Gå til innhold
  • Bli medlem

Primussamletråd


runegutt123

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, dsk skrev:

Det høres ut som om du har gjort en viktig oppdagelse, jeg vet at det har vært ulike diametere på pumpene på nr 00 men dette var nytt for meg.  Pumpelæret er utgangspunktet slik at det er omtrent diameteren på sylinderen + ca 1 cm, så formes det. Når det levers så skal det passe, og virke med en gang, selv om det må smøres for å leve lenge.   Er pumpelæret for lite så kan det lett vrenge seg, eller rett og slett ikke virke.  Hvis ikke Finn Hjelmerud på finn.no har så kan det hende du må lage selv. En passende lærbit, eller noe fra overlæret på en gammel sko burde duge.  Finn: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=64819496

 

dsk

Kjøpte sist reservedeler fra finn ja, men pumpelær kjøpte jeg kun ett av, og det står i primusen nå. Pumpelæret likte ikke å ligge i bensin for lenge, så det tok kvelden. (Lekkasje returventil).

Er pumpelæret satt inn med siliconfett er det helt utrolig hvor mykt det holder seg og hvor godt det fungerer (jeg har brukt O2-renser siliconfett, fordi det var det jeg hadde). Tussete om disse nye jeg har kjøpt ikke skal passe, for de er små ja. Kanskje de utvider seg om de får ligge i olje?

Jeg prøvde å koke det gamle jeg skiftet, da eser det ut, men krymper og blir steinhardt til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, Mareng skrev:

Det har jeg ikke måttet gjøre før ihvertfall.

Men legger man pumpelæret i vann, setter det inn med fett, og tar primusen med i kuldegrader. Så vil vel pumpelæret bli hardt/fryse og kanskje ikke fungere?

Jeg har heller aldri gjort det annet enn når jeg lager et pumpelær. Da bruker jeg nesten kokende vann for å forme læret, etter at det er ferdig må det så tørke leeeenge, for så å få den første olje.  :-)  
Hvordan en stooor slik lærkopp kan lages:  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brennerskallet. Er det noe som kan bli utslitt på en 111C? Eller varer det evig til personlig bruk?

Jeg har tanklokkpakninger, veker, èn returventil, èn grafittpakning og disse to settene som reservedeler, lurer på om jeg må sikre meg noe mer?

Lurer på hvor lenge pumpelæret varer, så lenge det ikke kommer i kontakt med bensin?

 

En ting jeg har bitt meg merke i:

Grafittpakningen min er original fra 1998. Jeg har alltid latt nøkkelen stå i under pumping, og til jeg er feridg å bruke primusen, aldri etterteitet pakkboksen og aldri lekkasje fra pakkboksen. Ved sist demontering satt jeg til og med inn igjen samme grafittpakning, og jeg merket at den ene kónskiven er satt inn motsatt vei fra fabrikkens side i forhold til i bruksanvisningen til brenneren (og det er mer logisk, fant jeg ut den gang). Jeg satt den inn på samme måte som jeg tok den ut, og det kan muligens være noe av forklaringen til at jeg aldri har hatt lekkasje fra min pakkboks, aldri trengt å stramme den, og aldri slitt ut en pakning, mens «alle andre» ser på grafittpakninger som forbruksvare og pakkboksen som noe som kan kreve etterteiting inimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd defekt grafittpakning på en bensinbrenner som jeg kjøpte brukt, den virket selvsagt ok ved test-fyring hjemme, på tur måtte jeg plukke ut bitene og erstatte med ekstremt mange omdreininger med tanntråd. Det redda turen.  Jeg gjetter på at du holder i tanken med ene hånda og pumpa med den andre, da går det bra, holder du i kassa så blir bevegelsene større og faren for å skade spindel/pakning er større.
Ja antageligvis kan du slite ut en 111T også, jeg innbiller meg at du behandler utstyret med omtanke, og da kan det godt tenkes at behovet for reservedeler er tilnærmet lik null! ideen med skivene er jo bare å sørge for trykk, ikke vridning slik at grafittpakningen forandrer form og tetter. Jeg har sett folk bruke bly som erstatning, og tilsynelatende gikk det bra.  En blanding av asbest og grafitt er også utmerket, jeg ser ingen grunn til å være redd for asbest der, det kan vanskelig støve.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

asj... Prøvde å bytte til lær isteden for O-ringen på 111T. Det gikk ikke bra.  Læret ligger igjen nederst i sylinderen.   

