Gå til innhold
runegutt123

Primussamletråd

Anbefalte innlegg

En Fuhrmeister nr.8 med venstreratt Skjult lenke - logg inn for å se den til 500kr.

Kommer ikke til å by selv siden den mangler heaterdomen samtidig som det er en venstrerattet.

Så lurte jeg på om noen har et bilde av en Phobeus 625, sammen med en 123R, 8R eller en 111 for å sammenligne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En BAT 45/2 Skjult lenke - logg inn for å se den

Siden jeg ikke selv er interessert i den men den er helt ny og går nok ganske rimelig.

Edit- Sorry Mindviruz, vet ingenting om de to primusene du postet om. Ville uansett tatt vare på dem. Blir nok fine med litt pussing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok ikke du finner det noe særlig billigere enn uniflame. Hvor mye skulle han ha? Det vanlige er på ca 30 kr + per stykk.

Ellers kan du bruke rørtape fra biltema, fungerer faktisk bra som en erstatning til blypakninger.

Edit- har sett lageret til uniflame, han har ca 10000 stykk :wink:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarer du å finne det på Spiritburner? Har sett det der en gang men har ingen anelse om hva jeg skal søke etter.

Og jo, fikk denne bomben i e-posten i dag Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

M1950 både liker jeg og vil ikke slutte å brenne :) Er en defekt på lukkefunksjonen slik at den ikke stenger ordentlig. Husker ikke helt hva som var utslitt på den men tror det var fjæra.

324 Rider er etter min mening bare en flott seendes ut primus, men sånn funksjonsmessig så er jeg heller skeptisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Off. Har nå kommet frem til de ultimate brennerne som jeg lette etter, så samlinga blir ikke stort større.

Enders 9061 BW. 2x

Enders 9060 N stilleberenner.

Enders 9060 N Bråkebrenner.

Enders 9060 Stillebrenner.

Enders 9060 Bråkebrenner.

Enders 9060D

Optimus 111T

Optimus 8R

Optimus Svea 123R

Optimus 45

Optimus 00

Optimus 324 Rider

Primus 96

CCCP 8R Clone.

M1950 av ymse merke.

16 stykk totalt. : (

Av disse er 324 Rideren og M1950'en ikke fungerende. Dette fordi konstruksjonen er "not compliant" med meg. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte denne var av interesse. Er en Grubenlampe. Riktignok ikke en primus, men den brenner bensin. For de som ikke synes stearinlys er nok.

Tror den er brukt til gruvedrift i salgruver eller lignende, tviler på at det er kullgruvedrift siden det ikke var noe sot. Genial sak egentlig, man tenner den med en flint som kan tennes utenfra, og slukkes ved å helle den 90 grader. Man må derrimot skru den opp for å fylle på bensin, hvor full tank varer ca 5-7 timer. I den delen som er over flammen er det et filter som ligner på en sil.

379529_10151115265220512_830940511_22751270_525024839_n.jpg374949_10151115265900512_830940511_22751276_750705215_n.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig med ebay. Er altid like glad i amerikanere som ikke gidder shippe utenfor USA, så også at manasluen var "ubrukt" og til 350 USD ;-) .

Det tyske markedet har en del interessange. Nå for tiden er det litt stuslig pga årstiden.

Enders 9065

Skjult lenke - logg inn for å se den

Borde bensinbrenner. Gøy å ser hvor mye den går for :)

Skjult lenke - logg inn for å se den

Ellers så er det en del USSR og stadig Enders Baby.

Hvis noen lurer, så er det bare å spørre de tyske selgerne om de shipper til Norge. Som oftest gjør de det. Har enda ikke funnet noen som ikke gjør det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fyrt tre stykk 111T, på bensin uten struperør. Tror det skal gå fint uten. Skulle nesten tro at 111T var laget spesifikt for bensin.

