Gå til innhold
  • Bli medlem

Primussamletråd


runegutt123

Anbefalte innlegg

Nettopp fått en Optimus 111 i hus med det jeg etterhvert har forstått er en såkalt bråkebrenner. Dette tror jeg kan bli vanedannende.

Lest gjennom mye av tråden, mye moro.

Men fikk en litt ekkel følelse i magen når jeg leste dette:

 


Bremserens: lite egnet, soter.

OBS OBS OBS OBS!!!!!! Forebrenning av de fleste typer bremserensevesker kan i værste fall føre til dannelse av fosgen. Det er en svært giftig nervegass og eksponering for ørsmå mengder kan gi permanente skader på nervesystemet og/eller død. Bruk ALDRI bremserensevesker til f.eks avfetting før lodding og sveising (eller som drivstoff i primuser).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg bestilt meg en Primus Omnilite Ti med 300 ml flaske. De har søndagstilbud hos komplettfritid.no, 43% rabatt, var bare og slå til.  :-P

 

Dette blir min første primus da jeg kun har brukt min bror sin, spennende  :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er da mitt nye vidunder. Har lite erfaring med ordentlige primuser fra før, men det har alltid stått høyt på ønskelsta, og nå merker jeg at må-ha nerven rykker litt.

Etter hva jeg har forstått er dette en original 111 med bråkebrenner? Det er nok en sliter fra forsvaret.

Men jo mer jeg leser, jo mer forvirret blir jeg om hva den kan brenne? Det lukter i allefall parafin av tanken.

Prøvde å pumpe litt, men det virker ikke som om jeg får trykk i tanken. Pumpespindelen virker veldig slarkete i toppen. Mangler det noe opplagring/foring der mon tro?

DSC_0881_zps7b055879.jpg

Den er nok godt brukt, men ser ikke voldtatt ut, i allefall ikke for mitt noget utrenede øye. Dessverre er det ikke mulig å få noe ut av merkelappen på lokket.

DSC_0879_zpscd230cc9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bråker gjør den, men jeg ble vant til det. Faktisk ble det en kose-lyd å sovne etter i knappeteltet. I forsen brukte vi bare parafin i tanken. Og rødsprit til oppvarming.

Selve regulator stangen bør en ta ut, når en ikke skal regulere. Hvert fall når en pumper i mer trykk. Dette sparer pakninger/lekkasjer/havari..

Reppsett er tingen. Hvis du ikke får opp trykk, kan pakninger være defekte. De svake punktene, er pakninger som tørker ut. Og som nevnt hvis "sveiva" står i hele tiden. Denne bør bare settes på plass når en skal regulere og være ute resten av tiden.

Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å skru "pumpestaven" ut for å se om pakningen som sitter i enden, er tørr eller ødelagt.

Hvis den bare er tørr kan du prøve å fukte/smøre denne. Er den ødelagt, må den skiftes...

Som nevnt, reppsett kan du likegodt kjøpe/anskaffe. En sikkerhet å ha med på tur.

Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skru løs pumoestangen og smør opp pumelæret med noe olje. Tynn olje er fint.  CRC fungerer også fint.   Om ikke pakningen er smuldret helt bort skal du nok få trykk.  Den brenner parafin av forskjellige kvaliteter.  Tennvæske for eks går helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grei kombinasjon er et lite kjelesett som passer til å putte Sveaen oppi. Sparer plass, og beskytter primusen. Jeg har klippet til en bit tynt skumliggeunderlag som jeg ruller rundt primusen før jeg pakker den ned i kjelen. Da slipper jeg skrangling også. Det er ikke mye som irriterer meg mer enn klirring og skrangling fra ting og tang inni sekken når jeg går. :)

post-8832-0-67155400-1367239549_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre typer 111 selv jeg. 111 til vinterbruk når jeg bruker pulk. Svea er en glimrende "ryggsekkprimus" dersom man ikke skal koke treretters middag til hele familien. Svea er litt for liten til å smelte store mengder snø vinterstid, men dersom man ønsker å bruke bensinbrenner på vandreturer vår, sommer og høst er den et veldig bra valg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det med stor glede jeg kan melde at 111'en fyrer som en drøm.