Ettersom jeg ikke gidder å bruke mer energi på denne så gir jeg den bort med alle de 3 reservedelspakningene ( Hiker +) nevt litt opp i tråden. ( Bortsett i fra forvarmingsfilten)

Prinsippet først til mølla gjelder, dvs. den som kommer å henter den hos meg på Kongsberg får den.   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blaser skrev:

asj... Prøvde å bytte til lær isteden for O-ringen på 111T. Det gikk ikke bra.  Læret ligger igjen nederst i sylinderen.   

Ettersom jeg ikke gidder å bruke mer energi på denne så gir jeg den bort med alle de 3 reservedelspakningene ( Hiker +) nevt litt opp i tråden. ( Bortsett i fra forvarmingsfilten)

Prinsippet først til mølla gjelder, dvs. den som kommer å henter den hos meg på Kongsberg får den.   

 

Tar den gjerne ;-) Kan hente neste gang jeg skal på hytta. Forhåpentlig neste helg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei

Man må gjerne slette innlegget om det blir postet i feil tråd/gruppe, men tenkte denne var naturlig.

Da har jeg fått i oppdrag å hjelpe svigermor med å tømme det gamle huset til hennes foreldre. 

Er det noen som er interessert i å kjøpe gamle primuser? Kanskje noen kjenner igjen modellene?

 

 

primus lampe.jpg

primus1(2).jpg

primus1.jpg

primus2(2).jpg

primus2.jpg

trangia.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ingen av disse bør det være vanskelig å bli kvitt. En annonse på Finn.no eller her inn under salgsrubrikken bør gi resultater. Trangia stormkjøkkenet bør være ettertraktet ettersom det er svenskprodusert :)

Lykke til!

 

jenspetter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Svea 123R og en Optimus 8R , blant mange andre primuser. Optimusen trenger en ny veke , og jeg jeg har slitt med å finne noe å lage denne veken av. Jeg ser på utenlandske forum at de anbefaler tråd fra mopper , men alle mappene jeg har sett har alt for korte tråder til slikt bruk.  Jeg tenker jo også på Sveaen. Veken der er nok helt fin , men det er mulig å glemme seg ut og brenne den tom. Det er ikke bra for veken, sies det. Nå har jeg brent Sveaen min tom 2 ganger , og det ser ikke ut til at noen skade har skjedd . Den brenner like godt som før. Men, før eller siden et risikoen der for av veken blir brent i en slik situasjon , og da har man  en primus som ikke virker. 2 dager ute i en ukestur , hadde det vært veldig utrivelig . Hvis jeg hadde en reserve veke i sekken, en liten fastnøkkel og en rull gjengetape , kunne jeg lett skiftet veke. Har noen en ide ? Hva kan jeg lage en veke av ? Eller kan man få kjøpt en veke en slik veke noen plass ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Robinson skrev:

Jeg har en Svea 123R og en Optimus 8R , blant mange andre primuser. Optimusen trenger en ny veke , og jeg jeg har slitt med å finne noe å lage denne veken av. Jeg ser på utenlandske forum at de anbefaler tråd fra mopper , men alle mappene jeg har sett har alt for korte tråder til slikt bruk.  Jeg tenker jo også på Sveaen. Veken der er nok helt fin , men det er mulig å glemme seg ut og brenne den tom. Det er ikke bra for veken, sies det. Nå har jeg brent Sveaen min tom 2 ganger , og det ser ikke ut til at noen skade har skjedd . Den brenner like godt som før. Men, før eller siden et risikoen der for av veken blir brent i en slik situasjon , og da har man  en primus som ikke virker. 2 dager ute i en ukestur , hadde det vært veldig utrivelig . Hvis jeg hadde en reserve veke i sekken, en liten fastnøkkel og en rull gjengetape , kunne jeg lett skiftet veke. Har noen en ide ? Hva kan jeg lage en veke av ? Eller kan man få kjøpt en veke en slik veke noen plass ? 

