Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Alpinist: 110L eller 130L??


lynco

Anbefalte innlegg

Hei.

Hva anbefaler dere til en kraftig plugg på 90 Kg og 178cm?

Kikket litt på 110 literen i dag, men synes den kanskje virket litt liten. Hva er forskjellen på alpinist I og II? Er det kun størrelsen?

Hva ville dere ha kjøpt?

Mvh Lynco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du først skal ha såpass stor sekk hadde jeg selv tatt 130 liter.

Liker å pakke alt inne i sekken selv, ikke ha ting montert utenpå.

Er vel ikke all veren forskjell i vekt og pris.

Regner med det er noen ekspansjoner og komprimeringsmuligheter på de sekkene så det går helt fint å gå med 130L selv om du ikke har den helt full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 110, men ville valgt 130 om jeg skulle kjøpe i dag. når pulk ikke egner seg blir sekken også brukt på vintern, og da synes jeg 110 blir litt i knappeste laget. til sommer- og høstbruk holder 110 for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iom at du er omtrent samme størrelse som meg, ville jeg vurdert viking i stedet for alpinist.

Den er laget for oss som ikke er vulgært lange.

Har 110l selv og synes den er mer enn stor nok for det aller meste, men akkurat hvilken du skal gå for der er ikke så lett.

Det kommer vel mer an på hva du skal ha med deg enn hvor stor du er.

Og hvor sterk du er....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nyskjerrighet, hvordan klarer dere å fylle en 130L sekk? jeg klarer meg flere uker med en rundt 50-60L sekk. Det gjør også de fleste vennene mine. Hva har dere i sekken som tar så avsindig mye plass?

bruker du 60 liter om vinteren og? har du med telt? bare fiskeveska fyller 6-7 liter til meg :)

hos meg er det hovedsaklig maten som tar plass. jeg drar ikke på ukestur med 21 stk real turmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nyskjerrighet, hvordan klarer dere å fylle en 130L sekk? jeg klarer meg flere uker med en rundt 50-60L sekk. Det gjør også de fleste vennene mine. Hva har dere i sekken som tar så avsindig mye plass?

Når familien skal på tur må mor ta guttungen i meis mens jeg tar resten. Tre sett av sovepose, klær, liggeunderlag +++ fyller fort opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LEtt det.

Vil ha alt inne i sekken. Dvs telt, evt også tarp, sovepose, liggeunderlag, primus, kokeutstyr, 2 fiskesneller med div sluker og kroker og gjerne et par bokser mark, Så blir det en del mat som egg&bacon, brød, tørrmat, som regel en 70cl pappvin og et par pils, div klær, campsko(crocs offroad), lykt, multitool, håndkle i større eller mindre format(Bruker linser og må vaske hender pga det).

Normalt er sekken slik at den er greit full uten at jeg begynner fylle oppover i snølåsen. Kan og dra til komp-reimer litt.

Vil heller ha litt for mye plass enn litt for lite. KJekt hvis en skulle ryke på en storfisk en vil ha med hjem fke.s :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nyskjerrighet, hvordan klarer dere å fylle en 130L sekk? jeg klarer meg flere uker med en rundt 50-60L sekk. Det gjør også de fleste vennene mine. Hva har dere i sekken som tar så avsindig mye plass?

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan du klarer deg flere uker med så liten plass. Fisker du mye, ligger du på hytter eller har du veldig dyrt og plassbesparende utstyr.

Spør ikke av kritikk, men av nysgjerrighet. Er ny innen friluftslivet selv, og fylte lett opp reconpacken min for en uke på vidda i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok brukt mye penger på lettvektsutstyr ja, har f.eks kun msr reactor til å koke og evt spise i, NeoAir liggeunderlag pakkes til størrelsen av en ølboks, teltet likeså (med stengene festet utenpå sekken). Spiser stortsett Real, havreknekke og tubemakrell (og bær når det er sesong). Istedet for å pakke en tykk og tung fleece tar jeg en ultralett tynn dunjakke av typen Montbell UL Down eller lignende. Samt få klesskift (light and smelly), kan dog ha litt vaskepulver for å skylle opp klær når elver er åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.