Derrimot sprit trengs det garantert struperør og A-dyse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Solrikioo- Hvis du ønsker tips til å pusse opp din 111T, så er det utrolig mye nyttig info i primushjelpetråden. Har selv pusset opp min 111T, og dermed spurt om det som kan spørres. ;)

Der igjen, så har jeg er spørsmål anngående det faktum å bruke primuser som er uvurdelige. Er det ikke litt dumt å bruke en primus "si 9060N-stillebrenner" på tur når man er garantert at denne ihverfall aldrig vil bli annet enn forminsket i antall. Synes det både er litt trist og tragisk, samtidig som jeg da ser samlerverdien som stadig øker i takt med at disse blir ødelagt og kastet.

Velger nå å midlertidig permitere min 9060N. Vet ikke hva som er best, et verdig liv videre med på masse fine turer under god behandling. Eller som et beskuelsesobjekt ved perfekte omgivelser langt fremmover i tid uten slitasje? Å behandles med respekt og omsorg vil den selvfølgelig bli. Men er bare usikker på hva som er mest logisk.

Er jo dette som er litt fantastisk med gamle primuser. At selv om de er 50-60-70 eller noenganger 100 år gamle, så slutter de aldrig å fungere, bare man gir dem litt av den vellfortjente omsorgen de til slutt får etter et langt liv i missbruk.

F.eks min 9060N var lite fyrt og derfor lite slitt, fordi noen hadde brukt dårlig brennstoff som til slutt tettet brenneren. Nå har jeg renset vidunderet og fått den til å endelig brenne rent og blått igjen. Og jeg kan garantere at det gikk mange kvelder med inngrep for å rense denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte jo å spørre. Skal du ha den til å varme eller generelt fyre i telt, så burde det være en stillebrenner.

Vil ikke akkurat si at bensin er så mye vanskeligere å bruke enn gass. Eneste forskjellen er at du må fylle på bensinen, forrvarme for så å tenne på en ekstra gang hvis det er stillebrenner.44

Edit- velger man en brenner uten integrert eller egen vindskjerm, så kan man alltids kjøpe dette separat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt absolutt enig. Men kan jo hende han er heldig å finne en ubrukt 8R. Var jo nylig en på forumet som skaffet to stykker.

Den 8R jeg kjøpte var litt brukt, men fortsatt solid i spindelen ol. Er meget fornøyd.

Man kan jo også si nå, hadde jeg hatt valget mellom den letteste gassbrenneren eller 8R, så hadde jeg garantert gått for 8R. Synes den vinner på alt annet enn effekt. Den ser synsykt bra ut, veier lite, meget lett å bruke og tar lite plass. Ikke minst kan man konvertere over til stillebrenner.

Men der igjen, skal den ikke brukes under kalde omgivelser, Vekt er et must og du ikke gidder å vente 5-7 minutter på å koke vannet ditt. Så er vell det enkleste det beste.

Kan jo si at selv om du velger 123R eller 8R, så har du en trofast og meget bra brenner i mange mange år remmover.

Edit- Reginol har kanskje en 8R til salgs?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sveaen er svakere enn gassen.

For en ny Svea 123R så må du ut med rundt 1000 NOK. Faktisk er dette verdt det.

Vekten du sparer på gass er ikke mye kontra Svea 123R.

Nostalgimessig og utseendemesig vinner sveaen, samtidig som det er mye najsere å fyre med bensin av en eller annen grunn. :D

Men der igjen, jeg liker Optimus 8R bedre enn Svea 123R. Hvorfor ikke 8R?

Har faktisk gått selv så langt, at jeg bruker bensin uansett vinter eller sommer. Blir ikke det samme uten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startet selv med gass faktisk. Ville nok si at du burde gå for det enkleste his du ikke skal bruke den på vinterstid. Etter hvert blir nok vekt det viktigste også.

Derrimot avhengigheten for å skaffe flere av den gamle sorten, kommer som oftest fra å først eie en av samme sort. F.eks 111 ol.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.