Hei

Du får kjøpt det du trenger her:
http://www.fogas.se/shop/2967---servicesats-till-bensin-koek-2/

http://www.fogas.se/shop/2966---servicesats-till-bensin-koek-1/

Simen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På loppis i dag fant jeg denne boksen:

4BCF1C56-59FC-4015-874E-ABEDE71A0E87.thumb.jpeg.0143a4270f9fa195248cb7c32aba3ed6.jpeg

 

Den inneholdt et stk Optimus 00 som ser ut som om den er i fin stand, men hele greia stinket parafin. Jeg får ikke tatt den i skikkelig øyesyn enda, men er det noe jeg bør tenke på/passe på?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Optimus 00 er en "keeper" :) En av de bedre Optimus har laget. Tørk av og fyr opp. Alle parafinprimuser lukter :). Boksen er også nesten strøken. Pakninger etc skaffes av Finn Hjelmerud på finn.no. Kjenner jeg er litt misunnelig! Tennveske er supert på disse, og rødsprit til forvaming. Lykke til

mvh

 

jenspetter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, ost said:

@dsk, @jenspetter 

tennveske og ikke annen parafin?

Oi oi, her har du kastet bensin på bålet :) . Jeg er en av dem som ikke lar mine primuser få smake tennvæske, andre synes det går helt greit. Jeg bruker fritidsparafin beregnet for fyring av primuser. Problemet er at tennvæske er så mangt, det finnes ingen definisjon av hva tennvæske skal inneholde. Du kan riskere å få tilsetningsstoffer som soter eller tetter igjen dysa på sikt. For min del er det enkelt - hvorfor risikere noe når "ekte" parafin er billig, og det er det primusene er laget for å bruke? Men som sagt, meningene er delte, og du vil sikkert få svar fra mange som har brukt tennvæske uten problemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hadet:Her blir vi nok aldri helt enige, men med tanke på lukt så er luksvak white-spirit OK, Så langt har jeg også kjørt problemfritt med tennvæske av ulike merker.
Fritidsparafin er helt utmerket  (så langt) men lampeolje kan være både bra og dårlig.  Av en eller annen grunn er tennvæske uegnet når det er skikkelig kaldt. Er olja feit så vil den ofte sote, og legge igjen koksaktig belegg inni brenneren.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk hjem en 8R i dag. Hadde forstått de var små, men ble likevel overrasket. Prøvefyrt og alt bare velstand 😊 Litt artig å fyre opp disse primusene må jeg si 🤠 

Er det noe å tenke på med denne modellen? 

*trangia mini (28) stekepanne og panne passet som hånd i hanske med denne.

20180425_213216.jpg

20180425_213024.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
På 21.4.2018 den 11.54, Bjørn J skrev:

Oi oi, her har du kastet bensin på bålet :) . Jeg er en av dem som ikke lar mine primuser få smake tennvæske, andre synes det går helt greit. Jeg bruker fritidsparafin beregnet for fyring av primuser. Problemet er at tennvæske er så mangt, det finnes ingen definisjon av hva tennvæske skal inneholde. Du kan riskere å få tilsetningsstoffer som soter eller tetter igjen dysa på sikt. For min del er det enkelt - hvorfor risikere noe når "ekte" parafin er billig, og det er det primusene er laget for å bruke? Men som sagt, meningene er delte, og du vil sikkert få svar fra mange som har brukt tennvæske uten problemer :)

Enig!

Etter å ha snakket med to store produsenter av brensel til primuser, og praktisk testing har jeg kommet fram til at deres anbefalinger stemmer svært bra.

Polar: De anbefaler Lampeoljen sin som det aller reneste produktet (før var det unitor/wilhelmsens chemicals). Prøvd, og brenner nydelig. Inneholder ingen uønskete tilsetninger

Kemetyl: De anbefaler sin fritidsparafin. Den og brenner svært bra.

Tennvæske, om du finner en type som fungerer, så må den ikke stoles på på vinteren. Den kan bli ubrukelig under realistisk lave temperaturer.

Bilde fra test på 111C - sier sitt om Polar lampeolje vs. kemetyl tennvæske:

8251EA87-710B-4CBD-B707-274C1F76CC9A.png.038e9d5d9195530e06d20146b8034296.png

Se innlegget her:

https://www.fjellforum.no/forums/topic/42986-gammeldags-utseende-primuser-i-ny-produksjon/?do=findComment&comment=391899

 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott eksemplar av en eldre 111! Du er tredje generasjons eier, det sier litt om kvaliteten på disse primusene.
Den fortjener å bli tatt i bruk, så jeg synes du skal rense den og evt. skifte pakninger, og la den komme til heder og verdighet igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.