Gå til innhold
  • Bli medlem

Primussamletråd


runegutt123

Anbefalte innlegg

Oi, oi, oi...hvor i all verden har du fått tak i noe så vakkert?

 

Fra en butikk i Stavanger. Overførte litt penger og de sendte meg en 111 H som er kliss ny. Litt rart å åpne opp esken, men måtte jo se skjønheten :) . Usikker på produksjonsår da jeg ikke finner noe av slikt på den. Men står "Made in Sweden" på den overalt :) . Rødspritflaska har metal i tuten fremfor plast jeg har sett på det som må være senere utgaver.

 

 

Hva mener folket her om  Eagle Products FM-102 Gassbrenner? Jeg har prøvd den et par ganger nå, og til den utrolig lave prisen er jeg ekstremt fornøyd. :)

Har den selv og godt fornøyd. Er den brenneren jeg har med på dagsturer og mine sommerturer. Enkel og veldig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener folket her om  Eagle Products FM-102 Gassbrenner? Jeg har prøvd den et par ganger nå, og til den utrolig lave prisen er jeg ekstremt fornøyd. :)

 

 

Å lage en slik er ikke rakettforskning så den er sikkert helt fin og god nok i sitt bruksområde for de aller , aller fleste. Selv bruker jeg en lignende brenner jeg kjøpte for en 50 lapp på ebay...alt er laget i kina likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker @Phaser :) . Sitter litt med valgets kvaler her. Fyre den opp eller ikke. Den er jo så fin og ubrukt med originallakk på dene hvor det ellers er borte. Kan jo risikere at denne fort blir en pyntegjenstand :P

 

 

Hadde det på samme måte da jeg fikk min aller første, kliss nye, Ambassadeur fiskesnelle...men tok til slutt mot til meg og brukte den på fisketur. Ellers hadde den havnet på ei hylle i stua!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den. Min primus er fra 1971 fant jeg ut. Var den første til å bryte opp esken sia den ble pakket ned og ta den i henda i dette årtusen. Faller litt mot å ha den i hylla. Har 2x Optimus Nova+ som ellers tjenestegjør i vinterhalvåret. Men samtidig, dam, det frister å være den første til å fyre den opp.

 

Måtte ta en testfyring. En skvett parafin på tanken og litt rødsprit i forvarminsskåla og den fyrte opp :) . Uvant å bruke en slik igjen, men gamle kunster glemmer man vist ikke.

 

post-11911-0-50807200-1400946219_thumb.j

 

Nå er det å finne fram q-tipsen og pussefilla å få den ren igjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein primus som ikkje kan brukast, er ikkje meir verdt enn ein primus som er defekt. Og ein defekt primus skal reparerast så han kan brukast. Så å fyrst bruke peng på ein primus, og så ikkje bruke han fordi ingen andre har brukt han, nei dette forstår eg meg ikkje på. Hadde det vore ein modell utan bruksverdi, kunne eg forstå det, sjølv om det ikkje er måten primussamlinga mi fungerer. Og skal eg fyrst ha ein pyntegjenstand, skal eg ha noko som er finare enn 111, og noko som også gjev meg gode minner, altså ein godt brukt primus med mykje eigenpåført patina.

Men kvar sin smak. Gratulere med fin primus forresten, og slit han med helsa. Eg likte det siste bildet best ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok hende den blir brukt til vinteren. Likte hvordan den fungerte og den deilige varmen fra den. Og enkeltheten. Har brukt 111 før i stille utgaven også. Litt uvant å bruke en slik igjen, men med rødsprit flaska ble det lettere å påføre det til forvarmingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart å åpne opp esken, men måtte jo se skjønheten :) . Usikker på produksjonsår da jeg ikke finner noe av slikt på den. Men står "Made in Sweden" på den overalt :)

 

På toppen av pappesken står ett batch nr. , og tar jeg ikke feil slutter nummeret med tallene 72. Altså er primusen produsert i 1972. Kjøpte en av dem selv i samme butikken for noen uker siden. Jeg har så pass mange og brukandes 111 primuser, at jeg har bestemt meg for ikke å fyre opp denne. Tror ikke det er mange slike uåpnede primusesker igjen i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ja. Jeg hadde en helt annen opplevelse, de svarte dagen etter og sendte dagen etter jeg betalte "betalte på ettermiddagen".

Tror de egentlig driver vanlig butikk, men de har en del samler-våpen på finn.no, også 650 per stykk for en 111 er heller ikke så verst pris :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dumt jeg ikke så dette før. Nå er de tomme på Våpenhuset. Ringte i går i håp om at det var flere igjen :-) 

 

Men er det noen som er gode på å datere Svea 123? Jeg har tre stykker av disse. En som er merket Sievert, og to andre som ikke har denne merkingen men som har skråstillt nøkkel. Den ene har noen riller på "stigerøret" (eller hva det kalles) og den andre som ikke har disse rillene. Den med riller har jeg sett bilder av før der kjettingen til nøkkelen henger i disse rillene. Jeg mangler jo selvfølgelig både nøkkel og kjetting til denne :-) 

Det hadde vært morro å funnet ut ca produksjonsår på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Har kjøpt tre primuser fra han. Han pakker bra og sender fort, men dobbeltsjekk at primusene han merker som ubrukt virkelig er det. Mulig ikke han har gjordt det, men noen pusser bare brennerne blanke så de ser nye ut og selger dem som ubrukte. Ser du på hans 111B så er kjelebeina missfarget fra bruk selv om han skriver ubrukt og brenneren ser ny ut. 

Primusene jeg kjøpte fra han var likevell nøyaktig som forklart, til og med bedre enn jeg forventet pluss litt tilbehør. 

 

Ser gjentatte ganger på så og si alle salg av primuser at selgerene sliter med å ta bilder med ordentlig belysning, så man faktisk ser hva slags tilstand primusen er i. Synes Frank kunne forbedret seg betraktelig på noen av bildene sine :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Samler.. hmm nei.. Men jeg kunne ikke motså å kjøpe denne.

 

Lurer på om jeg da har Norges eneste Coleman 2-bluss primus.

 

Den er jo nesten som ny, måtte male tanken, fikse på pumpe og tilbakeslagsventil.

 

Lurer litt på å male kassa også.  Dette blir ha i bilen på lange turer/ferie. 

 

dsk

post-681-0-25999700-1422736808_thumb.jpg

post-681-0-98431000-1422736852_thumb.jpg

post-681-0-50085400-1422736898_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har vært innom sidene til Primuskongen og kikket på en liten Manaslu No. 96, ja. "Søt" sak, det. :wink:

 

Har lenge ønsket meg en slik...bestilt i dag! Ble noe dyrt med frakt og kortgebyr; kr 1 736,-.  Kunne kanskje fått billigere fra england (**), men jeg syns nå primuskongen er helt...eh... konge jeg da, så da handler jeg hos han... :)

 

** http://www.base-camp.co.uk/Manaslu/Manaslu2%20.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har jeg gjort et forsøk på å pusse opp en Optimus 111 T jeg kjøpte i sommer. Jeg har lakkert kassen med hammerslagslakk, jeg brukte pensel, men resultatet har nok blitt bedre med spraylakk. Men jeg bor slik til at utvalget på lakk er begrenset, så den får bare bli slik som den ble. Det skal jo være en bruksprimus likevel så. Gleder meg til vintertelting, det blir en fryd å fyre en så stille primus for varme :mad:

Fra 2011, ser det, men hvor fant du hammerslagslakk i Optimus fargen?

Biltema har bare mørkeblå...

Nydelig renovering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.