pumpet opp trykket på tanken , men det han ikke visste var at dyseventilen ikke var helt stengt, slik at han pumpet parafin ut i boksen og noen fløt også ut over benken.

<...> Uten brannslokkeren tror jeg bua vår hadde brent ned, og med en vanlig pulverslokker hadde bua blitt så tilgriset at det hadde tatt oss resten av den jakthelga å gjøre reint. Det gikk bra.

Godt å høre at det gikk bra. :-) Rådet om at primus bør fyres opp utendørs, står vel fortsatt ved lag. Det er fort gjort å gjøre en feil, og selv om man "bare" har rødsprit i skåla, står flammene høgt til vers likevel - høgere enn vi ser med øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.