Lyden sendte meg rett tilbake til sjudukeren en stakket stund.

Snek til meg en liten dunk Exxsol D60 på jobben. Det brant med klar blå flamme uten antydning til soting (Exxsol er det samme som Shellsol).

Må nok ha et nytt pumpelær og noen pakninger. Måtte pumpe 25 ganger før det ble skikkelig dur i bråker'n.

Gjett hvem som skal på skauen og koke kaffe til helga?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en Gustav Barthel blåselampe jeg ser i midten av samlingen?

Hva er det som skal være i den oppbevaringsbeholderen til Optimus nederst ca midt på? Har en sånn selv men bare til 111.

Mangler det primuser av merket Coleman?

 

Er ikke sikker på om det er bildet fra en på forumet, men kan jo hende noen andre vet likavell  :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at denne tråden har våknet til liv igjen :)

Jeg hadde bestemt meg for at jeg ikke skulle kjøpe flere primuser, men da jeg kom over en ubrukt 111T ble fristelsen for stor ;)

post-3450-13675900651204_thumb.jpg

post-3450-13675900766977_thumb.jpgpost-3450-13675900883743_thumb.jpg

post-3450-13675901019421_thumb.jpg

post-3450-13675901168676_thumb.jpg

post-3450-13675901323245_thumb.jpg

post-3450-13675901493435_thumb.jpg

post-3450-1367590163858_thumb.jpg

post-3450-13675901760559_thumb.jpg

Posted Image

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite spørsmål: når dere snakker om Primus, mener dere "merke primus", eller brennere generelt?

Mange sier også feil ang. Unbrakonøkkel.

For det heter IKKE unbrakonøkkel (selv om mange sier det), det heter "innvendig sekskantnøkkel".

Grunnen til at navne "Unbrako" blir feil brukt, er at fabrikanten "Unbrako" oppfant verktøyet (innvendig sekskantnøkkel).

I dag finnes det mange produsenter av "innvendig sekskantnøkkel", men blir altså alikevell forvekslett med "Unbrako".

Samme hadde det vært, om vi kaldte alle nye biler (F.eks Toyota, Opel & BMW) for "Benz", bare fordi tyskeren "Karl Friedrich Benz" var oppfinneren av bensindrevne bilder.

Så derfor lurer jeg på om samme forveksling forekommer blant Primus og Brenner?

I dag finnes det mange merker av brennere (f.eks. MSR), men det er ikke en primus av den grunn ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Primus" er et merkenavn, men også brukt som en generell benevnelse for alle typer brennere: "Rødspritprimus"; "gassprimus", "parafinprimus" o.s.v.
Helt riktig er det jo ikke, men av en eller annen grunn har "primus" blitt en fellesbenevnelse for kokeapparater brukt til friluftsliv. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Primus" er et merkenavn, men også brukt som en generell benevnelse for alle typer brennere: "Rødspritprimus"; "gassprimus", "parafinprimus" o.s.v.

Helt riktig er det jo ikke, men av en eller annen grunn har "primus" blitt en fellesbenevnelse for kokeapparater brukt til friluftsliv. :)

Da var det slik jeg trodde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kun med parafin i Norge". Hehe! Lurer på hvem som sjekket at dette ble overholdt. og hva straffen var for de som ble tatt. Eller virket ikke primusen med norsk bensin? ;)

Ja, du kan så si... Kan ikke huske at det kom noen og sjekket hva vi fyrte med når jeg var gutt :) Denne ble levert kun med parafindyse, slik disse ble på 80-tallet. Ser for meg at min er fra slutten av 80- tallet, en slektning av meg har en han kjøpte ny i 89, tror jeg, og min er identisk - hvis en ser bort fra at hans ser brukt ut :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.